oktober 2018
Kastalsky: Memory Eternal
The Clarion Choir o.l.v. Steven Fox
‘De rehabilitatie van een belangrijk werk’, schrijft Ivan Moody; dit is muziek die krachtig geworteld is in de Russische klankwereld, met passie gezongen en prachtig opgenomen.

Kastalsky's belang in de Russische muziek van het begin van de 20e eeuw was zeer aanzienlijk. Hij was niet alleen een goede componist op eigen titel, maar hij adviseerde en beïnvloedde ook veel van zijn tijdgenoten, waaronder Chesnokov, Grechaninov en Rachmaninov. Zijn liturgische stijl is heel duidelijk te horen in de drie stukken die volgen op het hoofdwerk op deze cd, Miloserdiya dveri (‘Deuren van uw genade’, een werk dat ik altijd onderschat heb gevonden en dat hier een uitvoering krijgt die het echt tot leven brengt), Ot yunosti moyeya (‘Vanaf mijn jeugd’) en het resonerende Blazenni, yazhe izbral (‘Gezegend zijn zij’).
Eeuwige herinnering is op zichzelf geen strikt liturgisch werk, hoewel alle teksten liturgisch van oorsprong zijn. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog voelde Kastalsky de behoefte om een grootschalig herdenkingswerk te schrijven. Het bestaat in een verwarrend aantal versies, waarvan de meest ambitieuze teksten in verschillende talen en muzikale verwijzingen uit een aantal religieuze (niet alleen christelijke) tradities gebruikt, maar pas vele jaren later werd uitgevoerd. Een andere versie mengt orthodoxe en rooms-katholieke begrafenisteksten en bevat orgel; de hier opgenomen versie gebruikt uitsluitend teksten uit de orthodoxe herdenkingsdienst (hoewel niet exact de liturgische volgorde volgend) en is a capella.
Het is in veel opzichten een zeer indrukwekkend werk, beginnend met een uitgebreide setting van de Grote Litanie, compleet hier met de priesterlijke smeekbeden, resonant geïntoneerd door Protodeacon Leonid Roschko (de Drievoudige Litanie, het 10e deel van het werk, is ook op deze manier uitgevoerd). In de volgende delen geeft Kastalsky zowel zijn aanzienlijke melodieuze gaven als zijn talent voor ‘koororkestratie’ de vrije loop, en combineert ze misschien wel het meest indrukwekkend in het tweede deel, ‘Alliluya i Glubinoyu mudrosti’. Een van de hoogtepunten van het werk is het vijfde deel, ‘Molitvu proliyu’, een kort maar oprecht persoonlijk verzoek om verlossing, hoewel het afsluitende ‘Vechnaya pamiat’, een setting van ‘eeuwig geheugen’ gewijd aan de ‘krijgers die sneuvelden in de strijd om hun vaderland’, ook diep ontroerend is.
Het Clarion Choir, onder de zekere leiding van Steven Fox, levert een opwindende uitvoering af, opgenomen met helderheid en niet al te veel resonantie in de St Jean Baptiste Church in New York. Deze opname (samen met de publicatie ervan door Musica Russica) vertegenwoordigt de rehabilitatie van een belangrijk werk, dat niemand die geïnteresseerd is in Russische muziek uit de 20e eeuw mag missen.

Kastalsky’s importance in Russian music of the beginning of the 20th century was very considerable. Not only was he a fine composer in his own right but he advised and influenced many of his near contemporaries, including Chesnokov, Grechaninov and Rachmaninov. His liturgical style may be heard very clearly in the three pieces that follow the main work on this disc, Miloserdiya dveri (‘Doors of thy mercy’, a work I have always thought underrated and which here receives a performance that truly brings it to life), Ot yunosti moyeya (‘From my youth’) and the resonant Blazenni, yazhe izbral (‘Blessed are they’).
Memory eternal is not itself a strictly liturgical work, though all its texts are liturgical in origin. Following the end of the First World War, Kastalsky felt the need to write a large-scale commemorative work. It exists in a confusing number of versions, the most ambitious of which uses texts in several languages and musical references from a number of religious (not only Christian) traditions, but was not performed until many years later. Another version mixes Orthodox and Roman Catholic funeral texts and includes organ; that recorded here employs texts from the Orthodox memorial service exclusively (though not following the liturgical order exactly) and is a cappella.
It is a deeply impressive work in many ways, beginning with an elaborate setting of the Great Litany, complete here with the priestly petitions, resonantly intoned by Protodeacon Leonid Roschko (the Triple Litany, the work’s 10th movement, is also done this way). In the following movements, Kastalsky gives free rein both to his considerable melodic gifts and to his talent for ‘choral orchestration’, perhaps combining them most impressively in the second movement, ‘Alliluya i Glubinoyu mudrosti’. One of the highlights of the work is the fifth movement, ‘Molitvu proliyu’, a brief but heartfelt personal plea for salvation, though the closing ‘Vechnaya pamiat’, a setting of ‘memory eternal’ dedicated to the ‘warriors killed in battle for their fatherland’, is also deeply moving.
The Clarion Choir, under the sure direction of Steven Fox, turn in a thrilling performance, recorded with clarity and not too much resonance in St Jean Baptiste Church in New York. This recording (together with its publication by Musica Russica) represents the rehabilitation of a major work, which nobody interested in Russian music of the 20th century should miss.