oktober 2018


Vaughan Williams: Symphony No. 1

BBC Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins

Criticus Andrew Achenbach kan de intelligentie en beheersing waarmee Martyn Brabbins dit werk benadert, gevangen in uitstekend geluid, niet genoeg prijzen.

Martyn Brabbins volgt zijn buitengewoon heldere verslag van Vaughan Williams' A London Symphony in de eerste gepubliceerde editie van 1920 (11/17) op met deze niet minder onderscheidende traversatie van A Sea Symphony. Zijn is een zorgvuldig voorbereid en intelligent getempoeerd concept, dat een scherpzinnig bewustzijn van het grotere plan combineert (climaxen worden opgebouwd en opgelost met onfeilbare autoriteit), voorbeeldige aandacht voor detail en beheersing van textuur (ik denk niet dat ik ooit de donkere buitenste delen van het langzame deel zo magisch lichtgevend heb horen klinken). Het BBC Symphony Chorus and Orchestra reageert overal met opwindende prestatie en onvermoeibaar enthousiasme, het Scherzo (precies Allegro brillante zoals aangegeven) is vooral opwindend in zijn vurige stuwkracht en duizelingwekkende coördinatie.

Zowel Elizabeth Llewellyn als Marcus Farnsworth zingen met een aantrekkelijk fris timbre en een onberispelijke uitspraak. Hun gedenkwaardig ongedwongen bijdrage doet mij enigszins denken aan Sheila Armstrong en John Carol Case op de stereo-opname van Adrian Boult (EMI/Warner, 12/68); luister vanaf 14'37" in de finale (‘O soul thou pleasest me, I thee’) om ze op hun intiemst te horen – en hoe vaardig Brabbins de magnifieke pagina’s die volgen onderhandelt (dat torenhoge tutti bij ‘Sail forth – steer for the deep waters only’ zal je doen snakken naar adem bij de jubelende impact). Ook de ontzagwekkende afsluitende maten van het werk zijn uitstekend gecontroleerd, om een ​​majestueuze interpretatie af te sluiten die ik zonder aarzelen op de eerste plaats kan zetten naast de Boult (7/94), Handley (2/89), Haitink (1/90) en Elder (Hallé, A/15) uit 1953.

We krijgen een intrigerende bonus in de vorm van Darest thou now, O soul, slechts drie minuten lang en een andere setting van woorden uit Whitmans Leaves of Grass voor unisono koor en strijkorkest uit 1925. De tekst zal bekend voorkomen voor velen van Toward the Unknown Region (wat de componist een van zijn eerste successen opleverde op het Leeds Festival van 1907), en de huidige bewerking (toegeschreven aan ‘WH’ op het manuscript) zou het werk kunnen zijn van zijn goede vriend William Henry Hadow (1859-1937), voor wiens boek English Music uit 1931 Vaughan Williams een inleiding schreef.

Schitterend ontworpen door Simon Eadon in Blackheath Concert Halls, is dit, heel eenvoudig, een release die u niet mag missen – en vingers gekruist voor de resterende zeven RVW-symfonieën van Brabbins en Hyperion

Martyn Brabbins follows up his outstandingly lucid account of Vaughan Williams’s A London Symphony in its first published edition of 1920 (11/17) with this no less distinguished traversal of A Sea Symphony. His is a painstakingly prepared and intelligently paced conception, combining a perceptive awareness of the grander scheme (climaxes are built and resolved with unerring authority), exemplary attention to detail and mastery of texture (I don’t think I’ve ever heard the dusky outer portions of the slow movement sound more magically luminous). Throughout, the BBC Symphony Chorus and Orchestra respond with thrilling accomplishment and unflagging enthusiasm, the Scherzo (precisely Allegro brillante as marked) especially exhilarating in its fiery thrust and giddy coordination.

Both Elizabeth Llewellyn and Marcus Farnsworth sing with attractively fresh timbre and impeccable enunciation, their memorably unforced contribution reminding me somewhat of Sheila Armstrong and John Carol Case on Adrian Boult’s stereo recording (EMI/Warner, 12/68); listen from 14'37" in the finale (‘O soul thou pleasest me, I thee’) to hear them at their intimate best – and how skilfully Brabbins negotiates the magnificent pages which follow (that towering tutti at ‘Sail forth – steer for the deep waters only’ will have you gasping in its exultant impact). Superbly controlled, too, are the work’s awestruck closing measures to cap a majestic interpretation that I can unhesitatingly place in the front rank alongside the 1953 Boult (7/94), Handley (2/89), Haitink (1/90) and Elder (Hallé, A/15).

We get an intriguing bonus in the shape of Darest thou now, O soul, just three minutes in duration and another setting of words from Whitman’s Leaves of Grass for unison chorus and string orchestra dating from 1925. The text will be familiar to many from Toward the Unknown Region (which gave the composer one of his earliest successes at the 1907 Leeds Festival), and the present arrangement (attributed to ‘WH’ on the manuscript) may conceivably be the work of his good friend William Henry Hadow (1859-1937), for whose 1931 book English Music Vaughan Williams penned an introduction.

Resplendently engineered by Simon Eadon at Blackheath Concert Halls, this is, quite simply, a release not be missed – and fingers crossed for the remaining seven RVW symphonies from Brabbins and Hyperion