december 2018
Bach Inspirations
Thibaut Garcia
De instinctief klinkende beheersing van kleuren door gitarist Thibaut Garcia en zijn sierlijke virtuositeit leveren een album op dat soms ontroerend en beschouwend is, dan weer dramatisch, alles gespeeld met bewonderenswaardige vaardigheid en delicatesse.

De 24-jarige Frans-Spaanse klassieke gitarist Thibaut Garcia’s derde opname – zijn tweede voor Erato – herneemt de muziek van Bach en Latijns-Amerika. Maar waar de eerste, ‘Demain dès l’aube’, Bachs Zesde Partita, BWV830, bevatte en de tweede, ‘Leyendas’, Piazzolla’s Estaciones Porteñas, richt ‘Bach Inspirations’, zoals de titel al aangeeft, zich op Bachs invloed op latere componisten, niet alleen uit Latijns-Amerika maar ook uit Polen en de Balkan.
In zijn vloeiende, heldere interpretaties lijkt Garcia zelf geïnspireerd te zijn door Bachs naam, en gedurende een groot deel van het programma is er een dwingende spanning tussen de golvende uitspraak van lichtere paragrafen en de overhaaste voortstuwing van dramatischere passages. Dit is het meest duidelijk in Garcia's opwindende, magistrale uitvoering van Bachs d mineur Chaconne, waar hij ook geniet van de klinkende campanella-effecten terwijl hij een hypnotiserende vloeibaarheid injecteert in de snelle toonladder- en arpeggiopassages die de schoon geëtste architectuur van het zonnige majeurgedeelte scherper in het licht zetten. Maar het is er ook vanaf het begin, met Barrios' melancholische La catedral, en later, in de minder vaak gehoorde Inventions van Alexandre Tansman en Dušan Bogdanović's fantastische Suite brève.
Een expressieve, zoetgevooisde Elsa Dreisig sluit zich aan bij Garcia voor het Bach/Gounod Ave Maria en de aria uit Villa-Lobos’ Bachianas Brasileiras nr. 5, terwijl diens Bachiaanse Prelude nr. 3 voorbij de Bogdanović kijkt naar de meest pure, prachtige interpretaties van Bachs ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ en ‘Jesus bleibet meine Freude’ die ik tot nu toe van een gitarist heb gehoord: helder, ontspannen en vol gevoel.

The 24-year-old Franco-Spanish classical guitarist Thibaut Garcia’s third recording – his second for Erato – revisits the music of Bach and Latin America. But where the first, ‘Demain dès l’aube’, included Bach’s Sixth Partita, BWV830, and the second, ‘Leyendas’, Piazzolla’s Estaciones Porteñas, ‘Bach Inspirations’, as its title suggests, focuses on Bach’s influence on subsequent composers, not just from Latin America but also from Poland and the Balkans.
In his flowing, pellucid interpretations Garcia himself seems to be inspired by Bach’s name, and throughout much of the programme there’s a compelling tension between the rippling enunciation of lighter paragraphs and the precipitous propulsion of more dramatic passages. This is most obvious in Garcia’s thrilling, magisterial performance of Bach’s D minor Chaconne, where he also relishes the ringing campanella effects while injecting a mesmeric fluidity into the rapid scale and arpeggio passages that throw into sharper relief the cleanly etched architecture of the sunlit major section. But it is also there from the beginning, with Barrios’s melancholy La catedral, and later, in the less often-heard Inventions of Alexandre Tansman and Dušan Bogdanović’s superb Suite brève.
An expressive, sweet-toned Elsa Dreisig joins Garcia for the Bach/Gounod Ave Maria and the aria from Villa-Lobos’s Bachianas Brasileiras No 5, while the latter’s Bachian Prelude No 3 looks past the Bogdanović to the most sheerly beautiful takes on Bach’s ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ and ‘Jesus bleibet meine Freude’ I’ve heard from any guitarist to date: clear, relaxed and full of feeling.