april 2019


L'Alessandro amante

Xavier Sabata

Deze aria's met het thema Alexander de Grote duiken op prachtige wijze in de thema's macht, passie en politiek – en hoe barokcomponisten deze onderzochten.

Xavier Sabata heeft Alexander de Grote als onderwerp genomen voor zijn laatste recital, een zorgvuldig geprogrammeerde en fijn uitgevoerde cd, zoals je zou verwachten van een zanger wiens werk altijd schoonheid, intelligentie en psychologische perceptie in gelijke mate heeft gecombineerd. Het is niet bedoeld als karakterstudie. Sabata herinnert ons eraan in een boekje, dat er in de 17e en 18e eeuw meer opera's over Alexander de Grote zijn geschreven dan over welke andere historische figuur dan ook, en wat Sabata ons geeft, vertelt ons net zoveel, zo niet meer, over de complexe reacties van barokcomponisten op Alexander als over de man zelf.

De titel, afgeleid van een verloren opera van Giovanni Antonio Boretti, is op sommige manieren dubbelzinnig. Niet alle aria's worden door Alexander zelf gezongen, waardoor Sabata hem van binnen en van buiten kan observeren, zowel als minnaar als geliefde, hoewel het idee van liefde zelf hier verder reikt dan de privésfeer om de hebzucht van verovering en een passie voor het rijk te omarmen. De historische Alexander was biseksueel, wat componisten de vrije teugel gaf met de resulterende ambivalenties. In L’Euleo festeggiante nel ritorno d’Alessandro Magno dall’Indie presenteert Bononcini hem als een object van mannelijk verlangen in ‘Da tuoi lumi’, gezongen door een van zijn cavalerieofficieren, maar als zichzelf begerend naar vrouwen in het reflectieve ‘Chiare faci’. Aria’s uit Poro van Porpora en Handel bekijken Alexander van een respectvolle afstand, de eerste opgewonden door zijn bekwaamheid als krijger, de laatste als op zoek naar liefde na de hitte van de strijd. Elders kruisen verlangen en politiek elkaar in heel verschillende settings door Pescetti en Vinci van ‘Serbati a grandi imprese’ uit Metastasio’s Alessandro nell’Indie, en de aarzelende, in conflict zijnde held van Händels Alessandro contrasteert mooi met zijn hoffelijke, verfijnde tegenhanger in Leo’s Alessandro in Persia.

Sabata zingt dit complexe programma met zijn gebruikelijke elegantie en flair. Zijn donkere, warme alt heeft altijd goed geklonken in langzamere aria’s, waar de lange lijnen gemakkelijk vloeien en zijn adembeheersing voorbeeldig is. ‘Chiare luci’, zijn stem die dromerig zweeft boven Bonocinci’s verrukte instrumentale contrapunt, is verrukkelijk, terwijl Pescetti’s ‘Serbati’ hem op zijn meest welsprekend laat zien, terwijl persoonlijke spijt en publieke plicht in Alexanders geest met elkaar in strijd zijn. Zijn coloratuur, altijd in dienst van karakterisering of drama, kan spectaculair zijn. De bloemrijke lijnen en grillige syncopen van Händels ‘Vano amore’ wijzen op zelfdramatisering en verwarring, terwijl Porpora’s ‘Destrier ch’all’armi usato’, met zijn duizelingwekkende duiken en opstaan ​​tussen borst- en hoofdstemmen, een opwindend portret is van een charismatische man van actie. De in Barcelona gevestigde Vespres D’Arnadí spelen ondertussen met geweldige precisie en elan voor Dani Espasa, en de nauwkeurige opname draagt ​​bij aan de directheid van het geheel. Een wonderbaarlijk volbracht recital, en een echte aanrader.

Xavier Sabata has taken Alexander the Great as the subject of his latest recital, a carefully programmed and finely executed disc, as one might expect from a singer whose work has always combined beauty, intelligence and psychological perception in equal measure. It is not intended as a character study. More operas, Sabata reminds us in a booklet note, were written about Alexander the Great in the 17th and 18th centuries than any other historical figure, and what Sabata gives us tells us as much, if not more, about the complex responses to Alexander on the part of Baroque composers as it does about the man himself.

The title, derived from a lost opera by Giovanni Antonio Boretti, is in some ways ambiguous. Not all the arias are sung by Alexander himself, which allows Sabata to observe him from within and without, both as lover and beloved, though the idea of love itself extends here beyond the private sphere to embrace the avidity of conquest and a passion for empire. The historical Alexander was bisexual, which permitted composers free rein with the resulting ambivalences. In L’Euleo festeggiante nel ritorno d’Alessandro Magno dall’Indie, Bononcini presents him as an object of male desire in ‘Da tuoi lumi’, sung by one of his cavalry officers, but as himself desirous of women in the reflective ‘Chiare faci’. Arias from Poro by Porpora and Handel view Alexander from a respectful distance, the former excited by his prowess as a warrior, the latter as seeking love after the heat of battle. Elsewhere, desire and politics intersect in very different settings by Pescetti and Vinci of ‘Serbati a grandi imprese’ from Metastasio’s Alessandro nell’Indie, and the dithering, conflicted hero of Handel’s Alessandro is nicely contrasted with his courtly, refined counterpart in Leo’s Alessandro in Persia.

Sabata sings this complex programme with his customary elegance and flair. His dark, warm alto has always sounded good in slower arias, where the long lines flow with ease and his breath control is exemplary. ‘Chiare luci’, his voice hovering dreamily over Bonocinci’s rapt instrumental counterpoint, is ravishing, while Pescetti’s ‘Serbati’ finds him at his most eloquent as private regret and public duty contend within Alexander’s mind. His coloratura, always placed at the service of characterisation or drama, can be spectacular. The florid lines and erratic syncopations of Handel’s ‘Vano amore’ hint at self-dramatisation as well as confusion, while Porpora’s ‘Destrier ch’all’armi usato’, with its vertiginous plunging and rearing between chest and head voices, is a thrilling portrait of a charismatic man of action. The Barcelona-based Vespres D’Arnadí, meanwhile, play with terrific precision and élan for Dani Espasa, and the close recording adds to the immediacy of it all. A wonderfully accomplished recital, and highly recommended.