april 2019


Mendelssohn

Jan Lisiecki & Orpheus Chamber Orchestra

Deze uitvoeringen van Mendelssohns pianoconcerten door Jan Lisiecki, voormalig Gramophone Young Artist of the Year, zijn prachtig, rijk aan kleur (en schaduw) en virtuositeit.

Dit is het derde verslag dat ik in evenzoveel maanden heb gehad van Mendelssohns concerten en vanaf het begin schittert de jonge Canadees Jan Lisiecki, die in de openingsbeweging van het Eerste Concert in g-klein moeiteloos contact legt met de Orpheus CO-spelers, zonder de overmatige accentuering die mij afleidde in het verslag van Roberto Prosseda. De kamerachtige klanken en het ingewikkelde samenspel – ongetwijfeld het resultaat van het feit dat dit een ensemble zonder dirigent is – zijn een eindeloos genot: een sample van 4'09" van track 1 als voorproefje. De kleine krachten zorgen er ook voor dat er een luchtige kwaliteit in de snelle bewegingen zit, terwijl het Andante van het concerto heel intiem is. Ik had hier bedenkingen bij zowel Brautigam (enigszins onpoëtisch) als Prosseda (te langzaam), maar Lisiecki doet het precies goed, door de lijn met grote tederheid te kleuren en te schaduwen. En de finale, aangekondigd door fanfares van de prachtig gekleurde hoorns en trompetten van de Orpheus, laat zien dat Lisiecki een echt gevoel van dans overbrengt dat inderdaad aanstekelijk is.

In het Allegro appassionato van het Tweede Concerto in d mineur bieden Lisiecki en de Orpheus een mager, energiek verslag dat opnieuw heel veelzeggend is. Maar het is de Adagio dat hier bijzonder goed is, gevuld met een gevoel van vertrouwen dat opnieuw voortkomt uit relatief kleine krachten. Elk detail is overwogen, van Lisiecki's poëtische openingszin tot de antwoordende strijkers, die de muziek omhullen met een warme koraalachtige sonoriteit. Ik vind hun tempo overtuigender dan de anderszins dwingende Hough, die te snel lijkt voor een Adagio. En de finale in dit nieuwe verslag, hoewel niet helemaal het kleurenpalet heeft dat de Keulse Academie Brautigam biedt, heeft een echte one-in-a-bar-energie die onweerstaanbaar is.

De solostukken werken over het algemeen ook erg goed - hoewel ik Lisiecki wel een beetje te kieskeurig vond in zijn vormgeving van het thema dat de Variations sérieuses inluidt. Maar elke twijfel hier wordt overwonnen door de lenige genialiteit van wat volgt: zelfs de technisch meest veeleisende variaties (zoals Var 12, die in sommige lezingen overdreven gehamerd kan klinken) worden met een dwingend gemak gegeven. Ik was enigszins teleurgesteld door zijn Rondo capriccioso, waarin hij iets te gemaniëreerd was voor mijn smaak (hier is Perahia afwisselend volledig zangerig en opwindend luchtig – Sony, 5/85). Maar het ‘Venetian Gondola Song’ uit de Songs Without Words is inderdaad prachtig en sluit een verrukkelijke cd af.

This is the third account I’ve had of Mendelssohn’s concertos in as many months and, from the off, the young Canadian Jan Lisiecki sparkles and shines, bringing to the opening movement of the G minor First Concerto an effortless rapport with the Orpheus CO players, with none of the over-accentuation that distracted me in Roberto Prosseda’s account. The chamber-like sonorities and intricate interplay – surely the result of this being a conductor-less ensemble – are an endless delight: sample from 4'09" of track 1 for a taster. The small forces also ensure that there’s an airborne quality in the fast movements, while the concerto’s Andante is very intimate in effect. I had reservations here about both Brautigam (somewhat unpoetic) and Prosseda (too slow) but Lisiecki gets it just right, colouring and shading the line with great tenderness. And the finale, announced by fanfares from the Orpheus’s splendidly coloured horns and trumpets, finds Lisiecki conveying a real sense of the dance that is infectious indeed.

In the D minor Second Concerto’s Allegro appassionato Lisiecki and the Orpheus offer a lean-toned, high-energy account that is again very telling. But it is the Adagio that is particularly fine here, filled with a sense of confiding that again comes from relatively small forces. Every detail has been considered, from Lisiecki’s poetic opening phrase to the answering strings, who cushion the music in a warm chorale-like sonority. I find their tempo more convincing than the otherwise compelling Hough, who seems too fast for an Adagio. And the finale in this new account, if not quite having the array of colours that the Cologne Academy offer Brautigam, has a real one-in-a-bar energy to it that is irresistible.

The solo pieces generally work very well too – though I did find Lisiecki slightly over-fussy in his shaping of the theme that launches the Variations sérieuses. But any doubt here is overcome by the lithe brilliance of what follows: even the most technically demanding variations (such as Var 12, which can sound overly hammered in some readings) are given with a commanding ease. I was slightly underwhelmed by his Rondo capriccioso, where he was a little too mannered for my taste (here Perahia is by turns entirely songful and thrillingly airborne – Sony, 5/85). But the ‘Venetian Gondola Song’ from the Songs Without Words is beautiful indeed, concluding a delightful disc.