Awards Issue 2019
From Palaces to Pleasure Gardens
Thomas Trotter
Een zeer waardevol inzicht in het muziekleven van het Georgische Londen en de diverse rol die het orgel daarin speelde, en een fantastische viering van het glorieuze instrument van Christ Church Spitalfield.

Denk aan orgelmuziek uit de 18e eeuw en de kans is groot dat je aan Bach, Buxtehude en een groot aantal andere Noord-Germaanse componisten denkt die duizenden preludes, fuga's en koraalgebaseerde werken produceerden. Maar tegelijkertijd was er in Engeland een even onderscheidende en productieve hoeveelheid orgelmuziek die werd geproduceerd door componisten die door hun tijdgenoten nog meer werden gerespecteerd en bewonderd dan hun Europese tegenhangers. Want terwijl de Duitsers voor de kerk schreven, schreven de Engelsen, zoals de titel van deze cd al aangeeft, voor het hof en de seculiere samenleving, en ook voor de kerk.
Een van de redenen waarom Engelse orgelmuziek uit de 18e eeuw in de vergetelheid lijkt te zijn geraakt, is dat de orgels waarvoor het werd geschreven grotendeels zijn verdwenen. Terwijl elke orgelbouwer decennialang erop uit leek om instrumenten te bouwen die de Noord-Duitse instrumenten imiteerden, hebben maar weinigen de moeite genomen om Engelse orgels uit de 18e eeuw nieuw leven in te blazen. Thomas Trotter heeft optimaal gebruikgemaakt van de reconstructie van het Richard Bridge-orgel uit 1735 van Christ Church, Spitalfields in Londen – destijds het grootste orgel in Engeland – om ons dit schitterende voorproefje van de Londense orgelscene uit die tijd te geven.
De reconstructiewerkzaamheden uit 2015 omvatten de toevoeging van een pedaalklavier – dat niet tot de originele kenmerken behoorde – en Trotter maakt hier gebruik van in zijn flamboyant gemaakte en gespeelde transcripties van concerten van Händel en JC Bach. Naast de concertotranscripties presenteert Trotter een mooie selectie van authentieke Engelse orgelwerken uit de 18e eeuw die klinken zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren, compleet met de typische solostops van die tijd – Franse hoorn, cornet, fluit, trompet – de betoverende echo-effecten en de wonderbaarlijk zilveren diapasons. De rijkdom aan heerlijke melodieën en de aanstekelijke dansritmes worden allemaal overgebracht met Trotters kenmerkende flair en panache, en zoals altijd maakt zijn vermogen om echt enthousiasme voor de muziek over te brengen dit een enorm aantrekkelijke opname.
Dit, gecombineerd met een onberispelijk gevoel voor stijl en een prachtige opname die op geen enkele manier de ruimtelijke akoestiek van de kerk zelf probeert te verhullen, zal een publiek aanspreken dat zich er niet per se van bewust is dat deze periode in de Engelse muziekgeschiedenis muzikaal gezien minstens zo waardevol is als Buxtehude, Bach en anderen.

Think 18th-century organ music and the chances are you think Bach, Buxtehude and a host of other north Germanic composers who produced preludes, fugues and chorale-based works by the thousand. But at the same time in England there was an equally distinctive and productive body of organ music being produced by composers who were even more highly respected and admired by their contemporaries than their European counterparts. For while the Germans were writing for the church, the English were writing, as the title of this CD implies, for the court and secular society as well as for the church.
One of the reasons why 18th-century English organ music seems to have fallen down the cracks in the pavement of history is that the organs for which it was written have largely disappeared. While every organ builder has, for decades, seemed intent on building instruments imitative of the north German instruments, few have bothered to resurrect English organs of the 18th century. Thomas Trotter has taken full advantage of the reconstruction of the 1735 Richard Bridge organ of Christ Church, Spitalfields in London – the largest organ in England at the time – to give us this scintillating taster of the London organ scene of the period.
The 2015 reconstruction work included the addition of a pedalboard – not part of its original features – and Trotter makes use of this in his flamboyantly made and played transcriptions of concertos by Handel and JC Bach. Beyond the concerto transcriptions, Trotter presents a fine selection of authentic 18th-century English organ works sounding very much as they were originally intended to sound, complete with the typical solo stops of the day – French Horn, Cornet, Flute, Trumpet – the enchanting echo effects and the wonderfully silvery diapasons. The wealth of delightful melodies and the infectious dance-flavoured rhythms are all brought across with Trotter’s hallmark flair and panache, and, as ever, his ability to communicate real enthusiasm for the music makes this a hugely attractive recording.
This, coupled with an impeccable sense of style and a fine recording which makes no attempt to disguise the spacious acoustic of the church itself, should appeal to an audience who may not necessarily be aware that this period in English music history is every bit as musically valuable as Buxtehude, Bach et al.