juni 2019


Colin Currie & Steve Reich Live at Fondation Louis Vuitton

Colin Currie & Steve Reich & Synergy Vocals & Colin Currie Group

Colin Currie Records Colin Currie is vandaag de dag een van de topartiesten op het gebied van percussie en een groot instinctieve vertolker van de muziek van Steve Reich.

Nu optredens van Steve Reich and Musicians – Reichs eigen groep – steeds minder vaak voorkomen, is het grotendeels aan anderen overgelaten om zijn muziek op te nemen en uit te voeren. De lijst bevat nu verschillende belangrijke ensembles, variërend van Paul Hillier en Theatre of Voices, Alan Pierson en Alarm Will Sound, Brad Lubman en Signal Ensemble, Ictus Ensemble, Third Coast Percussion en Powerplant tot solisten als Kuniko Kato.

Een van de belangrijkste die hun stempel op Reichs muziek hebben gedrukt, is de Colin Currie Group. Het ensemble van de virtuoze percussionist werkt opnieuw samen met Synergy Vocals voor deze opname, die twee optredens vastlegt die in december 2017 in de weelderige omgeving van Fondation Louis Vuitton in Parijs werden gegeven.

Zoals tegenwoordig vaak het geval is wanneer de componist zelf aanwezig is, beginnen Currie en Reich met een krachtige uitvoering van Clapping Music. Een sterke ritmische focus wordt gehandhaafd voor Music for Pieces of Wood en het recentere Mallet Quartet, waar twee marimba's een rotsvast ritmisch pedaal vormen waartegen twee vibrafoons een reeks complexe in elkaar grijpende patronen leggen. Een krachtige ritmische scherpzinnigheid en assertiviteit die de uitstekende opname van de groep van Drumming (5/18) kenmerkte, is opnieuw overal aanwezig.

De twee resterende composities presenteren Reichs muziek in een meer reflectief licht. De opening van het meest recente werk dat hier wordt gepresenteerd, Pulse, wordt in een stabieler tempo uitgevoerd dan op de recente opname van het International Contemporary Ensemble (Nonesuch, 4/18). Dit stelt Currie, die nu dirigeert, in staat om een ​​iets dramatischere curve te geven aan het zacht golvende traject van het werk.

Gecomponeerd in 1995, toont het aforistische Proverb Reich een eerbetoon aan Pérotin via een epigram van de filosoof Ludwig Wittgenstein (‘Hoe klein is een gedachte om een ​​heel leven op te bouwen!’). Live-uitvoeringen van Proverb zijn vrij zeldzaam geweest, deels vanwege de ongebruikelijke instrumentatie (een combinatie van drie vrouwen- en twee mannenstemmen, twee MIDI-elektrische orgels en twee vibrafoons), maar ook vanwege de technische eisen die het stelt aan de zangers, die een nogal verraderlijk tonaal koord moeten bewandelen. De originele opname, met Paul Hillier en Theatre of Voices, is waarschijnlijk samengesteld uit een lappendeken van bewerkingen. Afgezien van een kleine wiebel in het middengedeelte, waar de muziek plotseling semitonaal van b mineur naar een soort es mineur over een pedaal-bes verschuift, zorgen Synergy Vocals voor een prachtige, spookachtige uitvoering, waarvan de rust de energie en explosiviteit van de ritmische stukken stilletjes onschadelijk maakt.

With performances by Steve Reich and Musicians – Reich’s own group – becoming a far less regular occurrence these days, it has been left largely to others to record and perform his music. The list now includes several important ensembles, ranging from Paul Hillier and Theatre of Voices, Alan Pierson and Alarm Will Sound, Brad Lubman and Signal Ensemble, Ictus Ensemble, Third Coast Percussion and Powerplant to soloists such as Kuniko Kato.

Among the most important to make their mark on Reich’s music is the Colin Currie Group. The virtuoso percussionist’s ensemble team up again with Synergy Vocals for this recording, which captures two performances given in the opulent surroundings of Fondation Louis Vuitton, Paris, in December 2017.

As is often the case these days when the composer himself is present, Currie and Reich kick off with a punchy performance of Clapping Music. A strong rhythmic focus is maintained for Music for Pieces of Wood and the more recent Mallet Quartet, where two marimbas provide a rock-steady rhythmic pedal against which two vibraphones overlay a series of complex interlocking patterns. A powerful rhythmic incisiveness and assertiveness that marked the group’s excellent recording of Drumming (5/18) is again apparent throughout.

The two remaining compositions present Reich’s music in a more reflective light. The opening of the most recent work featured here, Pulse, is taken at a steadier pace than on the recent recording by the International Contemporary Ensemble (Nonesuch, 4/18). This enables Currie, now directing, to impart a slightly more dramatic curve to the work’s gently undulating trajectory.

Composed in 1995, the aphoristic Proverb sees Reich pay homage to Pérotin via an epigram from the philosopher Ludwig Wittgenstein (‘How small a thought it takes to build a whole life!’). Live performances of Proverb have been quite rare, partly because of its unusual instrumentation (a combination of three female and two male voices, two MIDI electric organs and two vibraphones), but also because of the technical demands it places on the singers, who have to navigate a quite treacherous tonal tightrope. The original recording, featuring Paul Hillier and Theatre of Voices, was probably pieced together from a patchwork of edits. Other than a little wobble in the middle section, where the music suddenly shifts downwards semitonally from B minor to a kind of E flat minor over a pedal B flat, Synergy Vocals impart a beautiful, haunting performance, whose quiescence quietly defuses the energy and explosiveness of the rhythmic pieces.