juli 2019
Tavener: The Protecting Veil
Matthew Barley & Sinfonietta Riga
De openingspoëzie zet de toon – intiem, pijnlijk persoonlijk – die Matthew Barley’s prachtige opname van een van de meest geliefde en ontroerende werken van de late 20e eeuw doordringt

Deze cd begint met een prachtige lezing door Olwyn Fouéré van Yeats' hartverscheurende 'The Cloths of Heaven', een gedicht dat Tavener opnam als onderdeel van zijn opmerkelijke en zelden uitgevoerde liederencyclus To a Child Dancing in the Wind (1983), en dan zijn we plotseling in de adembenemende rhapsodie The Protecting Veil. Matthew Barley heeft veel moeite gedaan om dit programma samen te stellen, gecentreerd rond zijn eigen magnifieke uitvoering van een werk waarvan de première op de Proms van 1989 Tavener weer wereldfaam bezorgde, en het is een aanpak die ruimschoots beloond wordt.
Opmerkelijk genoeg dirigeert Barley zelf de Sinfonietta Riga, vanaf de cello, en het gevoel van medeplichtigheid is een kenmerk van deze uitvoering. Toen ik de partituur van dit werk voor het eerst zag, toen de componist het mij in 1988 liet horen, en ik me zorgen maakte dat het ‘te romantisch’ was, had ik me nooit kunnen voorstellen dat het mogelijk zou zijn om tot een uitvoering van vergelijkbare intimiteit te komen, zo groots leken de gebaren. Maar Barley heeft absoluut begrepen dat intimiteit ten grondslag ligt aan dit stuk: het is zeker op grote schaal, maar het is ook een soort persoonlijke dialoog tussen de componist en het leven van de Moeder Gods. Barleys cello zingt en het orkest functioneert perfect als de ‘kosmische echokamer’ die de componist wenste.
Na een andere lezing door Fouéré, van Yeats’ ‘The Mother of God’, wordt een bewerking door Barley (met wat geïmproviseerde solo-cellomuziek) van Taveners Mother and Child gehoord, die ik ben gaan prefereren boven de originele versie voor koor, orgel en gong. Een gedicht van Fritjof Schuon, wiens werk later in zijn leven zoveel voor Tavener betekende, volgt, voorgelezen door Julie Christie, en de cd sluit af met Barley's bewerking voor cello en tabla van een werk van Sultan Khan, een passende erkenning van Taveners levenslange interesse in de muziek van India.
Zelfs als u andere opnames van The Protecting Veil hebt, raad ik u deze uiterst prachtige en origineel ingelijste versie zonder voorbehoud aan.

This disc begins with a beautiful reading by Olwyn Fouéré of Yeats’s heartbreaking ‘The Cloths of Heaven’, a poem Tavener set as part of his remarkable and rarely performed song-cycle To a Child Dancing in the Wind (1983), and then suddenly we are in the breathtaking rhapsody that is The Protecting Veil. Matthew Barley has gone to considerable trouble to construct this programme, centred on his own magnificent performance of a work whose premiere at the 1989 Proms brought Tavener back to worldwide fame, and it is an approach that brings ample rewards.
Remarkably, Barley directs the Sinfonietta Riga himself, from the cello, and the sense of complicity is very much a hallmark of this performance. When I first saw the score of this work, when the composer showed it to me in 1988, worrying that it was ‘too romantic’, I could never have imagined that it would be possible to arrive at a performance of comparable intimacy, so grand did its gestures seem. But Barley has absolutely understood that intimacy is what underlies this piece: it is certainly on a large scale but it is also a kind of personal dialogue between the composer and the life of the Mother of God. Barley’s cello sings and the orchestra functions perfectly as the ‘cosmic echo chamber’ the composer desired.
After another reading by Fouéré, of Yeats’s ‘The Mother of God’, an arrangement by Barley (including some improvised solo cello music) of Tavener’s Mother and Child is heard, which I have come to prefer to the original version for choir, organ and gong. A poem by Fritjof Schuon, whose work meant so much to Tavener later in his life, follows, read by Julie Christie, and the disc closes with Barley’s arrangement for cello and tabla of a work by Sultan Khan, an appropriate acknowledgement of Tavener’s lifelong interest in the music of India.
Even if you have other recordings of The Protecting Veil, I recommend this utterly beautiful and originally framed version unreservedly.