december 2024


Mozart, Schubert & Schumann: Works for Quartet (Remastered 2024)

Hortense Monath & Kolisch String Quartet

De pionierpianist Hortense Monath en het Kolisch Strijkkwartet bereikten met dit programma iets opmerkelijks: Mozart, Schubert en Schumann, allemaal uitstekend uitgevoerd.

Pianiste Hortense Monath (1905-1956), programmadirecteur en medeoprichter (in 1936) van Manhattan’s beroemde New Friends of Music, was de eerste Amerikaanse vrouwelijke pianiste die soleerde met het NBC Symphony Orchestra (in 1941). Ze werkte met Ernest Hutcheson en Artur Schnabel en was een belangrijke vroege voorvechter van Schönberg, wat tot uiting komt in haar gedurfde spel met het Kolisch Strijkkwartet in Schumanns Es Pianokwartet, Opus 47. Ze is schijnbaar de drijvende kracht achter het Scherzo en de finale, muziek die van de pagina vliegt alsof de inkt nog nat is, terwijl het Andante cantabile langzame deel, hoewel ongewoon snel, vol gevoel zit. Het hoofdgedeelte van deze Kolisch-collectie is gewijd aan werken van Mozart (Strijkkwartetten K575 en 589), Rudolf Kolisch is verbazingwekkend behendig in het eerste deel van K575. Dan is er nog Schuberts geweldige G-majeurkwartet, D887, gespeeld met een mate van urgentie die suggereert dat deze specialisten in nieuwe muziek duistere profetieën in de partituur hebben gevonden die andere groepen, zelfs de beste van hen – toen en nu – niet hebben opgemerkt. Schuberts Quartettsatz is ontdaan van herhalingen, terwijl zijn A-mineurkwartet, D804, baat heeft bij een uptempo-aanpak. Mozarts A Musical Joke (met hoornspelers John Barrows en Domenico Caputo) is humoristisch, voornamelijk omdat het zo po-faced klinkt. De transfers zijn uitstekend, en de noten ook.

Pianist Hortense Monath (1905‑56), programme director and co-founder (in 1936) of Manhattan’s famed New Friends of Music, was the first American woman pianist to solo with the NBC Symphony Orchestra (in 1941). She worked with Ernest Hutcheson and Artur Schnabel, and was an important early proponent of Schoenberg, which reflects in her bold playing with the Kolisch String Quartet in Schumann’s E flat Piano Quartet, Op 47. She’s seemingly the driving force behind the Scherzo and finale, music that flies off the page as if the ink were still wet, while the Andante cantabile slow movement, although uncommonly swift, is full of feeling. The main body of this Kolisch collection is devoted to works by Mozart (String Quartets K575 and 589), Rudolf Kolisch amazingly dextrous in the first movement of K575. Then there’s Schubert’s great G major Quartet, D887, played with a degree of urgency that suggests these new music specialists have located dark prophecies in the score that other groups, even the finest of them – then and now – haven’t sensed. Schubert’s Quartettsatz is shorn of repeats, while his A minor Quartet, D804, gains from an up-tempo approach. Mozart’s A Musical Joke (with horn players John Barrows and Domenico Caputo) is humorous principally for sounding so po-faced. The transfers are excellent, and so are the notes.