oktober 2024


Brahms Songbook, Vol. 2

Sarah Connolly, Hanno Müller-Brachmann & Malcolm Martineau

De serie van Malcolm Martineau gaat verder met Sarah Connolly en Hanno Müller-Brachmann in een goed gekozen programma.

Voor de tweede release in zijn geprojecteerde overzicht van Brahms' complete liederen op Linn, wordt Malcolm Martineau vergezeld door mezzo Sarah Connolly en bas-bariton Hanno Müller-Brachmann voor vijf sets van liederen die ongeveer 30 jaar van de carrière van de componist als componist bestrijken.

In tegenstelling tot, laten we zeggen, de complete editie van Hyperion, presenteert het nieuwe overzicht complete opussen, waardoor de luisteraar de bekendere liederen - en dat zijn er nogal wat - in de context kan plaatsen waarin ze oorspronkelijk werden gepubliceerd. Het resultaat is de moeite waard, vooral gezien de kwaliteit van de uitvoeringen. Martineau's spel is altijd levendig voor details, altijd onberispelijk gearticuleerd en prachtig gestemd, en zijn twee zangers brengen een echte autoriteit in wat ze zingen.

Het boekje specificeert niet wie wat mag aanpakken, maar 16 liederen gaan naar Connolly, 13 naar Müller-Brachmann, waarbij de mezzo het leeuwendeel van de hits voor zijn rekening neemt – ‘Von ewiger Liebe’ und ‘Die Mainacht’ uit Op. 43 bijvoorbeeld, ‘Herbstgefühl’ uit Op. 48 of ‘Unbewegte laue Luft’ uit Op. 57. Ze brengt alle deugden die je van hen zou verwachten: technisch verzekerde zang, zakken vol stijl en intelligente verwijzing naar de tekst, ook al mis ik wat sensualiteit in haar toon (vergelijk haar rijpere timbre met dat van Bernarda Fink of Anne Sofie von Otter in die twee liederen uit Op. 43 bijvoorbeeld).

Müller-Brachmann eindigt met een aantal van de meer easy-going nummers, evenals die welke teruggrijpen op middeleeuwse ridderlijkheid, en zijn stem – aangenaam afgerond met een licht verweerde kwaliteit – past daar goed bij. Hij is ook een levendige verteller. Maar hij kan ook genoeg grandeur en passie opbrengen als dat nodig is (luister naar ‘Ach wende diesen Blick’ en ‘In meiner Nächten sehnen’ uit Op. 5).

Al met al is dit een knap album en een dat veel goeds voorspelt voor de rest van deze ondernemende serie.

For the second release in his projected survey of Brahms’s complete songs on Linn, Malcolm Martineau is joined by mezzo Sarah Connolly and bass-baritone Hanno Müller-Brachmann for five sets of songs covering some 30 years of the composer’s song-composing career.

In contrast to, say, Hyperion’s complete edition, the new survey presents complete opuses, allowing the listener to place the better-known songs – and there are a fair few here – in the context in which they were originally published. The result is rewarding, especially given the quality of the performances. Martineau’s playing is ever alive to details, always impeccably articulated and beautifully voiced, and his two singers bring a real authority to what they sing.

The booklet doesn’t specify who gets to tackle what, but 16 songs go to Connolly, 13 to Müller-Brachmann, with the mezzo getting the lion’s share of the hits – ‘Von ewiger Liebe’ und ‘Die Mainacht’ from Op 43, for example, ‘Herbstgefühl’ from Op 48 or ‘Unbewegte laue Luft’ from Op 57. She brings all the virtues one would expect to them: technically assured vocalism, bags of style and intelligent pointing of the text, even if I miss some sensuality in her tone (compare her more mature timbre to that of Bernarda Fink or Anne Sofie von Otter in those two Op 43 songs, for example).

Müller-Brachmann ends up with some of the more easy-going numbers, as well as those harking back to medieval chivalry, and his voice – pleasingly rounded with a slightly weather-beaten quality – suits them well. He’s a vivid narrator, too. But he can also rustle up plenty of grandeur and passion when he needs to (listen to ‘Ach wende diesen Blick’ and ‘In meiner Nächten sehnen’ from Op 5).

Overall, this is a handsome album and one that bodes well for the rest of this enterprising series.