september 2024
Aigul
Aigul Akhmetshina mez Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Daniele Rustioni
Mezzo Aigul Akhmetshina heeft in zo'n korte tijd veel lof geoogst, niet in de laatste plaats in de rol van Carmen – en dit debuutrecitalalbum laat precies zien waarom.

De in Rusland geboren Aigul Akhmetshina is pas eind twintig en heeft de laatste tijd voor behoorlijk wat ophef gezorgd na wat alleen maar kan worden omschreven als een meteoorachtige opkomst tot bijna-sterrendom die begon toen ze, als Jette Parker Young Artist in Covent Garden, voor het eerst verscheen in Peter Brooks La tragédie de Carmen in Wilton’s Music Hall in 2017, voordat ze de titelrol op zich nam in Bizets opera zelf tijdens het seizoen 2018-19. Sindsdien is ze de Carmen van keuze geworden in huizen over de hele wereld, waaronder de New York Met, de Verona Arena, Covent Garden opnieuw (een nieuwe productie van Damiano Michieletto) en Glyndebourne.
Nu, na een veelbesproken contract bij Decca, hebben we haar debuutalbum, en het is in veel opzichten een geweldige prestatie. Carmen is onvermijdelijk een integraal onderdeel ervan, hoewel het programma in wezen haar carrière tot nu toe samenvat, en ons eraan herinnert dat ze meer is dan Bizets heldin, hoe effectief ze ook is als laatstgenoemde. Ze geeft ons Charlotte in Massenets Werther en Romeo in Bellini's I Capuleti e i Montecchi, die ze vorig jaar respectievelijk in Covent Garden en Salzburg zong. La Cenerentola maakte haar professionele debuut op het Opéra de Baugé Festival in 2017, terwijl 'Una voce poco fa' uit Il barbiere di Siviglia doet denken aan uitvoeringen in Parijs in 2022 en ook bij de Royal Opera, opnieuw vorig jaar.
Ze heeft een geweldige stem, zonder twijfel, warm en gelijkmatig van toon, bewonderenswaardig lenig, met een volle, moeiteloze top en een pittig laag register. Teksten worden ondertussen op een inzichtelijke manier geprojecteerd zonder de lijnen te duwen of te breken, wat zorgt voor een opmerkelijk indrukwekkende uitvoering van Carmen's Card Scene, waarin subtiele dynamische schaduwen geleidelijk duistere voorgevoelens blootleggen terwijl de lange chromatische zinnen zich met een bijna zenuwslopende onverbiddelijkheid ontvouwen. De Séguedille is schichtig en roept een felle reactie op van Freddie de Tommaso, gecast als haar José, terwijl de Habanera opvallend assertief blijkt: ze is hier minder bewust ironisch dan Victoria de los Ángeles, minder openlijk kronkelig dan Leontyne Price, en 'Prends garde à toi' klinkt als een waarschuwing en als een grap. Het weglaten van het voorafgaande recitatief ('Quand je vous aimerai?') was misschien een vergissing en leidt tot een gevoel dat de scène onvolledig is: er is zeker ruimte op de schijf om het op te nemen.
Hoewel dit grotendeels uitstekend is, komen de echte onthullingen waarschijnlijk ergens anders. De Capuleti-aria's, in veel opzichten het hoogtepunt van het album, zijn uitstekend gezongen, de langgerekte regels zijn prachtig geformuleerd, de coloratuur is exact en expressief, de geïnterpoleerde hoge noten zijn opwindend. 'Nacqui all'affanno', voor mijn smaak een fractie te veel gedecoreerd, is een en al elegante behendigheid en gratie, terwijl 'Una voce poco fa' veelzeggend wordt gekarakteriseerd: we zijn ons bewust van een stalen vastberadenheid onder de humor, en als ze 'la vincerò' zingt, weten we dat haar Rosina het echt meent. We moeten meer van haar horen in dit repertoire, vooral in Bellini.
De brievenscène uit Werther heeft ondertussen een bijna woedende intensiteit, waarvan de kracht wordt versterkt door de emotionele storm die Daniele Rustioni op dit punt in het orkest ontketent. Hij en de RPO zijn de hele tijd in vorm, altijd alert op drama en detail in een veeleisend stilistisch bereik. ‘The Nightingale’, een traditioneel lied uit Akhmetshina’s geboorteplaats Bashkortostan, gearrangeerd door Kamil Rachimov (1900-78), vormt een effectieve en prachtige toegift, met zijn melismatische zanglijn en weelderige orkestratie. Het draagt allemaal bij aan een fijn recital en een zeer veelbelovend debuut.

Only in her late 20s, Russian-born Aigul Akhmetshina has caused a considerable stir of late after what can only be described as a meteoric rise to near stardom that began when, as a Jette Parker Young Artist at Covent Garden, she appeared first of all in Peter Brook’s La tragédie de Carmen at Wilton’s Music Hall in 2017 before taking over the title-role in Bizet’s opera itself during the 2018 19 season. Since then, she has become the Carmen of choice in houses worldwide, including the New York Met, the Verona Arena, Covent Garden again (a new production by Damiano Michieletto) and Glyndebourne.
Now, following a much-publicised signing to Decca, we have her debut album, and a fine achievement it is in many ways. Carmen, inevitably, is integral to it, though the programme essentially summarises her career to date, as well as reminding us that there is more to her than Bizet’s heroine, effective though she unquestionably is as the latter. She gives us Charlotte in Massenet’s Werther and Romeo in Bellini’s I Capuleti e i Montecchi, both of which she sang last year at Covent Garden and Salzburg respectively. La Cenerentola formed her professional debut at the Opéra de Baugé Festival in 2017, while ‘Una voce poco fa’ from Il barbiere di Siviglia recalls performances in Paris in 2022 and also with the Royal Opera, again last year.
She has a superb voice, no question, warm and even in tone, admirably agile, with a full, effortless top, and a tangy lower register. Texts, meanwhile, are insightfully projected without nudging or fracturing lines, which makes for a notably impressive performance of Carmen’s Card Scene, in which subtle dynamic shading gradually exposes dark forebodings as the long chromatic phrases unwind with an almost unnerving inexorability. The Séguedille is skittish, provoking a fierce reaction from Freddie de Tommaso, cast as her José, while the Habanera proves strikingly assertive: she’s less knowingly ironic here than Victoria de los Ángeles, less overtly sinuous than Leontyne Price, and ‘Prends garde à toi’ sounds as a warning as well as a jest. Omitting the preceding recitative (‘Quand je vous aimerai?’) was perhaps a mistake and leads to a sense of the scene being incomplete: there is certainly space on the disc to have included it.
Excellent though much of this is, however, the real revelations arguably come elsewhere. The Capuleti arias, in many ways the album’s high point, are outstandingly sung, the long-breathed lines superbly phrased, the coloratura exact and expressive, the interpolated high notes thrilling. ‘Nacqui all’affanno’, fractionally over-decorated for my taste, is all elegant dexterity and grace, while ‘Una voce poco fa’ is tellingly characterised: we’re aware of a steely determination beneath the wit, and when she sings ‘la vincerò’, we know her Rosina really means it. We need to hear more of her in this repertory, in Bellini above all.
The Letter Scene from Werther, meanwhile, has an almost furious intensity, its power enhanced by the emotional storm that Daniele Rustioni unleashes in the orchestra at this point. He and the RPO are on fine form throughout, always alert to drama and detail across an exacting stylistic range. ‘The Nightingale’, a traditional song from Akhmetshina’s native Bashkortostan, arranged by Kamil Rachimov (1900 78), forms an effective and beautiful encore, with its melismatic vocal line and plush orchestration. It all adds up to a fine recital, and a most auspicious debut.