september 2024
Queen of Hearts: Laments and Songs of Regret for Queens Terrestrial and Celestial
The Gesualdo Six o.l.v. Owain Park
Een prachtig samengesteld programma met werken die verband houden met de Maagd Maria en met 16e-eeuwse koninginnen, evenals muziek uit onze eigen tijd, allemaal uitgevoerd met de gebruikelijke virtuositeit en schoonheid van The Gesualdo Six.

De Gesualdo Six, een ensemble van mannenstemmen, werd in 2014 in Cambridge opgericht om Gesualdo's Tenebrae Responsories uit 1611 uit te voeren. Na een debuutopname van Engelse motetten (4/18) heeft de groep niet zozeer de late muziek van Gesualdo en zijn tijdgenoten opgenomen, met zijn legendarische doordringende dissonanten en verrassende chromatische akkoordencombinaties, maar eerder eerdere repertoires, met name het door critici geprezen 'Josquin's Legacy' (11/21), een ingenieus stukje programmaplanning.
De samenstelling van de groep is sinds de oprichting veranderd, maar niet de oorspronkelijke bezetting van countertenor, twee tenoren, bariton en twee bassen, wat een direct herkenbaar palet oplevert, zacht en welluidend. De stevige ankers van de resulterende rijke textuur zijn de countertenor Guy James (die de plaat heeft bedacht en de edities heeft voorbereid) en de bas Owain Park, die de groep dirigeert en hier een van zijn eigen composities bijdraagt. De sterke punten ervan zijn vanaf de opening van het allereerste stuk, Brumels Sub tuum praesidium, een effectief eenvoudig Mariagebed waarvan de akkoordopening de fijn geïntegreerde kracht van de perfect op elkaar afgestemde lage stemmen met groot effect laat zien. Deze donker sonore textuur is op zijn best in enkele van de grotere stukken, zoals het bekende zevenstemmige Ego flos campi van Clemens non Papa, en bovenal in Josquins architectonisch torenhoge meesterwerk Praeter rerum seriem.
Centraal op de cd staat een groep ‘regretz’-chansons, het startpunt voor de titel van de cd, geïnspireerd op het leven van Anna van Bretagne, beginnend met stukken die geschreven zijn voor Margaretha van Oostenrijk en bewaard zijn gebleven in de chansonnier die zij bestelde. Deze omvatten Pierre de la Rue’s Secretz regretz en Antoine Brumel’s effectief plangent Du tout plongiet/Fors seulement, terwijl andere stukken op de plaat afkomstig zijn uit twee andere belangrijke Franse bronnen, een in de Pepys Library in Cambridge, de andere het optimistisch genoemde ‘Anne Boleyn Book’ in het Royal College of Music.
Al met al is dit een schat aan werken, waarvan sommige weinig bekend zijn en zelden worden uitgevoerd, in een grote verscheidenheid aan stijlen en vocale scores uit de eerste helft van de 16e eeuw. Prachtig gezongen en nauwkeurig onderzocht, zal het de moeite waard zijn om het herhaaldelijk te horen.

The Gesualdo Six, an ensemble of male voices, was formed in Cambridge in 2014 to perform Gesualdo’s Tenebrae Responsories of 1611. Following a debut recording of English motets (4/18), the group has gone on to record not so much the late music of Gesualdo and his contemporaries, with its legendary piercing dissonances and startling chromatic chord juxtapositions, but rather earlier repertories, notably with the critically acclaimed ‘Josquin’s Legacy’ (11/21), an ingenious piece of programme planning.
The membership of the group has changed since its foundation, but not the original line-up of countertenor, two tenors, baritone and two basses, which produces an immediately recognisable palette, mellow and euphonious. The firm anchors of the resulting rich texture are the countertenor Guy James (who has devised the record and prepared the editions) and the bass Owain Park, who directs the group and here contributes one of his own compositions. Its strengths are on full display from the opening of the very first piece, Brumel’s Sub tuum praesidium, an effectively simple Marian prayer whose chordal opening shows off the finely integrated power of the perfectly matched lower voices to great effect. This darkly sonorous texture is at its best in some of the larger-scale pieces such as the well-known seven-voice Ego flos campi by Clemens non Papa, and above all in Josquin’s architecturally towering masterpiece Praeter rerum seriem.
At the centre of the disc is a group of ‘regretz’ chansons, the starting point for the title of the disc, inspired by the life of Anne of Brittany, beginning with pieces written for Margaret of Austria and preserved in the chansonnier that she commissioned. These include Pierre de la Rue’s Secretz regretz and Antoine Brumel’s effectively plangent Du tout plongiet/Fors seulement, while other pieces on the record are taken from two other important French sources, one in the Pepys Library in Cambridge, the other the optimistically named ‘Anne Boleyn Book’ in the Royal College of Music.
All in all this is a treasure trove of works, some little known and rarely performed, in a wide variety of styles and vocal scorings spanning the first half of the 16th century. Beautifully sung and meticulously researched, it will generously repay repeated hearings.