september 2024
Gipps: Piper of Dreams
Juliana Koch & Michael McHale
De muziek van Ruth Gipps wordt hier op wonderbaarlijke wijze tot leven gebracht door hoboïste Juliana Koch en collega's, in een uitstekende aanvulling op Chandos' toewijding aan de werken van de 20e-eeuwse Engelse componist.

Er bestaat geen twijfel over het opvallende item op dit laatste deel van Chandos gewijd aan de muziek van Ruth Gipps (1921-99). Gecomponeerd in 1940, is haar Trio voor hobo, klarinet en piano een bijzonder indrukwekkende onderneming voor iemand die zo jong is en een indicatie van de lessen die ze goed heeft geleerd onder de hoede van RO Morris, Vaughan Williams en Gordon Jacob aan het Royal College of Music (waar ze ook piano en hobo studeerde). Met een speelduur van iets minder dan 20 minuten bestaat de emotionele kern uit een diepgevoeld centraal Adagio, dat op zijn beurt wordt voorafgegaan door een Allegro moderato dat even betoverend als overtuigend is. Voor de première in december 1941 tijdens een concert van de Society of Women Composers in het RCM, combineerde Gipps hoboïste Marion Brough en klarinettist (en aanstaande echtgenoot) Robert Baker, en hier wordt dit vergezeld door een reeks vloeiende composities voor hobo en piano uit dezelfde periode (allemaal opgedragen aan Brough), waaronder de Eerste Hobosonate, de Sea-shore Suite en de innemende Kensington Gardens Suite. De laatste trok in feite de aandacht van Arthur Bliss, die in zijn rol als muziekdirecteur van de BBC om een orkestrale versie vroeg, die Gipps in 1942 voltooide.
Elders werpt de onbegeleide hobominiatuur The Piper of Dreams een suggestieve betovering op, en we krijgen ook twee werken met Engelse hoorn (Gipps' eigen specialiteit toen ze in de jaren 40 en 50 freelancemuzikant was): Sea-weed Song (een teder expressieve creatie uit 1940) en het veel latere Threnody (1990), dat de componist als volgt vooraf laat gaan: 'Wandering alone in a churchyard, / the mourner finds some consolation / when hear the church choir singing Psalm 121: / “I will lift up mine eyes to the hills.”' Dat laat alleen de Tweede hobosonate over, een ander werk in één beweging met inhoud, geschreven in 1985 en het jaar daarop in première gegaan in de Guildhall School of Music van Catherine Pluygers (oprichter van het London New Wind Festival).
Ik heb niets dan lof voor het onberispelijke muzikantschap van Juliana Koch (hoofdhobo bij het LSO), die op haar beurt weer de steun krijgt van Michael McHale. Voor het Trio bundelen Koch en McHale hun krachten met de uitstekende Julian Bliss voor een wonderbaarlijk melodieuze vertoning waarin het gevoel van teamwerk voelbaar is. Bovendien is Jonathan Coopers Potton Hall-geluid eersteklas en levert Lewis Foreman een nuttig gedetailleerd essay in een boekje. Al met al een verrukkelijke cd.

No doubt as to the standout item on this latest volume from Chandos devoted to the music of Ruth Gipps (1921 99). Composed in 1940, her Trio for oboe, clarinet and piano is a singularly impressive endeavour for one so young and indicative of lessons well learned under the tutelage of RO Morris, Vaughan Williams and Gordon Jacob at the Royal College of Music (where she also studied piano and oboe). Clocking in at just under 20 minutes, its emotional kernel comprises a deeply felt central Adagio, which is preceded in turn by an Allegro moderato as beguiling as it is cogent. For the December 1941 premiere at a concert of the Society of Women Composers at the RCM, Gipps partnered oboist Marion Brough and clarinettist (and husband-to-be) Robert Baker, and it’s joined here by a clutch of fluent offerings for oboe and piano from the same period (all dedicated to Brough), among them the First Oboe Sonata, Sea-shore Suite and winsome Kensington Gardens Suite. In fact, the latter caught the attention of Arthur Bliss, who, in his role as the BBC’s director of music, asked for an orchestral version, which Gipps duly completed in 1942.
Elsewhere, the unaccompanied oboe miniature The Piper of Dreams casts an evocative spell, and we also get two works featuring cor anglais (Gipps’s own speciality when she was a freelance musician during the 1940s and ’50s): Sea-weed Song (a tenderly expressive creation from 1940) and the much later Threnody (1990), which the composer prefaces thus: ‘Wandering alone in a churchyard, / the mourner finds some consolation / upon hearing the church choir singing Psalm 121: / “I will lift up mine eyes to the hills.”’ That only leaves the Second Oboe Sonata, another one-movement work of substance, written in 1985 and premiered the following year at the Guildhall School of Music by Catherine Pluygers (founder of the London New Wind Festival).
I have nothing but praise for the irreproachable musicianship displayed by Juliana Koch (principal oboe with the LSO), who in turn enjoys sterling support from Michael McHale. For the Trio Koch and McHale join forces with the excellent Julian Bliss for a wonderfully mellifluous display in which the sense of teamwork is palpable. What’s more, Jonathan Cooper’s Potton Hall sound is first-rate, and Lewis Foreman contributes a usefully detailed booklet essay. All in all, a delectable disc.