juni 2024


Wonder Women

L’Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar

In navolging van het thema van de laatste paar selecties, maar met een klassieke L'Arpeggiata-twist, bieden Christina Pluhar en collega's een fantasierijke viering van 17e-eeuwse muziek van vrouwelijke componisten.

De notities in het boekje beginnen met declamerende woorden van Maddalena Casulana, de 16e-eeuwse componiste, luitist en zangeres: ‘Ik wil … de wereld ook laten zien (voor zover het mij in mijn beroep als muzikant is gegund) de dwaze vergissing van mannen die zichzelf zo beschouwen als de meesters van hoge intellectuele gaven dat het hun lijkt dat deze niet even gebruikelijk zijn onder vrouwen.’ Een Renaissance wonderwoman inderdaad; maar in plaats van een cape te dragen, bespeelt ze een luit.

L’Arpeggiata-regisseur Christina Pluhar is uit hetzelfde hout gesneden. Ons wordt verteld dat het album een ​​eerbetoon is aan vrouwelijke componisten uit de 17e eeuw en een viering van ‘alle aspecten van het vrouw-zijn, en vrouwen met al hun talenten’. Er is muziek, zoals je zou verwachten, van inmiddels bekende namen als Francesca Caccini, Barbara Strozzi en Isabella Leonarda. Maar er zitten ook prachtige verrassingen in de mix, waaronder traditionele liederen uit Mexico en Italië – en zeven arrangementen van Pluhar. Er wordt ook veel verhaalgrond bestreken, met alles van heldinnen tot tovenaressen.

Alle vier de vocale solisten zijn uitzonderlijk. Sopraan Céline Scheen in Strozzi's Che si può fare? is een duidelijk hoogtepunt. Deze liefdestreurige klaagzang wordt eigenlijk gezongen vanuit een mannelijk perspectief; Scheens uitstekende gecontroleerde vibrato brengt tederheid in de nood van het personage. Mezzosopraan Benedetta Mazzucato is even verbluffend in Leonarda's Nive puer. Haar moeiteloze melisma brengt de prachtige woordschildering op 'cantans' tot leven, en als je het geluid van haar gezoem in een fles zou kunnen stoppen, zouden de kasten van ouders die met pasgeborenen omgaan vol zijn. Mazzucato's helderheid is perfect in het oproepen van de met vorst bezaaide scène (de tekst van het recitatief is bijzonder verrukkelijk, waarin wordt beschreven hoe Maria 'melodieën tussen haar zuchten strooide' terwijl ze het kindje Jezus in slaap wiegde). De uitvoeringen van de mannelijke alt Vincenzo Capezzuto zijn opmerkelijk. Capezzuto's persoonlijke website beweert dat zijn stem 'ontsnapt aan elke vorm van classificatie', en inderdaad, timbre en tessitura worden hier uitstekend verkend om op te roepen wat de auteur van het boekje 'genderporositeit' noemt.

Er zijn belachelijke muzikale momenten - van Manuel Barreto's fantastisch ostentatieve harpspel dat overgaat in camp-viering in het openingsnummer van het album, tot het sensuele contrabas-pizzicato in het traditionele Mexicaanse lied 'La Llorona'. Maar als je de groter-dan-het-leven Pluhar kent, is dit allemaal volkomen logisch. Zulke timbre- en textuurdetails zijn altijd een kracht van L'Arpeggiata; Pluhars aandacht voor geplukte en percussieve resonantie is zo sterk in evocatie (hoewel ik niet weet of ik de percussie in Nive puer geweldig vind of haat). Er zijn de gebruikelijke wervelende chaconne baslijnen die we van L'Arpeggiata verwachten en waarderen, en de rustige ritmische funk van 'La Lloroncita' is precies wat nodig is om de betovering te verbreken.

The booklet notes open with declamatory words by Maddalena Casulana, the 16th-century composer, lutenist and singer: ‘I wish … to also show the world (to the degree that it is granted to me in my profession as a musician) the foolish error of men who so believe themselves to be the masters of high intellectual gifts that it seems to them these cannot be equally common among women.’ A Renaissance wonderwoman indeed; but instead of wearing a cape, she plays a lute.

L’Arpeggiata director Christina Pluhar is cut from the same cloth. We’re told that the album is a tribute to female composers of the 17th century as well as a celebration of ‘all aspects of womanhood, and women with all their talents’. There’s music, as you might expect, from now-household names Francesca Caccini, Barbara Strozzi and Isabella Leonarda. But there are also wonderful surprises in the mix, including traditional songs from Mexico and Italy – and seven arrangements by Pluhar. Much narrative ground is covered, too, with everything from heroines to sorceresses.

All four vocal soloists are exceptional. Soprano Céline Scheen in Strozzi’s Che si può fare? is an obvious highlight. This lovelorn lament is actually sung from a male perspective; Scheen’s excellent controlled vibrato brings a tenderness to the character’s distress. Mezzo-soprano Benedetta Mazzucato is equally stunning in Leonarda’s Nive puer. Her effortless melisma brings to life the exquisite word-painting on ‘cantans’, and if you could bottle the sound of her humming, the cupboards of parents dealing with newborns would be full. Mazzucato’s clarity is perfect in conjuring the frost-sparkled scene (the text of the recitative is especially delightful, describing how Mary ‘sprinkled melodies among her sighs’ as she rocked the baby Jesus to sleep). The performances by male alto Vincenzo Capezzuto are remarkable. Capezzuto’s personal website claims that his voice ‘escapes any kind of classification’, and indeed, timbre and tessitura are excellently explored here to conjure what the author of the booklet notes calls ‘gender porosity’.

There are ridiculous musical moments – from Manuel Barreto’s fabulously ostentatious harp-playing that spills into camp celebration in the album’s opening track, to the sensual double-bass pizzicato in the traditional Mexican song ‘La Llorona’. But if you know the larger-than-life Pluhar, this all makes utter sense. Such timbral and textural detail is always a strength of L’Arpeggiata; Pluhar’s attention to plucked and percussive resonance is so strong in evocation (although I don’t know if I love or hate the percussion in Nive puer). There are the usual swirling chaconne bass lines that we’ve come to expect and love from L’Arpeggiata, and the quiet rhythmic funk of ‘La Lloroncita’ is exactly what is needed to break the spell.