maart 2024
Vaughan Williams: Retrospect
London Choral Sinfonia o.l.v. Michael Waldron
Een fascinerende reis door minder bekende muziek van Vaughan Williams, rijk aan ontdekkingen, zowel vocaal als orkestraal, alles met zorg samengesteld en met overtuiging en welsprekendheid uitgevoerd.

Norman Del Mar's versie van In Windsor Forest (de cantate die Vaughan Williams samenstelde uit zijn opera Sir John in Love) maakte een welkome comeback in Warner's recente grote box gewijd aan de componist (11/22), en het wordt nu aangevuld met deze eerste opname van het werk in zijn alternatieve gedaante met strijkers en piano. Ik ben blij te kunnen melden dat Michael Waldron prachtig gearticuleerde en idiomatische resultaten behaalt uit zijn verzamelde krachten: het 'Drinking Song' ('Back and side go bare') stuitert voort met onstuitbare energie, het bewogen 'Falstaff and the Fairies' in het hart van het werk brengt een aantrekkelijke bijdrage van sopraan Rachel Ambrose Evans, en het geïnspireerde 'Wedding Chorus' op tekst van Ben Jonson ('See the chariot at hand') heeft een oneindig ontroerende gratie en tederheid.
Hierna volgt ‘Land of our Birth’ uit A Song of Thanksgiving (oorspronkelijk getiteld Thanksgiving for Victory en voor het eerst uitgezonden op 13 mei 1945). Het is een bewerking van het patriottische ‘Children’s Song’ dat Rudyard Kiplings verzameling uit 1906 Puck of Pook’s Hill afsluit en hier wordt uitgevoerd in John Leavitts SATB-versie met strijkers en piano. Zowel dit als Leavitts even sympathieke behandeling van Nothing is here for tears (ter herdenking van de dood van koning George V in januari 1936 en met RVW's originele orkestratie met strijkers en orgel) werden in 2020 uitgegeven door Oxford University Press.
Geschreven in 1928 en twee jaar later in première gebracht door Harriet Cohen, is de stralende Hymn Tune Prelude on ‘Song 13’ van Orlando Gibbons te horen in een speciaal goedgekeurde bewerking voor strijkorkest, gemaakt door Helen Glatz (1908-96), de voormalige leerling van de componist. Het wordt omlijst door twee Bach-transcripties. Een 80e-verjaardagscadeau voor Pablo Casals en in première gegaan tijdens een concert in Londen voor het Casals Birthday Fund op 28 december 1956, de bewerking voor cello en strijkers van het koraalpreludium voor orgel Schmücke dich, o liebe Seele laat solist Thomas Carroll op een enorm welsprekende manier horen. RVW's liefde en respect voor de Duitse meester schitteren eveneens in zijn bewerking voor strijkorkest uit 1925 van een ander koraalpreludium, Wir glauben all’ an einen Gott (ook bekend als De ‘Gigantische’ Fuga, daterend uit 1735-36 en gepubliceerd in de Clavierübung III van 1739).
Jack Liebeck geeft een geweldige pleidooi voor het verkwikkend strakke Vioolconcert in d-mineur dat RVW in 1924-25 vormgaf voor de Hongaarse virtuoos Jelly d’Arányi (1893-1966), het onmiskenbaar Bachiaanse Adagio-middenstuk dat een sensuele warmte en verrukte gloed distilleert die je in je sporen zullen doen stoppen. Ideaal ondersteund door Waldron en zijn gezelschap, geeft Liebeck de meest overtuigende uitvoering van dit onderschatte juweeltje dat ik heb gezien sinds Bradley Creswicks geweldige verslag met Richard Hickox en de Northern Sinfonia (Warner, 7/88). De afronding van wat een absoluut zeer wenselijke bloemlezing is, is Owain Parks voortreffelijke arrangement voor tenor en strijkers van het prachtige 'Silent Noon' (de tweede van zes sonnetten van Dante Gabriel Rossetti die de cyclus uit 1903 vormen The House of Life) en wordt gezongen met betoverende schoonheid van klankkleur en onberispelijke gevoeligheid door Andrew Staples.
Eersteklas geluid en presentatie. Mis dit niet!

Norman Del Mar’s version of In Windsor Forest (the cantata that Vaughan Williams compiled from his opera Sir John in Love) made a welcome reappearance within Warner’s recent big box devoted to the composer (11/22), and it’s now complemented by this first recording of the work in its alternative guise with strings and piano. I’m happy to report that Michael Waldron secures splendidly articulate and idiomatic results from his assembled forces: the ‘Drinking Song’ (‘Back and side go bare’) bounds along with irrepressible energy, the eventful ‘Falstaff and the Fairies’ at the work’s heart brings an attractive contribution from soprano Rachel Ambrose Evans, and the inspired ‘Wedding Chorus’ to words by Ben Jonson (‘See the chariot at hand’) has an infinitely touching grace and tenderness about it.
Next comes ‘Land of our Birth’ from A Song of Thanksgiving (originally entitled Thanksgiving for Victory and first broadcast on May 13, 1945). It’s a setting of the patriotic ‘Children’s Song’ that closes Rudyard Kipling’s 1906 collection Puck of Pook’s Hill and given here in John Leavitt’s SATB version with strings and piano. Both it and Leavitt’s similarly sympathetic treatment of Nothing is here for tears (commemorating the death of King George V in January 1936 and incorporating RVW’s original orchestration with strings and organ) were published by Oxford University Press in 2020.
Written in 1928 and premiered two years later by dedicatee Harriet Cohen, the radiant Hymn Tune Prelude on ‘Song 13’ by Orlando Gibbons is heard in a specially sanctioned arrangement for string orchestra made by the composer’s onetime pupil Helen Glatz (1908‑96). It’s framed by two Bach transcriptions. An 80th-birthday gift for Pablo Casals and premiered at a London concert for the Casals Birthday Fund on December 28, 1956, the reworking for cello and strings of the chorale prelude for organ Schmücke dich, o liebe Seele finds soloist Thomas Carroll on hugely eloquent form. RVW’s love and respect for the German master likewise shines through in his 1925 adaptation for string orchestra of another chorale prelude, Wir glauben all’ an einen Gott (aka The ‘Giant’ Fugue, dating from 1735‑36 and published in the Clavierübung III of 1739).
Jack Liebeck lends stellar advocacy to the invigoratingly taut Violin Concerto in D minor that RVW fashioned in 1924‑25 for the Hungarian virtuoso Jelly d’Arányi (1893-1966), its unmistakably Bachian Adagio centrepiece distilling a sensuous warmth and rapt glow that will stop you in your tracks. Ideally supported by Waldron and company, Liebeck gives the most convincing performance of this underrated gem to have come my way since Bradley Creswick’s terrific account with Richard Hickox and the Northern Sinfonia (Warner, 7/88). Rounding off what is an altogether most desirable anthology, Owain Park’s exquisite arrangement for tenor and strings of the gorgeous ‘Silent Noon’ (the second of six settings of sonnets by Dante Gabriel Rossetti that make up the 1903 cycle The House of Life) is sung with bewitching beauty of timbre and unimpeachable sensitivity by Andrew Staples.
First-rate sound and presentation. Don’t miss this one!