maart 2024
The Path Above the Dunes
Gemini
Een fascinerende, enorm boeiende opname van werken van Nicola LeFanu die bijna een halve eeuw bestrijken, van een hedendaags ensemble dat 50 jaar pleidooi voor moderne muziek viert.

Métier zet zijn welkome verslaggeving over Nicola LeFanu voort met dit deel van vier werken die zo'n 46 jaar van haar creativiteit beslaan, allemaal te horen in uitvoeringen van een van de meest vooraanstaande hedendaagse muziekgroepen van het Verenigd Koninkrijk, die dit jaar haar halve eeuw viert.
Ervaren lezers zijn mogelijk met LeFanu's muziek in aanraking gekomen via een opname van The Same Day Dawns (1974) van Jane Manning met het Nash Ensemble (Chandos 4/81), nooit opnieuw uitgegeven maar waarvan dit nieuwe verslag een waardige opvolger is. Sopraan Clara Barbier Serrano is een zoekende exponent van deze 17 'Fragments from a Book of Songs', de oosterse teksten gerangschikt als een spiraalvormige sequentie waarvan de tekstuele herhaling parallel loopt aan de algehele evolutie - met een gespannen instrumentale en vervolgens etherische vocalise (tracks 9 en 10) als het formele en emotionele hoogtepunt. Strategische herhaling is ook duidelijk in The Moth-Ghost (2020) naar een speciaal geschreven gedicht van James Harpur, maar de uitdrukking ervan voelt visceraler aan, zoals past bij de rouw van een onsterfelijke moeder om haar heroïsche, maar uiteindelijk menselijke zoon in muziek van aanhoudende plangentie.
De instrumentale stukken lijken, zo mogelijk, nog boeiender. Geïnspireerd door wilde plekken voor de kust van Connemara, ontvouwt het Sextet (1996) zich als een reeks solo's en subgroepen die mogelijk worden gemaakt door de klankkleurcontrasten en motivische helderheid van het ensemble.
Dit is niet minder duidelijk in het Piano Trio (2003), maar hier is de nabijheid van het medium tot eerdere precedenten waarschijnlijk bepalend voor de expressieve retoriek en driedelige continuïteit, waarvan de beweging van agitatie via confrontatie naar stabiliteit zorgt voor een intrigerend uitzicht op het archetype 'these-antithese-synthese'.
Gemini's spel is bewonderenswaardig, individueel en collectief, ondersteund door het geluid van onverbiddelijke focus, met gedetailleerde aantekeningen van de componist en Ian Mitchell. Degenen die NMC's uitgave van LeFanu's orkestrale werken (11/20) hebben aangeschaft, zouden dit hun volgende haven van aanloop moeten maken.

Métier continues its welcome coverage of Nicola LeFanu with this volume of four works spanning some 46 years of her creativity, all heard in performances from one of the UK’s most prominent contemporary music groups, which will celebrate its half-century this year.
Seasoned readers may have encountered LeFanu’s music via a recording of The Same Day Dawns (1974) by Jane Manning with the Nash Ensemble (Chandos 4/81), never reissued but to which this new account is a worthy successor. Soprano Clara Barbier Serrano is a searching exponent of these 17 ‘Fragments from a Book of Songs’, the oriental texts arranged as a spiralular sequence whose textual repetition runs parallel to its overall evolution – with a tensile instrumental then ethereal vocalise (tracks 9 and 10) its formal and emotional apex. Strategic repetition is also evident in The Moth-Ghost (2020) to a specially written poem by James Harpur, but its expression feels more visceral as befits the mourning of an immortal mother for her heroic if ultimately human son in music of sustained plangency.
The instrumental pieces seem, if anything, even more engrossing. Inspired by wild places off the Connemara coast, the Sextet (1996) unfolds as a series of solos and sub-groupings made possible by the ensemble’s timbral contrasts and motivic clarity.
This is no less apparent in the Piano Trio (2003), but here the medium’s closeness to earlier precedent likely informs its expressive rhetoric and three-part continuity, whose moving from agitation via confrontation to stability makes for an intriguing vantage upon the ‘thesis-antithesis-synthesis’ archetype.
Gemini’s playing is admirable individually and collectively throughout, abetted by sound of unsparing focus, with detailed notes by the composer and Ian Mitchell. Those who acquired NMC’s release of LeFanu’s orchestral works (11/20) should make this their next port of call.