maart 2024


Haydn All-Stars (Haydn, Ravel, Fontyn, Brahms)

Trio Ernest

Opnieuw een debuut van een ander trio, dit keer een combinatie van vier briljant gespeelde Haydn-werken met eeuwomspannende stukken geïnspireerd door de componist en zijn muziek van Brahms en de Belgische componiste Jacqueline Fontyn.

Fris, helder scherp en krachtig, vibratoloos en aangenaam droog, het openingsakkoord van Haydns Pianotrio in e mineur, HobXV:12, is zeker serieus onder de vingers van het jonge Zwitsers-Franse Trio Ernest, aangezien het dit debuutalbum van de groep aftrapt. De indruk van een zelfverzekerd en sterk onderscheidend ensemble wordt alleen maar sterker als je de strak thematische en ondernemende aard van het programma als geheel in je opneemt, met de opname van een stuk uit 2007 van de Belgische componiste Jacqueline Fontyn (b1930). Het is dan ook geen verrassing om in de biografie te lezen dat deze spelers Trio Ernest niet alleen beschrijven als 'stevig geworteld in zijn tijd' en toegewijd aan het programmeren van een werk van een vrouw in elk concert, maar dat ze ook op veel verschillende plekken indruk hebben gemaakt. Opmerkelijke prijzen zijn, in het oprichtingsjaar van het trio 2019, de eerste prijs op de Orpheus Kamermuziekwedstrijd in Zürich; ook de Kamermuziekprijs van het ISA Festival in Wenen. Residenties omvatten de Chapelle Musicale Reine Elisabeth in Brussel. Deze april toeren ze door China en momenteel zijn ze ook hun vaardigheden verder aan het aanscherpen met dirigent en voormalig Quatuor Ébène altviolist Mathieu Herzog.

Terug naar ‘Haydn All-Stars’, en het album brengt een eerbetoon aan deze productieve schrijver van pianotrio’s door middel van vier van zijn eigen (nrs. 25, 41, 20 en 45), aangevuld met drie werken die latere componisten onder zijn inspiratie schreven: het eerder genoemde werk van Fontyn, Lieber Joseph!, een compact trio in drie delen waarin Haydn-motieven en -fragmenten zijn verweven, plus trio-arrangementen door Carlos Roque Alsina van Ravels Menuet sur le nom de Haydn en Brahms’ lied ‘Immer leiser’, met zijn thema geleend van Haydns Sonate in c mineur.

De Haydn-lezingen zijn tijdsbewust, met een fantastische frisheid, energie en kleurenpalet. Blijvend bij het E mineur Trio, is het centrale Andante een instant charmeur vanwege de geest en de lente die doordrongen zijn van zijn slimme ritmische hoffelijkheid, en vanwege de belachtige toon van de piano; gevolgd door een even prachtig beoordeelde evenwichtsoefening over het afsluitende Presto, het spel even evenwichtig en netjes als levendig. Het daaropvolgende Ravel is even helder van textuur, maar nu in zachtere, zacht vibrato-achtige tonen, en met een nieuwe grilligheid in zijn melodie. Er is meer helderheid, heldere definitie en evenwichtige speelsheid voor de delicaat fladderende moderne klankwereld van Fontyn, met zijn oorstrelende uitgebreide technieken voor alle drie de instrumenten, en dan een door romantiek ingeblazen sepia-kwaliteit voor de Brahms.

Een sterk debuut, en ik hoop in de toekomst meer van deze drie op Aparté te zien.

Crisp, brightly sharp-edged and powerful, vibrato-less and pleasantly dry, the opening chord of Haydn’s Piano Trio in E minor, HobXV:12, certainly means business under the fingers of young Swiss-French Trio Ernest as it kicks off this debut album from the group. The impression of a confident and strongly distinctive ensemble only increases when you take in the tightly thematic and enterprising nature of the programme as a whole, with its inclusion of a 2007 piece by Belgian composer Jacqueline Fontyn (b1930). So no surprise to then read in the biography that not only do these players describe Trio Ernest as ‘firmly rooted in its time’, and committed to programming a work by a woman in each and every concert, but that they have also been impressing a great many people in different places. Notable awards include, in the trio’s formation year of 2019, First Prize at the Orpheus Chamber Music Competition in Zurich; also the Chamber Music Award of Vienna’s ISA Festival. Residencies include the Chapelle Musicale Reine Elisabeth in Brussels. This April they tour China, and they are currently also honing their skills further with conductor and former Quatuor Ébène viola player Mathieu Herzog.

Back to ‘Haydn All-Stars’, and the album pays tribute to this prolific writer of piano trios through four of his own (Nos 25, 41, 20 and 45), complemented by three works written by later composers under his inspiration: the aforementioned Fontyn work, Lieber Joseph!, a compact three-movement trio into which Haydn motifs and fragments are woven, plus trio arrangements by Carlos Roque Alsina of Ravel’s Menuet sur le nom de Haydn and Brahms’s lied ‘Immer leiser’, with its theme borrowed from Haydn’s Sonata in C minor.

The Haydn readings are period-aware, with a fantastic freshness, energy and range of colour. Sticking with the E minor Trio, its central Andante is an instant charmer for the spirit and spring imbued within its smartly rhythmic courtliness, and for the piano’s bell-like tone; followed by a similarly beautifully judged balancing act over the concluding Presto, the playing as poised and neat as it is vivacious. The ensuing Ravel is equally lucid-textured but now in softer, gently vibrato’d tones, and with a new whimsy to its lilt. There’s more lucidity, crisp definition and poised playfulness for the Fontyn’s delicately fluttering modern sound world, with its ear-pricking extended techniques for all three instruments, then a Romanticism-breathed sepia quality to the Brahms.

A strong debut, and I hope to see more from these three on Aparté in the future.