maart 2024


Britten: Violin Concerto in D Minor, Op. 15 & Double Concerto for Violin, Viola & Orchestra in B Minor

Baiba Skride & ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop

Een fascinerende combinatie van twee Britten-werken, schitterend uitgevoerd door Baiba Skride.

Dit levendig vastgelegde verslag van Brittens Vioolconcert uit 1939 is op unieke wijze gekoppeld aan het Dubbelconcert voor viool en altviool uit 1932, een werk dat in korte partituur is achtergelaten en in 1997 door Colin Matthews is gerealiseerd. De juxtapositie is fascinerend: we voelen niet alleen Brittens overhaaste reis van vroegrijpe student naar volledige compositorische volwassenheid in slechts zeven jaar, maar er zijn zelfs enkele thematische pre-echo's hier die plotseling duidelijk worden. Een verandering tijdens deze overgang is Brittens onderdompeling in het werken voor de GPO Film Unit, waardoor zijn latere muziek een verhoogde visuele dimensie krijgt, die deze filmische nieuwe opname dramatisch naar voren brengt.

Baiba Skride staat bovenaan alles wat de partituur haar voorschotelt en de synergie van de Letse soliste met een Amerikaanse dirigent in Wenen doet wonderen: de muziek omvat Brittens gewichtige sprong van Engeland naar Amerika in 1939, maar omvat ook zijn ontmoeting met Bergs Vioolconcert bij de première in Barcelona in 1936. Er zijn Spaanse kleuren hier en een pijnlijk besef van internationale politieke onrust, die het geweten van de pacifist verontrustte en tegelijkertijd de achtergrond vormde voor zijn ontluikende seksuele bewustzijn en emotionele betrokkenheid.

Na decennia van onverklaarbare verwaarlozing, verspreiden opnames en uitvoeringen zich nu gelukkig in zo'n mate dat het werk stevig deel uitmaakt van het algemene repertoire. Maar elke vermeende vertrouwdheid zou de viscerale impact van veel in Brittens geschriften niet mogen afzwakken. Dit is waar Skride zelfs een voorsprong heeft op haar naaste recente rivalen: James Ehnes in Bournemouth en Vilde Frang in Frankfurt. Ze weet de verhaallijn van elke beweging met ongeëvenaarde betrokkenheid en intensiteit over te brengen, en ontketent ook de innerlijke geest van een zorgvuldig geconstrueerd maar spontaan klinkend meesterwerk. Een onmisbaar nieuw Britten-album.

This vividly recorded account of Britten’s 1939 Violin Concerto is uniquely paired with the Double Concerto for violin and viola of 1932, a work left in short score and realised in 1997 by Colin Matthews. The juxtaposition is fascinating: not only do we feel Britten’s precipitate journey from precocious student to full compositional maturity in a mere seven years, but there are even some thematic pre-echoes here that become suddenly obvious. One change during this transition is Britten’s immersion in working for the GPO Film Unit, thus giving his later music a heightened visual dimension, which this cinematic new recording brings out dramatically.

Baiba Skride is on top of everything the score throws at her and the synergy of the Latvian soloist with an American conductor in Vienna works wonders: the music spans Britten’s momentous jump from England to America in 1939 but also encompasses his encounter with Berg’s Violin Concerto at its premiere in Barcelona in 1936. There are Spanish colours here and a painful awareness of international political unrest, which troubled the pacifist’s conscience while also forming the backdrop to his unfolding sexual awareness and emotional commitment.

After decades of inexplicable neglect, recordings and performances now happily proliferate to such a degree that the work is firmly part of the general repertoire. But any supposed familiarity shouldn’t blunt the visceral impact of much in Britten’s writing. This is where Skride has an edge even over her nearest recent rivals: James Ehnes in Bournemouth and Vilde Frang in Frankfurt. She manages to convey the narrative arc of each movement with unrivalled involvement and intensity, and also unleashes the inner spirit of a carefully constructed yet spontaneous-sounding masterpiece. An indispensable new Britten album.