december 2019
Gluck: Orfeo ed Euridice, Wq. 30 [Live]
La Nuova Musica o.l.v. David Bates
Prachtige en ontroerende zang van Iestyn Davies en Sophie Bevan, en intens spel van La Nuova Musica; een triomfantelijke release van ons nieuwe Label van het Jaar, Pentatone.

Dit is de eerste versie van Glucks opera, gecomponeerd voor Wenen in 1762, compleet op één cd: niet helemaal penny plain, want David Bates heeft de ‘Dance of the Blessed Spirits’ uit de Parijse versie uit 1774 opgenomen. Het komt van Pentatone, Gramophone’s Label of the Year 2019, en het is erg goed. Het is moeilijk te geloven dat het live is opgenomen, want er is geen kik te horen van het publiek: geen hoesten, geen applaus.
Ik wou dat het boekje de zangers en spelers van La Nuova Musica had genoemd. Het koor heeft veel te doen, en ik ben de tel kwijtgeraakt van het aantal keren dat het mijn oren heeft gegrepen. Wanneer de klaagzang waarmee de opera begint terugkeert, heeft het een grotere urgentie. Op dezelfde manier krijgt het eerste koor van de Furiën extra momentum door het crescendo bij de herhaling van ‘sull’orme d’Ercole e di Piritoo’. Wanneer de geesten eindelijk medelijden krijgen met Orfeo, maakt hun gedempte gezang plaats voor een prachtige intensiteit in een ander crescendo voordat de muziek wegsterft. Wanneer de Gezegende Geesten de komst van Euridice aankondigen, is de pastorale lichtheid precies goed. Ik kon geen verschil ontdekken tussen het Andantino van de eerste keer en het Allegretto van de tweede keer – wat vermoedelijk een iets sneller tempo impliceert – maar dat maakt niet uit.
Ook het orkest is buitengewoon bekwaam. Er is een heerlijke hint van portamento in de introductie van het eerste refrein (en opnieuw in het postludium). De hoorns zijn prachtig prominent aanwezig, zowel in de ‘orribile sinfonia’ van Act 2 als in de mineur secties van de tweede Ballo aan het einde. De dansen worden allemaal gespeeld met vuur of gratie, zoals passend; en de fluit, hobo en cello obligatos in ‘Che puro ciel’ zijn prachtig geformuleerd en perfect in balans. (De opnameproducer is Jonathan Freeman-Attwood van Gramophone.)
De solisten zijn geweldig. Iestyn Davies zingt soepel door het hele stuk heen, haalt de hoogste D's en E's zonder enige spanning. Hij zou een groter gevoel van verwondering kunnen tonen bij het betreden van de Elysian Fields, maar zijn verdriet in Act 1 en zijn ontmoeting met de Furies worden levendig overgebracht. 'Che farò' is ingetogen, heel redelijk: het is de Parijse versie die de meer nadrukkelijke, wanhopige conclusie heeft. Euridice verschijnt pas in Act 3. Sophie Bevan komt krachtig over, wordt steeds chagrijniger als ze Orfeo uitscheldt omdat hij haar niet aankijkt. Rebecca Bottone heeft een perfecte stem voor Amore (Cupido), licht en helder. 'Gli sguardi trattieni' wordt langzamer gespeeld dan normaal: het tempo past bij de woorden, maar niet, denk ik, bij de melodie.
Veel lof dus voor David Bates en zijn ensemble. Dit is een serieuze concurrent voor de uitstekende Sony-opname onder leiding van Frieder Bernius, met Michael Chance, Nancy Argenta, het Stuttgarter Kammerchor en het Canadese orkest Tafelmusik.

This is the first version of Gluck’s opera, composed for Vienna in 1762, complete on one CD: not quite penny plain, as David Bates has included the ‘Dance of the Blessed Spirits’ from the Paris version of 1774. It comes from Pentatone, Gramophone’s 2019 Label of the Year, and it’s very fine. It’s hard to believe that it was recorded live, as there’s not a peep from the audience: no coughing, no applause.
I wish the booklet had named the singers and players of La Nuova Musica. The chorus has much to do, and I lost count of the number of times it ravished the ear. When the lament that opens the opera returns, it has a greater urgency. Similarly, the Furies’ first chorus is given extra momentum by the crescendo at the repeat of ‘sull’orme d’Ercole e di Piritoo’. When the spirits finally take pity on Orfeo, their hushed singing gives way to a marvellous intensity in another crescendo before the music dies away. When the Blessed Spirits announce the arrival of Euridice the pastoral lightness is just right. I couldn’t detect any difference between the first time’s Andantino and the second’s Allegretto – which presumably implies a slightly faster tempo – but no matter.
The orchestra, too, is extremely accomplished. There’s a delightful hint of portamento in the introduction to the first chorus (and again in the postlude). The horns are splendidly prominent, both in the ‘orribile sinfonia’ to Act 2 and in the minore sections of the second Ballo at the end. The dances are all played with fire or grace, as appropriate; and the flute, oboe and cello obbligatos in ‘Che puro ciel’ are beautifully phrased and perfectly balanced. (The recording producer is Gramophone’s Jonathan Freeman-Attwood.)
The soloists are magnificent. Iestyn Davies sings smoothly throughout, hitting top Ds and Es with no sense of strain. He could show a greater sense of wonder when entering the Elysian Fields, but his grief in Act 1 and his encounter with the Furies are vividly conveyed. ‘Che farò’ is restrained, quite reasonably: it’s the Paris version that has the more emphatic, desperate conclusion. Euridice appears only in Act 3. Sophie Bevan comes across powerfully, getting more and more stroppy as she rails at Orfeo for not looking at her. Rebecca Bottone has a perfect voice for Amore (Cupid), light and bright. ‘Gli sguardi trattieni’ is taken more slowly than usual: the tempo suits the words but not, I think, the tune.
High praise, then, for David Bates and his ensemble. This is a serious rival to the excellent Sony recording conducted by Frieder Bernius, with Michael Chance, Nancy Argenta, the Stuttgart Chamber Choir and the Canadian orchestra Tafelmusik.