juli 2020
Elgar: Sea Pictures & The Music Makers
Kathryn Rudge & Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Vasily Petrenko
De catalogus bevat verbluffende nieuwe interpretaties van twee van Elgars beste vocale werken, Sea Pictures en Music Makers.

Ik was erg onder de indruk van Kathryn Rudge's bijdrage aan Barry Wordsworth's BBC CO-anthologie van orkestrale liederen van Elgar (Somm, 11/18), en dit gloeiend idiomatische verslag van Sea Pictures kan haar groeiende reputatie alleen maar versterken. Met haar gevoeligheid voor de tekst, frisse klankkleur en zekere vocale techniek bewijst ze zichzelf opnieuw een sterk intuïtieve vertolker van dit repertoire. Rudge heeft ook het geluk om de buitengewoon attente steun te ontvangen van Vasily Petrenko en de RLPO, die wonderbaarlijk ontvankelijk zijn voor de talloze textuursubtiliteiten en het absorberende motivische samenspel in Elgar's onbegrensd lonende orkestrale canvas. Mijn enige kleine klacht? Persoonlijk verlang ik altijd naar het optionele orgel dat zo'n betoverende glans toevoegt aan het hoogtepunt van 'Sabbath Morning at Sea'. Het maakt niet uit, een Sea Pictures die in mijn achting stijgt telkens als ik ernaar terugkijk, en een waardige aanvulling op de digitale versies van Sarah Connolly (over Naxos en Chandos, 12/06 en 11/14), Alice Coote (Hallé, 11/15) en Marie-Nicole Lemieux (Erato, A/19). Ik neem aan dat je de weergaloze Baker/Barbirolli-samenwerking (EMI/Warner, 12/65) al in je bezit hebt.
Als er al iets te bewonderen valt in het hoofdaanbod, is het een diepmenselijke, ongekunstelde en nobel geïntegreerde traversering van The Music Makers die qua poëtisch instinct, scherp temperament en pure emotionele kracht bijna kan tippen aan Andrew Davis's onderscheiden Chandos-remake (12/18). Onder Petrenko's kneedbare leiding geven de gezamenlijke RLPO-troepen hun vurige, welbespraakte beste van zichzelf: om ze op volle toeren te horen draaien, probeer vanaf 3'28" in track 10 ('And therefore today is thrilling / With a past day's late fulfilling'); en wat een memorabel verrukte stilte distilleren ze in die onvergetelijk ontroerende passage die begint op 2'25" in track 11 ('A little apart from ye') met zijn pijnlijk weemoedige tegenstelling van thema's uit het Vioolconcert en The Apostles. Ook Rudge hult zich in glorie, niet in de laatste plaats in de onvergelijkelijk tedere setting van ‘But on one man’s soul it has broken / A light that doth not depart’ (track 10, vanaf 1'16"), waar de verschijning van ‘Nimrod’ een meelevend eerbetoon brengt aan Elgars dierbare vriend, August Jaeger. En tegen het einde (vanaf 1'01" in track 13, om precies te zijn), hoe aangrijpend is Rudges stralende voordracht van ‘Bring us here your sun and your summers / And renew our world as of yore; / You shall teach us your song’s new numbers’, om nog maar te zwijgen van haar slotzin ‘Yea, in although of a dreamer who slumbers / And a singer who sings no more’, waar Elgar een laatste, verwoestend aangrijpend citaat van ‘Novissima hora est’ van Gerontius inweeft. Het lijdt geen twijfel dat Petrenko's overvloedig communicatieve conceptie erom vraagt gehoord te worden.
Het digitale album bevat, als bonus, een geweldige Pomp and Circumstance March No 1 – swaggering, songful en rijp ontworpen. Kortom, een zeer verleidelijke release, die alle Elgarians zonder uitstel zouden moeten zoeken.

I was much taken with Kathryn Rudge’s contribution to Barry Wordsworth’s BBC CO anthology of orchestral songs by Elgar (Somm, 11/18), and this glowingly idiomatic account of Sea Pictures can only enhance her growing reputation. With her sensitivity to the text, freshness of timbre and secure vocal technique, she once again proves herself a strongly intuitive interpreter of this repertoire. Rudge is also fortunate to receive superbly attentive support from Vasily Petrenko and the RLPO, who are marvellously alive to the myriad textural subtleties and absorbing motivic interplay throughout Elgar’s illimitably rewarding orchestral canvas. My sole tiny gripe? Personally, I always hanker after the optional organ that adds such beguiling lustre to the culmination of ‘Sabbath Morning at Sea’. No matter, a Sea Pictures that rises in my estimation every time I return to it, and a worthy addition to digital-era versions from Sarah Connolly (on Naxos and Chandos, 12/06 and 11/14), Alice Coote (Hallé, 11/15) and Marie-Nicole Lemieux (Erato, A/19). I’m assuming you already possess the peerless Baker/Barbirolli collaboration (EMI/Warner, 12/65).
If anything, there’s even more to admire in the main offering, a deeply humane, unaffected and nobly integrated traversal of The Music Makers that all but matches Andrew Davis’s distinguished Chandos remake (12/18) in terms of poetic instinct, keen temperament and sheer emotional clout. Under Petrenko’s malleable lead the joint RLPO forces give of their fervent, articulate best: to experience them operating at full throttle try from 3'28" in track 10 (‘And therefore today is thrilling / With a past day’s late fulfilling’); and what memorably rapt hush they distil in that unforgettably moving passage beginning at 2'25" in track 11 (‘A little apart from ye’) with its achingly wistful juxtaposition of themes from the Violin Concerto and The Apostles. Rudge, too, covers herself in glory, not least in the incomparably tender setting of ‘But on one man’s soul it has broken / A light that doth not depart’ (track 10, from 1'16"), where the appearance of ‘Nimrod’ pays compassionate tribute to Elgar’s dear friend, August Jaeger. And towards the end (from 1'01" in track 13, to be precise), how affecting is Rudge’s refulgent delivery of ‘Bring us hither your sun and your summers / And renew our world as of yore; / You shall teach us your song’s new numbers’, not to mention her closing phrase ‘Yea, in spite of a dreamer who slumbers / And a singer who sings no more’, where Elgar weaves in one final, devastatingly poignant quotation of ‘Novissima hora est’ from Gerontius. No question about it, Petrenko’s abundantly communicative conception demands to be heard.
The digital album includes, by way of a bonus, a terrific Pomp and Circumstance March No 1 – swaggering, songful and ripely engineered. A most enticing release, in sum, which all Elgarians should seek out without delay.