februari 2020
Tchaikovsky: Piano Works
Peter Donohoe
Peter Donohoe put uit zijn affiniteit met de Russische cultuur om ‘misschien wel de meest consistent plezierige… opname van Tsjaikovski’s pianosolo’s van de afgelopen jaren’ aan te bieden, zoals onze criticus Jeremy Nicholas het stelt.

Russische en Sovjetmuziek en -cultuur stromen als een rivier door Peter Donohoe's onderscheiden carrière. Zijn zilveren medaille op de Tsjaikovski-competitie van 1982 verstevigde een relatie met het land, zijn muzikanten en zijn publiek die nog steeds voortduurt.
Mijn eerste reactie toen ik op 'play' drukte en de eerste maten hoorde, was: 'Ah - dit gaat goed worden'. En zo blijkt het misschien wel de meest consistente, plezierige en bevredigende opname van Tsjaikovski-pianosolo's van de afgelopen jaren. (Signum is een beetje verlegen over de timing van de twee cd's. Laat u niet misleiden: de totale lengte is 84'56" – in feite de lengte van een normale cd die, verdorie, met vijf minuten is overgelopen. Persoonlijk had ik de Capriccio eruit geknipt en alles op één cd gezet.) Er is een lichtheid van toets, een heldere transparantie en helderheid van textuur die de opening 'Scherzo à la russe' in de sferen van puur genot brengt, waardoor u zich afvraagt, zoals Donohoe in een kort boekje terzijde doet, waarom Tsjaikovski's pianomuziek zo zelden wordt uitgevoerd in concertprogramma's, 'omdat het alle karakteristieke harmonie [en] wonderbaarlijke melodieuze gave van de componist bevat'.
Zes stukken op één thema (uit 1873) is een voorbeeld, een werk dat zowel Tsjaikovski's grenzeloze verbeeldingskracht als vruchtbaarheid illustreert (overigens, voor degenen die dergelijke muzikale referenties verzamelen, No 4, ‘Funeral March’, citeert de Dies irae). Donohoe neemt op ondernemende wijze Aveu passionné op, een Op posth met materiaal uit de verlaten balletpartituur van Voyevoda, maar het is de Grande Sonata No 2 die het centrale kenmerk is van dit gevarieerde programma. Ik moet zeggen dat Donohoe’s uitvoering zijn reputatie als probleemstuk verloochent. Het kan in sommige handen meedogenloos en gekunsteld klinken. Hier niet, hoewel ik me afvraag of het openingssalvo niet iets te vrolijk is om echt risoluto te zijn. Dat maakt niet uit. Donohoe’s overtuigende opvatting van het werk is er een van heroïsche grandeur zonder rodomontade.
Daarna volgt de populaire ‘Humoresque’ (ik moet bekennen dat ik niet wist dat het middendeel gebaseerd is op een Frans volksliedje dat Tsjaikovski in Nice hoorde) en tot slot de Dumka in, zo niet de meest meeslepende opname sinds Horowitz, dan toch zeker de best opgenomen (Snape Maltings; Nick Parker en Mike Hatch). En Donohoe neemt, net als Horowitz, de niet onredelijke beslissing om de laatste c mineurakkoorden pp te spelen in plaats van de geschreven ff. Een heel mooi nummer inderdaad.

Russian and Soviet music and culture run like a river through Peter Donohoe’s distinguished career. His joint silver medal at the 1982 Tchaikovsky Competition cemented a relationship with the country, its musicians and its public that is ongoing.
My instant reaction on pushing ‘play’ and hearing the first bars was ‘Ah – this is going to be good’. And so it proves, perhaps the most consistently enjoyable and satisfying recording of Tchaikovsky piano solos of recent years. (Signum is a little shy about the timings of the two discs. Don’t be misled: the total length is 84'56" – basically the length of a normal CD that has, drat it, overrun by five minutes. Personally, I’d have cut the Capriccio and got it all on to one disc.) There’s a lightness of touch, a crisp transparency and clarity of texture that sends the opening ‘Scherzo à la russe’ spinning off into the realms of sheer delight, leaving you to wonder, as does Donohoe in a brief booklet aside, why Tchaikovsky’s piano music should remain so infrequently performed in concert programmes, ‘containing as it does all of the composer’s characteristic harmony [and] wonderful melodic gift’.
Six Pieces on a Single Theme (from 1873) is a case in point, a work that illustrates both Tchaikovsky’s limitless imagination and fecundity (incidentally, for those who collect such musical references, No 4, ‘Funeral March’, quotes the Dies irae). Donohoe enterprisingly includes Aveu passionné, an Op posth using material from the abandoned ballet score of Voyevoda, but it is the Grande Sonata No 2 that is the central feature of this varied programme. I have to say that Donohoe’s performance belies its reputation as a problem piece. It can sound relentless and contrived in some hands. Not here, though I wonder if the opening salvo is a little too jaunty to be truly risoluto. No matter. Donohoe’s convincing conception of the work is one of heroic grandeur without rodomontade.
After that comes the popular ‘Humoresque’ (I confess I did not know that the middle section is based on a French folk song that Tchaikovsky heard in Nice) and finally the Dumka in, if not the most compelling recording since Horowitz, then certainly the best-recorded (Snape Maltings; Nick Parker and Mike Hatch). And Donohoe, like Horowitz, makes the not unreasonable decision to play the final C minor chords pp instead of the written ff. A very fine issue indeed.