december 2021


Mendelssohn: String Quartets, Vol. 2

Doric String Quartet

De tweede helft van de uitstekende Mendelssohn-kwartetcyclus van de Doric straalt een krachtig gevoel van reflectie op de muziek uit, wat resulteert in zeer betrokken en boeiende uitvoeringen.

Het Doric Quartet sluit hier in prachtige stijl de cyclus af die ze in oktober 2018 begonnen. De bezetting is misschien lichtjes veranderd, Ying Xue heeft Jonathan Stone vervangen als tweede viool, maar hun aanpak is grotendeels hetzelfde: Mendelssohn als volbloed opvolger van Beethoven.

Ik vind het mooi hoe ze zich inhouden in de Adagio-introductie van het Op 13 Quartet, vibrato spaarzaam gebruikt en voor een opvallend coloristisch effect, vergeleken met een meer algemene warmte in het recente verslag van Takács; dit verhoogt het contrast met het Allegro zelf, dat in de handen van het Dorische kwartet een wanhopig klinkende snede en stoot heeft, maar nooit ten koste van details. Ze nemen een ruim perspectief op het langzame deel en genieten niet alleen van de sombere grootsheid ervan, maar ook van Mendelssohns onorthodoxe texturen en intense dissonanten. De Ébène zijn meer geladen en responsief, de Tetzlaff en Elias vloeiender, maar brengen allemaal iets krachtigs in hun interpretaties. Het liedachtige Intermezzo heeft hier een veelzeggende directheid, hoewel de Elias nog krachtiger zijn, met een echte one-in-a-bar swing in hun spel; maar ik hou erg van de manier waarop de Dorische dit contrasteert met het elfachtige Trio, de snel herhaalde noten met elan. De finale is doordrenkt van een stuwende energie, waardoor de herinnering aan de opening van het kwartet des te aangrijpender is.

Ze zijn met name indrukwekkend in Op. 44 nr. 1, scheuren het openingsdeel met kracht binnen, maar nooit ten koste van de luchtigheid van texturen, en vinden een heerlijk contrast met het meer lyrische schrijven en in de schaduwen die de ontwikkeling domineren. De Cecilia zijn iets minder geaccentueerd (en laten de herhaling van de expositie weg). Het Menuet is in de handen van de Dorische een peinzende aangelegenheid, de spelers genieten van de aanhoudende akkoorden, terwijl de uitbarsting van achtste noten in de eerste viool van het Trio mooi ingetogen is. De stemming van weemoed zet zich voort in het langzame deel, de melodie is hier prachtig ingetogen, onderbroken door pittige cellopizzicato. De Cecilia is daarentegen genereuzer met hun vibrato, maar de zoetheid wordt gecompenseerd door het vloeiende tempo. De bruisendheid van de Dorische in de finale is onmogelijk te weerstaan, de Cecilia klinkt slechts een graad of twee tammer.

Iedereen die de kwartetten van Op. 44 als mindere wezens beschouwt dan Op. 13 en 80 zou de lezing van het E-mineurkwartet (Op. 44 nr. 2) door de Dorische moeten uitproberen. Ze brengen zo krachtig de taaie angst van de opening over, en begrijpen dat Mendelssohn (net als Mozart) nog hartverscheurender kan zijn als hij van mineur naar majeur gaat – zoals hij doet voor het tweede thema. Het Scherzo heeft een prikkelende energie, maar zonder enige zweem van agressie; de ​​Cecilia klinkt hier een beetje aarzelend, hoewel de Elias, hoewel langzamer, het schrijven een luchtige finesse geeft. De golvende schoonheid van het Andante is, zoals we inmiddels van het Dorische gewend zijn, een ontspannen plechtige aangelegenheid, maar op gelijke voet met het meesterlijke verslag van de Elias, terwijl de finale van het Presto agitato wordt afgemaakt met een vastberadenheid die de meeste groepen halfslachtig doet lijken.

Voeg hieraan prachtige notities van Bayan Northcott en een gedetailleerde en natuurlijk klinkende opname toe, en je hebt een belangrijke nieuwe toevoeging aan de Mendelssohn-discografie.

The Doric Quartet here conclude in magnificent style the cycle they began in October 2018. The line-up may have changed slightly, Ying Xue having replaced Jonathan Stone as second violin, but their approach is very much the same – Mendelssohn as red-blooded successor to Beethoven.

I like the way they hold back in the Adagio introduction to the Op 13 Quartet, vibrato used sparingly and for striking colouristic effect, compared to a more generalised warmth in the recent Takács account; this heightens the contrast with the Allegro proper, which in the Doric’s hands has a desperate-sounding cut and thrust to it, though never at the cost of detail. They take a spacious view of the slow movement, revelling not only in its sombre grandeur but also in Mendelssohn’s unorthodox textures and intense discords. The Ébène are more highly charged and responsive, the Tetzlaff and Elias more flowing, but all bring something powerful to their interpretations. The songlike Intermezzo has here a telling immediacy, though the Elias are more potent still, with a real one-in-a-bar swing to their playing; but I like very much the way the Doric contrast this with the elfin Trio, the fast repeated notes dispatched with élan. The finale is imbued with a driving energy, making the reminiscence of the quartet’s opening all the more poignant.

They are particularly impressive in Op 44 No 1, ripping into the opening movement with vigour but never at the expense of airiness of textures, finding a delicious contrast with the more lyrical writing and in the shadows that dominate the development. The Cecilia are a touch less accentuated (and omit the exposition repeat). The Minuet is, in the Doric’s hands, a pensive affair, the players relishing the sustained chordal writing, while the Trio’s outbreak of quavers in the first violin are nicely understated. The mood of wistfulness continues in the slow movement, the melody beautifully restrained here, punctuated by piquant cello pizzicato. The Cecilia, by comparison, are more generous with their vibrato, but the sweetness is offset by the flowing tempo. The Doric’s effervescence in the finale is impossible to resist, the Cecilia sounding just a degree or two tamer.

Anyone who regards the Op 44 quartets as lesser creatures than Opp 13 and 80 should sample the Doric’s reading of the E minor Quartet (Op 44 No 2). They convey so potently the chewy anxiety of the opening, and understand that Mendelssohn (like Mozart) can be more heartbreaking still when he moves from minor to major – as he does for the second theme. The Scherzo has a bristling energy but without any hint of aggression; the Cecilia here sound a little tentative, though the Elias, while slower, give the writing an airborne finesse. The undulating beauty of the Andante is, as we’ve now come to expect from the Doric, an unhurriedly solemn affair, but on a par with the Elias’s masterly account, while the Presto agitato finale is dispatched with a single-mindedness that makes most groups look half-hearted.

Add to this wonderful notes by Bayan Northcott and a detailed and natural-sounding recording, and you have a major new addition to the Mendelssohn discography.