oktober 2021
Zacara da Teramo: Enigma Fortuna (Complete Works)
La Fonte Musica o.l.v. Michele Pasotti
Een zeer belangrijke release voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de oude muziek, maar zelfs puur op performance-gebied is dit overzicht van Zacara da Teramo een must-hear.

Veertig jaar geleden dachten we allemaal dat de belangrijkste componist rond 1400 Johannes Ciconia was, met verschillende mensen die Zacara heetten die op de achtergrond zweefden. Toen kwam de documentatie dat bijna alle Zacara's één persoon waren, dat Ciconia 40 jaar jonger was dan iedereen had gedacht en dat de onlangs herenigde Antonio Zacara da Teramo niet alleen de echte pionier was, met name in de manier en stijl van Gloria en Credo-zettingen, maar ook de componist van veel bekendere muziek dan Ciconia. En in de loop der jaren, toen er nieuwe fragmenten van trecento-polyfonie werden ontdekt, bleek dat Zacara's muziek ook veel breder verspreid was dan die van Ciconia.
Het is een lange en vaak frustrerende reis geweest, met nog twee nummers die slechts twee jaar geleden aan hem werden toegeschreven. Maar hoewel er nu twee opnames zijn van Ciconia's complete werken, heeft Zacara tot nu toe alleen geprofiteerd van verspreide weergave (inclusief drie cd's gewijd aan zijn muziek). Een van de redenen hiervoor is het verontrustende feit dat zoveel van Zacara's muziek bewaard is gebleven zonder stemmen. Toch zijn er uitdagingen die overwonnen moeten worden, en Michele Pasotti kreeg de drie meest actieve Zacara-geleerden aan boord, met reconstructies van alle ontbrekende stemmen of secties. (Ik zou veel geven om te weten wie welke reconstructies heeft gemaakt, niet in de laatste plaats omdat ze mij allemaal volkomen overtuigend lijken.)
Een ander probleem is dat veel van zijn laatste werken teksten hebben die ernstig problematisch zijn: ze zijn gek, zelfs voor de normen van de wildste trecentomuziek, en ze zijn bijna onmogelijk logisch te interpreteren. (De Franse vertalingen hier worden toegeschreven aan Loïc Windels en vertegenwoordigen een gedurfde poging; de minder succesvolle Engelse vertalingen worden niet toegeschreven.)
Maar met die details op hun plaats, gaan de leden van La Fonte Musica echt helemaal los op de muziek. Ze laten een breed scala aan kleuren en benaderingen zien, met een bijzonder vrij en flexibel tempo: ik kan hun gevoel voor samenspel niet overstijgen, dat de muziek zo prachtig opent. De sopraanstemmen van Francesca Cassinari en Alena Dantcheva staan hier centraal, die de meest ingewikkelde problemen moeiteloos en met een messcherpe precisie aanpakken. (Ja: vrouwen naast mannen in al die kerkmuziek, maar ze zingen zo prachtig dat niemand er waarschijnlijk over zal klagen; trouwens, ze gebruiken ook vier violen, wat moeilijk te documenteren is in zo'n vroeg stadium van de polyfonie.) En het prachtig vrije luitspel van Michele Pasotti helpt ons te begrijpen hoe de overgebleven muzikanten verbluffende nauwkeurigheid combineren met flexibiliteit en vindingrijkheid.
De muziek is op een prachtig logische manier verdeeld over de vier cd's; en het boekje bevat heldere inleidingen op de muziek door zowel Pasotti als de drie betrokken musicologen. Dit is duidelijk een absolute must voor iedereen die ook maar enigszins geïnteresseerd is in muziek uit de jaren rond 1400.

Forty years ago we all thought that the leading composer around 1400 was Johannes Ciconia, with various people called Zacara hovering in the background. Then came the documentation that nearly all the Zacaras were one person, that Ciconia was 40 years younger than anyone had guessed and that the newly reunited Antonio Zacara da Teramo was not only the true pioneer, particularly in the manner and style of Gloria and Credo settings, but also the composer of far more known music than Ciconia. And over the years, as new fragments of trecento polyphony were discovered, it turned out that Zacara’s music was also far more widely distributed than Ciconia’s.
It has been a long and often frustrating journey, with two more songs credited to him only two years ago. But while there are now two recordings of Ciconia’s complete works, Zacara has benefited from only scattered representation so far (including three CDs devoted to his music). Among the reasons for this is the distressing fact that so much of Zacara’s music survives with voices missing. Even so, challenges are there to be overcome, and Michele Pasotti got the three most active Zacara scholars on board, with reconstructions of all the missing voices or sections. (I would give much for information about who did which reconstructions, not least because they all seem to me utterly convincing.)
Another of the problems is that many of his last works have texts that are seriously problematic: they are crazy even by the standards of the wildest trecento music, and they are almost impossible to construe logically. (The French translations here are credited to Loïc Windels and represent a bold attempt; the less successful English translations are not credited.)
But with those details in place, the members of La Fonte Musica really go at the music for all they have. They show a wide range of colours and approaches, with a particularly free and flexible tempo: I can’t get over their sense of ensemble, which opens up the music so marvellously. Prime here are the soprano voices of Francesca Cassinari and Alena Dantcheva, who cover the most intricate difficulties with effortless aplomb and needle-sharp precision. (Yes: women alongside men in all that church music, but they sing so marvellously that nobody is likely to complain; for that matter they also use four fiddles, hard to document in polyphony that early.) And the gorgeously free lute-playing of Michele Pasotti helps us to understand how the remaining musicians combine stunning accuracy with flexibility and resource.
The music is distributed among the four CDs in a beautifully logical manner; and the booklet material includes lucid introductions to the music by both Pasotti and the three musicologists involved. Plainly this is an absolute must for anybody at all interested in music of the years around 1400.