oktober 2021


Xiaogang Ye: Winter

Royal Scottish National Orchestra o.l.v. José Serebrier & Gilbert Varga

In deze schitterende uitvoeringen blijkt dat de muziek van de Chinese componist Xiaogang Ye lyrische elegantie, zoekend drama en kleurdiepte bezit – zeker de moeite waard om te ontdekken.

Het tweede album van BIS gewijd aan de muziek van de Chinese componist Xiaogang Ye (b1955) bevat twee werken uit het begin van zijn carrière en drie werken die in de 21e eeuw zijn gecomponeerd. The Brilliance of Western Liang, daterend uit 1983, is vernoemd naar een vijfde-eeuws koninkrijk in Noordwest-China en werd gecomponeerd als afstudeeropdracht tijdens de tijd van de componist aan het Centraal Conservatorium voor Muziek in Beijing. Geïnspireerd door oude muziekpartituren uit de Tang-dynastie (618 907), biedt Ye's schrijven voor viool en orkest passages van opmerkelijke lyrische schoonheid en fel dissonante climaxen die Bartók waardig zijn. Het maakt een enorme indruk in deze wonderbaarlijk vurige uitvoering door solist Wei Lu.

Winter, het eerste van drie stukken van Ye met dezelfde titel, dateert uit 1988, kort na zijn verhuizing naar de VS om te studeren aan de Eastman School of Music. Sfeervol gecomponeerd met een aantal memorabele teksten voor fagot, hoorn en marimba, het brengt een serieuze en vaak turbulente stemming over. December Chrysanthemum is spaarzamer van textuur maar vergelijkbaar van karakter en werd gecomponeerd in 2006 ter nagedachtenis aan de dochter van de componist, die stierf op de leeftijd van slechts 18 maanden. Door het hele werk heen slingert een rhapsodische fluitsolo, hier virtuoos gespeeld door Sharon Bezaly.

The Song of Sorrow and Gratification werd gecomponeerd in 2012 en is een vierdelige liederencyclus op teksten van de boeddhistische monnik Li Shutong. De introspectieve en melancholische aard van de teksten en de verfijning van de partituur nemen de luisteraar mee naar een plek die niet ver verwijderd is van die van Schoecks Elegie, hoewel Ye's muziek een herkenbare eigen stijl heeft. De opname profiteert van een zeer sympathieke uitvoering door de opdrachtgever van het werk, de bas-bariton Shenyang, gezongen in het Mandarijn.

Het album wordt afgesloten met Starry Sky, gecomponeerd voor de openingsceremonie van de Olympische Zomerspelen van 2008 in Beijing. Met een meeslepend romantisch hoofdthema, een veelvoud aan orkestrale climaxen met slagwerk en een etherische afsluiting voor kinder- en vrouwenstemmen, is het nauwelijks een diepgaand werk, maar het gevoel van gelegenheid is moeilijk te weerstaan. Noriko Ogawa geeft een passend extraverte uitvoering van de pianosolo die oorspronkelijk door Lang Lang werd gespeeld. Of het nu geleid wordt door José Serebrier of Gilbert Varga, het orkestrale spel in alle vijf werken is prachtig toegewijd en de opname is overal superieur. Een uitstekende release.

BIS’s second album devoted to the music of Chinese composer Xiaogang Ye (b1955) includes two works from the early part of his career as well as three composed in the 21st century. Dating from 1983, The Brilliance of Western Liang, named after a fifth-century kingdom in north-west China, was composed as a graduation exercise during the composer’s time at the Central Conservatory of Music in Beijing. Drawing inspiration from ancient musical scores from the Tang Dynasty (618 907), Ye’s writing for violin and orchestra offers passages of remarkable lyrical beauty as well as fiercely dissonant climaxes worthy of Bartók. It makes a tremendous impression in this wonderfully ardent performance by soloist Wei Lu.

Winter, the first of three pieces by Ye with the same title, dates from 1988, shortly after his move to the US to study at the Eastman School of Music. Atmospherically scored with some memorable writing for bassoon, horn and marimba, it conveys a serious and often turbulent mood. Sparser in texture but similar in character, December Chrysanthemum was composed in 2006 in memory of the composer’s daughter, who died at the age of only 18 months. Winding its way throughout the work is a rhapsodic flute solo, virtuosically played here by Sharon Bezaly.

Composed in 2012, The Song of Sorrow and Gratification is a four-part song cycle set to texts by the Buddhist monk Li Shutong. The introspective and melancholic nature of the texts as well as the refinement of the scoring takes the listener to a place not far removed from that of Schoeck’s Elegie, although Ye’s music has a style recognisably his own. The recording benefits from a highly sympathetic performance by the work’s dedicatee, the bass-baritone Shenyang, sung in Mandarin.

Concluding the album is Starry Sky, composed for the opening ceremony of the 2008 Beijing Summer Olympics. With a sweepingly romantic main theme, a multitude of percussion-capped orchestral climaxes and an ethereal close for children’s and women’s voices, it’s hardly a profound work but its sense of occasion is difficult to resist. Noriko Ogawa gives a suitably extrovert performance of the piano solo originally played by Lang Lang. Whether led by José Serebrier or Gilbert Varga, the orchestral playing in all five works is splendidly committed and the recording throughout is superb. An outstanding release.