juli 2021
Coates, Elgar, Coward: Orchestral Music (Heruitgave)
Eric Coates & Geoffrey Corbett & Sir Malcomlm Sargent
Een heerlijk aantrekkelijk dubbelalbum met Britse werken van Eloquence, vol muziek en muziek die zowel aanhankelijk als boeiend is. Een uitstekende aanvulling op de prachtige catalogus van het label.

Vier Decca-platen uit de jaren 50 met populaire Engelse muziek, opnieuw geremasterd en voor het eerst compleet op cd uitgebracht. Beter dan wie dan ook hebben Eric Coates en Sir Noël Coward de stemmingen van het middenklasse Engeland van halverwege de vorige eeuw op zijn meest optimistische - en op andere manieren meest nostalgische - weten vast te leggen, hun publiek geruststellend en hen afleidend van hun problemen met muziek die net zo veranderlijk is als het weer, maar altijd aan de zonnige kant is georkestreerd. De heropleving van de interesse in Britse lichte muziek maakt deze verzameling des te aantrekkelijker, met eerste opnamen van drie uitgebreide orkestrale suites van Coates (opgenomen tussen 1949 en 1954) en Cowards London Morning ballet. The Three Bears is een korte orkestrale fantasie over het verhaal van Goudlokje, door Coates geïllustreerd met een Straussiaanse picturale smaak. The Three Men legt de personages vast van een trio Engelse archetypen, op het platteland, in de stad en op zee en The Three Elizabeths presenteren een galerij van koninklijke portretten, verenigd door een mottothema dat beroemd werd als de kenmerkende melodie van de BBC-verfilming van The Forsyte Saga. Misschien wel zijn meest ontwikkelde partituur, The Four Centuries, doorkruist de eeuwen van zeventiende-eeuwse pracht en praal, via het tijdperk van de wals tot de hectische wereld van bigbandjazz. Als voormalig professioneel altviolist die werkte onder Sir Henry Wood en Sir Thomas Beecham, wist Coates hoe hij een verhaal moest vertellen door middel van noten met de minste noten en het meeste karakter. Cowards succes was ook gebaseerd op zuinigheid met middelen, met zowel woorden als noten. Georkestreerd door Gordon Jacob, schetst zijn partituur voor London Morning behendig de ene scène na de andere: een gezin in de buitenwijken, een meisje dat een schildwacht plaagt en een bobby op de beat, allemaal onder de vertrouwde begeleiding van regen en bellen. Als dirigent in plaats van componist belichaamde Sir Malcolm Sargent de Engelse muziek van de jaren 50 niet minder dan Coward of Coates. Deze collectie wordt gecompleteerd met een nieuwe remastering van zijn Decca-album uit 1953, waarin Elgars Enigma Variations worden gecombineerd met een suite van theatrale muziek van Purcell, gearrangeerd door dirigent Albert Coates (geen familie van Eric).

Four 1950s Decca records of popular English music, newly remastered and issued complete for the first time on CD. Better than anyone else, Eric Coates and Sir Noël Coward captured the moods of middle-class, mid-century England at it's most optimistic - and in other ways most nostalgic, comforting their audiences and distracting them from their troubles with music as changeable as the weather if orchestrated always on the sunny side. The revival of interest in British light music makes this collection all the more appealing, featuring first recordings of three extended orchestral suites by Coates (recorded 1949-1954) and Coward's London Morning ballet. The Three Bears is a brief orchestral fantasy on the tale of Goldilocks, illustrated by Coates with a Straussian pictorial relish. The Three Men captures the characters of a trio of English archetypes, in the country, in the city and at sea and The Three Elizabeths present a gallery of royal portraits, unified by a motto theme made famous as the signature tune to the BBC's film adaptation of The Forsyte Saga. Perhaps his most developed score, The Four Centuries crosses the ages from seventeenth-century pageantry, through the age of the waltz to the hectic world of big-band jazz. As a former professional violist working under Sir Henry Wood and Sir Thomas Beecham, Coates knew how to tell a story through notes with the fewest notes and the most character. Coward's success was also built on economy of means, with words as well as notes. Orchestrated by Gordon Jacob, his score for London Morning deftly sketches one scene after another: a suburban family, a girl teasing a sentry and a bobby on the beat, all to the familiar accompaniment of rain and bells. As a conductor rather than composer, Sir Malcolm Sargent embodied English music-making of the 1950s no less than Coward or Coates. This collection is completed with a new remastering of his 1953 Decca album, pairing Elgar's Enigma Variations with a suite of theatrical music by Purcell as arranged by the conductor Albert Coates (no relation of Eric).