juli 2021


Vladigerov: Piano Works

Nadejda Vlaeva

De rijk romantische klankwereld van de 20e-eeuwse Bulgaarse componist Pancho Vladigerov wordt door Nadejda Vlaeva tot leven gewekt in deze prachtige nieuwe toevoeging aan de catalogus van Hyperion.

Langzaam maar zeker krijgt de omvangrijke pianoproductie van de grote Bulgaarse componist Pancho Vladigerov eindelijk serieuze aandacht op cd. Zijn pianowerk is moeilijk te karakteriseren zonder te zeggen dat dit stuk hier klinkt als Korngold, daar als Rachmaninov, of als een topontmoeting tussen Delius, Bax, Cyril Scott, Moszkowski en Charles Tomlinson Griffes. Vladigerov houdt van weelderige toetsenbordtexturen, glibberige chromatische tegenlijnen, klinkende herhaalde akkoorden en grote, schaamteloos romantische melodieën die aantrekkelijk zijn zonder klef te zijn. Dergelijke middelen komen vaak voor in de zes Op 17 Exotic Preludes en de 10 Op 9 Impressions, en als zodanig kunnen de verschillen van elk stuk beter worden opgenomen als je er een of twee tegelijk luistert. Hoeveel uitgebreide en verfijnde gastronomische desserts kun je immers in één keer eten?

Nadejda Vlaeva’s geest, vingers en ziel omarmen Vladigerov’s idioom volledig. Haar oor voor klankkleur en haar aangeboren gevoel voor gecontroleerde romantiek zijn precies wat dit repertoire nodig heeft. Neem bijvoorbeeld de derde selectie van Op. 9, de ‘Waltz-capriccio’, waar Vlaeva’s soepelheid en lilt de dikkere, drukkere sequenties geen seconde laten vastlopen. Haar subtiele pedaalspel in Op. 17’s Elegy creëert verleidelijke klankverschillen tussen melodie en begeleiding. Haar gevoelige articulatie in de Prelude van hetzelfde werk geeft een welkome vorm en karakter aan de frequente tremolo’s en quasi-exotische decoratieve versieringen. En wat een heldere, heldere toets brengt ze naar Op. 9’s prachtige ‘Confession’, alsof de hamers van de piano vervangen zijn door pauwenveren! Als je denkt dat dat alleen te danken is aan de productiewaarden van Hyperion, kan ik bevestigen dat Vlaeva net zo betoverend klinkt in concert.

De fantastische notities in het boekje van Francis Pott bieden waardevolle biografische, historische en muzikale context voor de muziek in kwestie. Als je op zoek bent naar een cadeau voor de romantische pianomuziek-expert die alles al heeft, zoek dan niet verder dan dit verrukkelijke album.

Slowly but surely, the great Bulgarian composer Pancho Vladigerov’s sizeable output of piano works is finally getting serious attention on CD. His piano-writing is hard to characterise without saying that this piece sounds like Korngold here, Rachmaninov there, or a summit meeting between Delius, Bax, Cyril Scott, Moszkowski and Charles Tomlinson Griffes. Vladigerov loves lush keyboard textures, slithering chromatic counterlines, ringing repeated chords and big, unabashedly Romantic tunes that are attractive without being cloying. Such devices frequently figure throughout the six Op 17 Exotic Preludes and the 10 Op 9 Impressions, and as such each piece’s distinctions might be better absorbed when listening to one or two at a time. After all, how many elaborate and sophisticated gourmet desserts can you eat in one sitting?

Nadejda Vlaeva’s mind, fingers and soul totally embrace Vladigerov’s idiom. Her ear for tone colour and her innate sense of controlled Romanticism are exactly what this repertoire needs. Take for example Op 9’s third selection, the ‘Waltz-capriccio’, where Vlaeva’s suppleness and lilt never allow the thicker, busier sequences to bog down for a second. Her subtle pedalling in Op 17’s Elegy creates alluring timbral distinctions between melody and accompaniment. Her sensitive articulation in the same work’s Prelude imparts welcome shape and character to the frequent tremolos and quasi-exotic decorative flourishes. And what a pellucid, limpid touch she brings to Op 9’s gorgeous ‘Confession’, as if the piano’s hammers had been replaced by peacock feathers! If you think that’s just down to Hyperion’s production values, I can attest that Vlaeva sounds every bit as beguiling in concert.

Francis Pott’s superb booklet notes provide valuable biographical, historical and musical context for the music in hand. If you’re searching for a gift for the Romantic piano-music maven who has everything, look no further than this delectable album.