mei 2021


The Sweetest Songs

Contrapunctus o.l.v. Owen Rees

Een voortreffelijk album met oude muziek van Contrapunctus, dat een prachtig overzicht vormt van werken uit de Baldwin Partbooks, een belangrijke verzameling Tudor-kerkmuziek.

Het is moeilijk te geloven dat het eerste werk dat je op dit album hoort nog nooit eerder is opgenomen. Robert White's Domine, non est exaltatum is qua tempo en behendige uitvoering van details moeilijk te bekritiseren: de entree in het bovenste deel die het laatste couplet inluidt, is als een onopvallende maar vakkundig geplande verrassing. Ik heb al lang een zwak voor deze componist, van wie twee werken zijn gekozen om dit recital te omlijsten, en ik verwelkom de kans om eraan herinnerd te worden waarom. Tussendoor staan ​​verschillende andere eerste opnames (waaronder één van Byrd, niet minder).

Alle stukken op dit recital zijn psalmmotetten. Ze ronden Contrapunctus' driedelige verkenning van de Baldwin Partbooks in prachtige stijl af. Er is een rijke verscheidenheid aan stemmingen, van de plechtigheid van Whites bijdragen en de verlatenheid in Byrds Tristitia et anxietas tot de jubel van Parsons Dominus, quis habitabit en van het anonieme Confitebor tibi – nog een pareltje van een eerste opname. John Mundys In te Domine speravi blijft aan het einde langer hangen dan welkom, maar hij heeft duidelijk meer dan zijn deel van de vaardigheid van zijn vader geërfd; deze enigszins 'ingefluisterde' passage wordt meer dan goedgemaakt door niet minder dan drie porties Byrd.

Alleen al de programmering zou een sterke aanbeveling verdienen, maar het wordt meer dan geëvenaard door Contrapunctus' pleidooi. Ze zijn hier in een geweldige vorm, zonder waarneembare zwakke schakel in het ensemble: honingkleurige en doelbewuste sopranen, assertieve countertenoren en alles erop en eraan. De regie van Owen Rees is scherp en scherpzinnig: zijn lezing van de Parsons haalt bijvoorbeeld het maximale uit een uitzonderlijk boeiend stuk. Technische zekerheid, die legendarische ‘Rolls-Royce-kwaliteit’, is het visitekaartje van de Engelse koortraditie; je krijgt het hier ook, maar Rees moedigt de zangers echt aan om te reageren op alle verschillende effecten die dit geslaagde recital biedt.

It’s difficult to believe that the first work you hear on this album has never been recorded before. For sure pacing and deft execution of details, Robert White’s Domine, non est exaltatum is hard to fault: the entry in the top part that ushers in the final verse is like an unobtrusive but skilfully planned surprise. I’ve long had a soft spot for this composer, two of whose works have been chosen to bookend this recital, and welcome the chance to be reminded why. In between are several other first recordings (including one by Byrd, no less).

All the pieces on this recital are psalm motets. They round off Contrapunctus’s three-part exploration of the Baldwin Partbooks in fine style. There’s a rich variety of moods, from the solemnity of White’s contributions and desolation in Byrd’s Tristitia et anxietas to the jubilation of Parson’s Dominus, quis habitabit and of the anonymous Confitebor tibi – another gem of a first recording. John Mundy’s In te Domine speravi outstays its welcome at the end but he plainly inherited more than his share of his father’s skill; this slightly ‘phoned-in’ passage is more than made up for by no fewer than three helpings of Byrd.

The programming alone would warrant a strong recommendation but it’s more than matched by Contrapunctus’s advocacy. They are in cracking form here, with no discernible weak link in the ensemble: honey-toned and purposeful sopranos, assertive countertenors and everything on down to match. Owen Rees’s direction is sharp and incisive: his reading of the Parsons, for example, makes the most of an exceptionally engaging piece. Technical security, that fabled ‘Rolls-Royce quality’, is the English choral tradition’s calling card; you get it here as well, but Rees really encourages the singers to respond to all the different affects that this accomplished recital offers.