mei 2021


Pergolesi: Stabat Mater - Rossell: Salve Regina

Giulia Semenzato & Lucile Richardot & Ensemble Resonanz o.l.v. Riccardo Minasi

Er schuilt een ongelooflijke intensiteit en individualiteit in deze uitvoeringen – een Pergolesi Stabat mater van echte ontroering.

We weten weinig over de ontstaansgeschiedenis van Pergolesi's Stabat mater, behalve dat het in 1736 werd gecomponeerd, tijdens zijn laatste ziekte, voor dezelfde Napolitaanse broederschap die Alessandro Scarlatti's zetting tien jaar eerder had besteld, en dat het oorspronkelijk bedoeld was voor twee castraten. Pergolesi's populairste werk, het is in de loop der tijd opmerkelijk kneedbaar gebleken, en heeft meerdere benaderingen toegelaten, variërend van ooit modieuze koorbewerkingen tot de hedendaagse uitgeklede soberheid van de periodeband, via enkele werkelijk opmerkelijke combinaties van geweldige zangers (Evelyn Lear met Christa Ludwig, Mirella Freni met Teresa Berganza: de lijst is uitgebreid).

De twee meest recente toevoegingen aan de discografie pakken het op heel verschillende manieren aan. Riccardo Minasi en Ensemble Resonanz gebruiken conventionele instrumenten die zijn afgestemd op de middentoonstemming, periodestrijken en de standaardcombinatie van sopraan (Giulia Semenzato) en mezzo (Lucile Richardot). Marie Van Rhijn en het periode-Orchestre de l’Opéra Royal proberen ondertussen zo dicht mogelijk bij de manier te komen waarop het werk bij de eerste uitvoering zou hebben geklonken, door de kleine bezetting van een 18e-eeuws Italiaans kerkorkest te repliceren, met een mannelijke sopraan, Samuel Mariño, naast countertenor Filippo Mineccia.

Interpretatief gezien zijn ze mijlenver van elkaar verwijderd, waarbij Van Rhijn kiest voor reflectie en terughoudendheid, terwijl Minasi iets veel radicalers biedt. Soms bijna schokkend intens, is zijn uitvoering geworteld in een nauwkeurige realisatie van de implicaties van de tekst, met de nadruk op fysiek lijden en spirituele hartstocht. Harmonische botsingen treuren, scheuren en scheuren. Trillers en sforzandos suggereren de zwaardstoot (‘pertransivit gladius’) die de ziel van de Maagd in kwelling stort, terwijl de strijkers bij ‘et flagellis subditum’ echt geselen en steken. De vuren van ijver branden angstaanjagend helder in ‘Fac ut ardeat cor meum’, hoewel het emotionele hoogtepunt komt bij ‘Quando corpus morietur’, met de uiteindelijke oplossing van dissonantie en kwelling in spirituele kalmte. Minasi’s trage snelheid hier resulteert erin dat de tijd zelf bijna stilstaat, en wanneer we de laatste ‘paradisi gloria’ bereiken, lijken we echt plotseling in de eeuwigheid te staren.

Semenzato en Richardot zijn geweldig. Richardots warmte compenseert Semenzato’s helderheid, en hun stemmen vermengen zich en verstrengelen zich bijna sensueel om elkaar heen in hun duetten. Semenzato’s manier met ‘dum emisit spiritum’, haar toon wegvloeiend als de adem het lichaam van Christus verlaat, is verbazingwekkend. In ‘Fac, ut portem Christi mortem’ spint Richardot fantastisch versierde regels uit in contemplatie van Christus’ wonden voordat hij de aria afsluit met een grote cadens op de laatste ‘ob amorem Filii’. ‘Quando corpus’ is verrukkelijk, een reeks onberispelijk volgehouden pianissimo’s die extatisch zweven en drijven voordat beide stemmen geleidelijk in unisono tot rust komen.

Het is een buitengewone prestatie, die Van Rhijn nooit helemaal kan evenaren, hoe goed een groot deel van haar opname ook is. De stemming, versterkt door de magere orkestrale toon, is er een van devotionele soberheid, en af ​​en toe zouden we meer gewicht in het strijkersgeluid kunnen gebruiken. Ze duwt soms dringend vooruit. ‘Quae moerebat’ voelt een fractie te snel aan, maar Mineccia, wiens zang vaak zo buitengewoon mooi kan zijn, is hier in zijn hoge registers inspannend, ondanks de vloeibaarheid waarmee veel van de muziek stroomt. Net als bij Minasi’s uitvoering smelten en verstrengelen de twee stemmen zich op de meest sensuele manier. En Mariño is onmiskenbaar opmerkelijk, zijn toon is zilverachtig, aantrekkelijk en gemakkelijk, zelfs in zijn hoge registers.

Beide zangers hier komen misschien beter tot hun recht in de begeleidende Vivaldi-motetten. Hoewel Mariño en Van Rhijn niet helemaal kunnen tippen aan de pure panache en elan van Simone Kermes met het Venice Baroque Orchestra en Andrea Marcon (DG, 6/07), doen ze spectaculaire dingen met In furore iustissimae irae, waar zijn coloratuur prachtig stroomt en zijn langzame centrale da capo-aria prachtig vormgegeven is. Vivaldi's Stabat mater houdt Mineccia ondertussen weg van zijn lastige hoge registers, en zijn zang heeft een verbazingwekkende warmte van toon en ingetogen vurigheid.

Maar zelfs hier moet Van Rhijns cd een ereplaats innemen ten gunste van Minasi's, waar de koppeling het Salve regina a due is, waarvan nu bekend is dat het rond 1742 is geschreven door de Catalaanse componist Joan Rossell, hoewel het eeuwenlang werd toegeschreven aan Pergolesi, deels, zo vermoedt men, vanwege melodieuze overeenkomsten, mogelijk plagiaat, tussen het Stabat's 'Quae moerebat' en Rossells eigen altaria 'Ad te clamamus'. Een werk van uitzonderlijke schoonheid, het vormt een ideale metgezel voor Minasi's Pergolesi, waarbij de spanningen en het drama effectief worden opgelost in een stemming van extatische contemplatie. Minasi dirigeert het met een wonderbaarlijke diepte van gevoel, en de manier waarop Semenzato en Richardot Rossells langgerekte lijnen uitdraaien is bijna perfect. Het is echt een adembenemend album. Luister er vooral naar.

We know little about the genesis of Pergolesi’s Stabat mater other than that it was composed in 1736, during his final illness, for the same Neapolitan confraternity that had commissioned Alessandro Scarlatti’s setting a decade beforehand, and that it was originally intended for two castratos. Pergolesi’s most popular work, it has proved remarkably malleable over time, admitting multiple approaches, ranging from once-fashionable choral adaptations to today’s stripped-back period-band austerity, via some truly remarkable pairings of great singers (Evelyn Lear with Christa Ludwig, Mirella Freni with Teresa Berganza: the list is extensive).

The two most recent additions to its discography tackle it in very different ways. Riccardo Minasi and Ensemble Resonanz use conventional instruments tuned to mean-tone temperament, period bowing, and the standard pairing of soprano (Giulia Semenzato) and mezzo (Lucile Richardot). Marie Van Rhijn and the period Orchestre de l’Opéra Royal, meanwhile, aim to get as close as possible to the way the work might have sounded at its first performance, replicating the small forces of an 18th-century Italian church orchestra, with a male soprano, Samuel Mariño, alongside countertenor Filippo Mineccia.

Interpretatively they are poles apart, with Van Rhijn opting for reflection and restraint, while Minasi offers something altogether more radical. At times almost shockingly intense, his performance is rooted in an exacting realisation of the implications of the text, with its emphasis on physical suffering and spiritual ardour. Harmonic clashes grieve, lacerate and rend. Trills and sforzandos suggest the sword thrust (‘pertransivit gladius’) that plunges the Virgin’s soul into torment, while the strings at ‘et flagellis subditum’ really scourge and sting. The fires of zeal burn terrifyingly bright in ‘Fac ut ardeat cor meum’, though the emotional climax comes at ‘Quando corpus morietur’, with the eventual resolution of dissonance and agony into spiritual calm. Minasi’s slow speed here results in time itself almost standing still, and when we reach the final ‘paradisi gloria’, we really do seem to be gazing suddenly into eternity.

Semenzato and Richardot are tremendous. Richardot’s warmth offsets Semenzato’s brightness, and their voices blend and twine round each other almost sensually in their duets. Semenzato’s way with ‘dum emisit spiritum’, her tone draining away as the breath leaves Christ’s body, is astonishing. In ‘Fac, ut portem Christi mortem’, Richardot spins out fantastically decorated lines in contemplation of Christ’s wounds before closing the aria with a big cadenza on the final ‘ob amorem Filii’. ‘Quando corpus’ is ravishing, a sequence of immaculately sustained pianissimos that hover and drift ecstatically before both voices gradually come to rest in unison.

It’s an outstanding achievement, which Van Rhijn’s never quite matches, fine though much of her recording is. The mood, enhanced by the lean orchestral tone, is one of devotional austerity, and just occasionally we could do with greater weight in the string sound. She pushes forwards urgently at times. ‘Quae moerebat’ feels fractionally too fast but Mineccia, whose singing can often be so extraordinarily beautiful, is effortful in his upper registers here, despite the liquidity with which much of the music flows. As with Minasi’s performance, the two voices blend and twine most sensuously. And Mariño is unquestionably remarkable, his tone silvery, appealing and easy, even in his upper registers.

Both singers here, though, are perhaps shown off to better advantage in the accompanying Vivaldi motets. Though Mariño and Van Rhijn don’t quite equal the sheer panache and élan of Simone Kermes with the Venice Baroque Orchestra and Andrea Marcon (DG, 6/07), they do spectacular things with In furore iustissimae irae, where his coloratura flows superbly and his slow central da capo aria is exquisitely shaped. Vivaldi’s Stabat mater, meanwhile, keeps Mineccia away from his troublesome upper registers, and his singing has astonishing warmth of tone and restrained fervour.

Even here, though, Van Rhijn’s disc has to yield pride of place to Minasi’s, where the coupling is the Salve regina a due, now known to have been written around 1742 by the Catalan composer Joan Rossell, though for centuries it was attributed to Pergolesi, partly, one suspects, because of melodic similarities, possibly plagiaristic, between the Stabat’s ‘Quae moerebat’ and Rossell’s own alto aria ‘Ad te clamamus’. A work of exceptional beauty, it forms an ideal companion piece to Minasi’s Pergolesi, effectively resolving its tensions and drama into a mood of ecstatic contemplation. Minasi conducts it with wonderful depth of feeling, and the way Semenzato and Richardot spin out Rossell’s long-breathed lines is close to perfection. It really is a breathtaking album. Do listen to it.