maart 2021
Piazzolla Reflections
Ksenija Sidorova
Wat is een betere manier om de honderdste geboortedag van Piazzolla te vieren dan dit programma van accordeonist Ksenija Sidorova, doordrenkt van de ziel en de geest van de muziek van de tangomeester?

Het geluid van de bandoneón – doordringend, klagend en pulserend van emotie – is het geluid van de Argentijnse tango zelf. De toon van de accordeon is aanzienlijk eleganter en is alleen een effectief substituut als de uitvoerder de technische vaardigheden en de kracht van persoonlijkheid heeft om het tonale verschil onbelangrijk te laten lijken. De Letse accordeonist Ksenija Sidorova heeft beide kwaliteiten en nog wat meer.
Chau Paris, de openingsselectie, werd voor het eerst opgenomen door Piazzolla in een wonderbaarlijke sessie met strijkorkest in 1955. Sidorova presenteert het in een kwartetbewerking van Claudio Constantini (de pianist hier die, zo blijkt, zelf een bandoneónspeler is), en de uitvoering van de groep heeft alle elegantie en vaart van het origineel. Violist Alexander Sitkovetsky toont zijn begrip van de tangostijl in verschillende nummers – probeer bijvoorbeeld ‘Soledad’ (uit de Suite lumière), waar hij af en toe een expressieve rasp toevoegt aan zijn zoete, zijdezachte geluid, als een oude tangozanger met nicotinebevlekte vingers.
Het hart van het programma is een meeslepende interpretatie van Piazzolla’s Bandoneónconcert. Sidorova geeft echte urgentie aan de motorische ritmes in de buitenste bewegingen, terwijl haar rubato in lyrische passages gewaagd vrij kan zijn, maar toch volkomen natuurlijk aanvoelt – luister bijvoorbeeld naar het lyrische intermezzo op 3'13" in de finale. Thomas Henglebrock heeft het Hamburgse orkest bij elke stap van de weg bij zich. Sidorova schittert ook in Libertango, de enige andere orkestrale selectie (een soort bonustrack opgenomen in 2012 voor Champs Hill), hoewel haar vuur hier bijna wordt gesmoord door John Lenehans overdreven uitgebreide arrangement.
De stukken die niet van Piazzolla zijn, zijn waar de titel van de cd, ‘Piazzolla Reflections’, vandaan komt, want bijna allemaal weerspiegelen ze een aspect van de muziek van de tanguero. De eenzame cantilena in Bachs transcriptie van het Adagio uit Marcello’s hoboconcert verbindt Piazzolla met het verleden en zijn klassieke invloeden, terwijl een werk zoals Sergey Akhunovs Two Keys to One Poem van J Brodsky belicht onverwachte links met Russische melancholie.
Briljant gespeeld en intelligent geprogrammeerd, dit prachtig opgenomen album is Sidorova's beste tot nu toe, en de meest bevredigende Piazzolla-schijf die ik in lange tijd heb gezien.

The sound of the bandoneón – penetrating, plaintive and pulsating with emotion – is the sound of the Argentine tango itself. The accordion’s tone is considerably more suave and is only an effective substitute when the performer has the technical chops and force of personality to make the tonal difference seem inconsequential. Latvian accordionist Ksenija Sidorova has both qualities and then some.
Chau Paris, the opening selection, was first recorded by Piazzolla in a miraculous 1955 session with string orchestra. Sidorova presents it in a quartet arrangement by Claudio Constantini (the pianist here who, it turns out, is a bandoneón player himself), and the group’s performance has all the elegance and sweep of the original. Violinist Alexander Sitkovetsky shows his understanding of tango style in several numbers – try ‘Soledad’ (from the Suite lumière), for example, where he adds the occasional expressive rasp to his sweet, silky sound, like an old tango singer with nicotine-stained fingers.
At the programme’s heart is a riveting interpretation of Piazzolla’s Bandoneón Concerto. Sidorova gives real urgency to the motoric rhythms in the outer movements, while her rubato in lyrical passages can be daringly free yet feels utterly natural – listen, say, to the lyrical interlude at 3'13" in the finale. Thomas Henglebrock has the Hamburg orchestra staying with her every step of the way. Sidorova blazes in Libertango, too, the one other orchestral selection (a kind of bonus track recorded in 2012 for Champs Hill), though here her fire is almost smothered by John Lenehan’s overly elaborate arrangement.
The pieces not by Piazzolla are where the disc’s title, ‘Piazzolla Reflections’, comes in, for nearly all of them mirror some aspect of the tanguero’s music. The lonely cantilena in Bach’s transcription of the Adagio from Marcello’s Oboe Concerto connects Piazzolla to the past and his classical influences, while a work such as Sergey Akhunov’s Two Keys to One Poem by J Brodsky illuminates unexpected links with Russian melancholy.
Brilliantly played and intelligently programmed, this beautifully recorded album is Sidorova’s best yet, and the most satisfying Piazzolla disc to come my way in quite some time.