februari 2021
Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2 (Excerpts)
Piotr Anderszewski
Doordachte en tot nadenken stemmende programmering van Piotr Anderszewski wordt overal gecombineerd met gevoelige interpretatie, wat zorgt voor een meeslepend Bach-album.

Piotr Anderszewski stelt hier een zeer intrigerende vraag: wat gebeurt er als je een groep van 12 preludes en fuga's uit boek 2 van de '48' neemt en ze door elkaar mengt? Voor zover ik weet is dat nog niet eerder gedaan (ik sluit recitals uit die er maar één of twee bevatten) en het resultaat is – zoals je je kunt voorstellen bij een artiest van dit kaliber – minder een doos Quality Street die je onderuitgezakt op de bank kunt nuttigen en meer een uitnodiging voor een cocktailparty van grote verfijning. Anderszewski zegt in de notitie dat hij ze ziet als karakterstukken en het resultaat heeft inderdaad het gevoel van een barok Carnaval.
Hij heeft de preludes en fuga's verstandig in paren gehouden en zijn recital begint met de eerste en de laatste van de set. Zoals altijd bij Anderszewski zijn er onderweg interpretatieve verrassingen, maar de sequentie klinkt zowel natuurlijk als aangeboren verfrissend, terwijl hij de luisteraar meeneemt op een reis die bevrijd is van het gewicht van de verwachting dat onvermijdelijk is wanneer het boek compleet is gehoord. Heeft de F mineur Prelude ooit meer geklonken als een puur intiem gesprek tussen de handen dan na de C majeur Fuga? In de F mineur Fuga benadert hij de inherente knorrigheid ervan met een aangename soepelheid.
Hoogtepunten zijn er veel. De zacht vallende lijnen van de Bes mineur Prelude strelen het oor, terwijl de ernst van het onderwerp van de Fuga wordt verzacht door een zachtheid van toon die heel anders is dan Hewitts scherpere lezing. Het speelse gevoel dat hij aan de E flat major Prelude geeft, voegt een vleugje zonlicht toe, gevolgd door de bevestigende Fuga (waarvan de persoonlijkheid de korte duur verbergt), die des te opvallender is wanneer deze wordt gevolgd door de dramatische G minor Prelude – een Franse ouverture in alles behalve naam – waarin hij de grandeur ervan blootlegt en de verleiding weerstaat om het te versieren met overtollige versieringen.
Er zijn enkele punten in het programma waarop Anderszewski echt zijn tijd neemt. De D sharp minor Fuga wordt een ding van echte majesteit naarmate het zich langzaam ontvouwt; maar het is de G sharp minor Fuga die de meningen echt gaat verdelen – die van Edwin Fischer is statig, in een comfortabel wandeltempo, terwijl Angela Hewitt er een waggelende dans van maakt, terwijl Anderszewski, die er meer dan twee keer zo lang over doet als Hewitt, het gewaagd langzaam maakt. En toch houdt hij de aandacht vast, deels door zijn lang uitgesponnen frasen, deels door pure details, met veel schakeringen van piano en pianissimo. Deze Prelude en Fuga dienen ook als opmaat voor de laatste twee van de set, die alleen in hun gebruikelijke volgorde zijn gelaten. Na de ernst zijn de dansende, borrelende kwaliteiten van de Prelude in B majeur werkelijk verfrissend, gevolgd door een Fuga van kalme zekerheid. Anderszewski's B mineur Prelude zit vol tederheid, grotendeels erg rustig, de afsluitende frasen gevormd met precies de juiste hint van rubato, terwijl de Fuga een onweerstaanbare positiviteit heeft die ons eraan herinnert dat Bach, zelfs in een mineur toonsoort, vreugde kan brengen. En Anderszewski doet dat ook, in een recital dat even meeslepend als prachtig opgenomen is.

Piotr Anderszewski here poses a most intriguing question: what happens when you take a group of 12 Preludes and Fugues from Book 2 of the ‘48’ and intermingle them? To my knowledge it hasn’t been done before (I’m excluding recitals that include only one or two) and the result – as you might imagine with an artist of this calibre – is less of a box of Quality Street to be consumed slumped on the sofa and more of an invitation to a cocktail party of great sophistication. Anderszewski says in the note that he perceives them as character pieces and indeed the result has the feeling of a Baroque Carnaval.
He has wisely kept the preludes and fugues in pairs, and bookends his recital with the first and last of the set. As ever with Anderszewski, there are interpretative surprises along the way, but the sequence is both natural-sounding and innately refreshing, as he takes the listener on a journey freed from the weight of expectation that is inevitable when the Book is heard complete. Has the F minor Prelude ever sounded more of a sheerly intimate conversation between the hands than it does following the C major Fugue? In the F minor Fugue he approaches its inherent gnarliness with a pleasing suppleness.
Highlights are many. The gently falling lines of the B flat minor Prelude caress the ear, while the severity of the Fugue’s subject is ameliorated with a softness of tone quite different from Hewitt’s more acerbic reading. The sense of playfulness that he brings to the E flat major Prelude adds a touch of sunlight, followed by its affirmative Fugue (whose personality belies its brief duration) which is all the more striking when followed by the dramatic G minor Prelude – a French ouverture in all but name – in which he lays bare its grandeur and resists the temptation to adorn it with surplus ornamentation.
There are some points in the programme where Anderszewski really takes his time. The D sharp minor Fugue becomes a thing of real majesty as it slowly unfolds; but it’s the G sharp minor Fugue that’s really going to divide opinion – Edwin Fischer’s is stately, at a comfortable walking pace, while Angela Hewitt turns it into a lolloping dance, whereas Anderszewski, taking more than twice as long as Hewitt, renders it daringly slow. And yet he holds the attention, partly through his long-breathed phrases, partly through sheer detail, with many shades of piano and pianissimo. This Prelude and Fugue also serves as an up-beat to the last two of the set, which alone are left in their usual order. After the seriousness, the dancing, bubbling qualities of the Prelude in B major are truly refreshing, followed by a Fugue of calm certainty. Anderszewski’s B minor Prelude is full of tenderness, much of it very quiet, the closing phrases moulded with just the right hint of rubato, while the Fugue has an irresistible positivity to it that reminds us that, even in a minor key, Bach can strike joy. And so does Anderszewski, in a recital that is as compelling as it is beautifully recorded.