januari 2021
Machaut: The Lion of Nobility
The Orlando Consort
Deze doorlopende Machaut-serie van het Orlando Consort blijft lovende kritieken krijgen, en het is gemakkelijk te begrijpen waarom: hun begrip van de liederen van de middeleeuwse Franse componist is fantastisch.

Het nieuwste album van het Machaut-project van The Orlando Consort bevat werken uit zijn 'Prologue', een fictieve autobiografie die begint met zijn complete werkmanuscript. De selectie bevat verschillende beroemde werken die bekend zijn van eerdere opnames en illustreert - in de woorden van redacteuren Anne Stone en Jacques Boogaart - 'het hele spectrum van Machauts poëtische en muzikale kunst'. Zoals altijd zijn de hier gebruikte uitvoeringen afkomstig van de aanstaande Complete Works of Guillaume de Machaut en pas dit najaar heeft de American Musicological Society haar prestigieuze Noah Greenberg Award toegekend aan dit Machaut-project.
De echte headliner op dit album is de lai En demantant et lamentant ('Met een verontruste geest en weeklacht'), een lange, aanhoudende klaagzang voor 'The Lion of Nobility', waarvan wordt gedacht dat het koning Jan II van Frankrijk is. Een van de slechts twee polyfone lais van Machaut, het wordt hier uitgevoerd TTB, met stemmen die om de beurt het getekste deel op zich nemen terwijl de anderen vocaliseren. Het resultaat is rijk, hypnotiserend en diep ontroerend, net als de vertaling van R Barton Palmer.
De beroemde rondeau Ma fin est mon commencement (‘Mijn einde is mijn begin’) is bijzonder aangenaam in deze doordachte, heldere uitvoering. Het Orlando Consort draagt Machauts virtuoze schrijven licht en houdt de tekst duidelijk op de voorgrond. Ik waardeer met name de verwijzing in het boekje naar Openbaring 22:13, ‘Ik ben de Alfa en de Omega’, bij de bespreking van dit werk. Ook opmerkelijk is de solo-stemballade Dame, se vous m’estes lonteinne (‘Vrouwe, als u ver van mij bent’), met zijn bekende thema van onbereikbaar verlangen dat een ontroerend moment van rust biedt, prachtig gezongen door Matthew Venner, wiens zachte countertenortoon dit album met warmte doordringt. Nog een prachtig en fascinerend deel in deze indrukwekkende serie.

The latest album in The Orlando Consort’s Machaut project features works from his ‘Prologue’, a fictional autobiography beginning his complete works manuscript. The selection features several famous works well known from previous recordings, and illustrates – in the words of editors Anne Stone and Jacques Boogaart – ‘the whole spectrum of Machaut’s poetic and musical art’. As ever, the performing editions used here are from the forthcoming Complete Works of Guillaume de Machaut and just this autumn the American Musicological Society awarded its prestigious Noah Greenberg Award to this Machaut project.
The real headline performance on this album is the lai En demantant et lamentant (‘With troubled mind and lamentation’), a long, lingering lament for ‘The Lion of Nobility’, thought to be King John II of France. One of only two polyphonic lais by Machaut, it is here performed TTB, with voices taking the texted part in turn as the others vocalise. The result is rich, mesmeric and deeply moving, as is R Barton Palmer’s translation.
The famous rondeau Ma fin est mon commencement (‘My end is my beginning’) is especially pleasing in this thoughtful, clear performance. The Orlando Consort bear Machaut’s virtuoso writing lightly and keep the text clearly in the foreground. I particularly appreciate the booklet-note reference to Revelation 22:13, ‘I am the Alpha and the Omega’, in discussing this work. Also of note is the solo-voice ballade Dame, se vous m’estes lonteinne (‘Lady, if you are distant from me’), with its familiar theme of unobtainable longing offering a moving moment of repose, beautifully sung by Matthew Venner, whose mellow countertenor tone infuses this album with warmth. Another wonderful and fascinating instalment in this impressive series.