januari 2021
Bach: Little Books
Francesco Corti
‘Een van de leukste barokrecitals die ik in lange tijd heb gehoord’ – er valt niet veel toe te voegen aan de scherpzinnige woorden van recensent Patrick Rucker op dit wonderbaarlijk boeiende klavecimbelalbum!

Klavecinist, organist en dirigent Francesco Corti is geboren in Arezzo en geeft nu les aan de Basel Schola Cantorum. Ondanks een grote en diverse discografie is zijn grootste bekendheid de laatste tijd misschien wel als solist in het project ‘All of Bach’ van de Nederlandse Bachvereniging op YouTube. Zijn nieuwe opname is gebaseerd op verschillende bronnen – twee bloemlezingen van Bachs oudste broer, Johann Christoph; de ‘kleine klavierboekjes’ die Bach voor zijn oudste zoon en zijn tweede vrouw maakte; en een manuscript van klavecimbel- en orgelstukken samengesteld voor Johann Tobias Krebs – om een intiem portret te creëren van zowel de jonge componist als de volwassen meester en famille. Het programma is rijk gevarieerd en de boeiende uitvoeringen zijn altijd fantastisch.
In beide grootschalige danssuites, de Telemann Ouverture in een transcriptie waarvan wordt aangenomen dat deze van Bach zelf is en de Vierde Franse Suite, toont Corti een ongewoon stevige greep op het karakter van de verschillende dansen. Proef de gelukzalige Courante en vrolijke Gigue in de Franse Suite of het paar Bourrées in de Telemann voor prachtige voorbeelden van barokdansen die zich in al hun individualiteit op het klavier manifesteren.
De onverbiddelijk serieuze Prelude, Fuga en Postlude van de Lüneburger organist Georg Böhm wordt met gloeiende pracht en praal gebracht. Corti's overgang naar Couperin, de enige Franse componist op het programma, is moeiteloos, met de Bes rondeau 'Les Bergeries' uit de zesde ordre die perfect afgebakende Gallische gevoeligheden en gebaren oproept.
Het meest opvallend is de liefdevolle uitvoering van de Capriccio on the Departure of His Beloved Brother. De tederheid van de scheiding, de verwachting van de potentiële gevaren van de reis, de pogingen om de reiziger te overtuigen om te blijven, de aankomst van de postkoets en uiteindelijk een vreugdevol afscheid worden met onontkoombare finesse en gevoeligheid weergegeven. Bovendien is Corti in staat om deze typisch jeugdige muziek over te brengen met een overtuigende openhartigheid en openhartig enthousiasme dat, vermoed ik, zeker een paar andere opnames zal verpesten.
Corti bespeelt een replica uit 1998 van de Milanese bouwer Andrea Restelli van een Hannoveraans instrument uit 1738 van Christian Vater. Eruditie en virtuositeit nemen de plaats in van het pure plezier van het musiceren in een van de meest plezierige barokrecitals die ik in lange tijd heb gehoord.

Harpsichordist, organist and conductor Francesco Corti is a native of Arezzo and now teaches at the Basel Schola Cantorum. Despite a large and diverse discography, his broadest exposure of late may be as a featured soloist in the Netherlands Bach Society’s ‘All of Bach’ project on YouTube. His new recording draws on several sources – two anthologies of Bach’s eldest brother, Johann Christoph; the ‘little keyboard books’ Bach prepared for his eldest son and for his second wife; and a manuscript of harpsichord and organ pieces compiled for Johann Tobias Krebs – to create an intimate portrait both of the young composer and the mature master en famille. The programme is richly varied and the engaging performances never less than superb.
In both large-scale dance suites, the Telemann Ouverture in a transcription presumed to be by Bach himself and the Fourth French Suite, Corti exhibits an uncommonly firm grasp on the character of the various dances. Sample the blissful Courante and jaunty Gigue in the French Suite or the pair of Bourrées in the Telemann for splendid examples of Baroque dances manifest in all their individuality on the keyboard.
The implacably serious Prelude, Fugue, and Postlude by the Lüneburg organist Georg Böhm is delivered with incandescent pomp and bravura. Corti’s transition to Couperin, the only French composer on the programme, is effortless, with the B flat rondeau ‘Les Bergeries’ from the sixth ordre evoking perfectly delineated Gallic sensibilities and gestures.
Most striking is the loving performance of the Capriccio on the Departure of His Beloved Brother. The tenderness of separation, anticipation of travel’s potential dangers, efforts to persuade the traveller to stay, arrival of the post-chaise and, eventually, a joyful send-off are portrayed with ineluctable finesse and sensitivity. Moreover, Corti is able to convey this quintessentially youthful music with a persuasive candour and open-hearted enthusiasm that, I suspect, will surely spoil a few other recordings.
Corti plays a 1998 replica by the Milanese builder Andrea Restelli of a 1738 Hanoverian instrument by Christian Vater. Erudition and virtuosity take back seat to the sheer pleasure of music-making in one of the most enjoyable Baroque recitals I’ve heard in a very long time.