november 2022


Debussy: Early and Late Piano Pieces

Steven Osborne

Elk nieuw album van pianist Steven Osborne biedt prachtig voorbereide interpretaties die iets onderscheidends te zeggen hebben over het repertoire – en dit laatste Debussy-recital is daarop geen uitzondering.

Steven Osbornes nieuwe Hyperion-opname van Debussy is een waar feest, bestaande uit de meest delicate en verrukkelijke gerechten die tot in de perfectie worden geserveerd. Het repertoire is meer gericht op de vroege dan op de late, van zijn eerste bekende pianostuk, de Danse bohémienne uit 1880, tot werken uit 1909. De laatste drie werken op de cd – The Dressing of the Wounded, Elegy en On Evenings Lit with the Glow of Coals – dateren allemaal uit de Grote Oorlog, vlak voor het einde van Debussy's leven.

Hoe boeiend de vroege dansen ook zijn, de Two Arabesques zijn bijzonder opvallend in hun heldere texturen en onvermijdelijke harmonische beweging. De Ballade is een zich langzaam ontvouwend verhaal, bijna tastbaar in zijn beschrijvendheid. De Tarantelle is lichtvoetig, uitbundig en zorgeloos. Ondertussen roept Rêverie de vluchtige droomtoestand op met een voortreffelijk smaakvolle understatement.

Een van de dingen die Osbornes interpretaties zo aantrekkelijk maakt, is het spontane gemak waarmee ze het oor raken. Ik kan geen andere lezing van de Suite bergamasque bedenken die zo fris klinkt, alsof het ter plekke is geïmproviseerd. En wat een gelukkige oplossing om deze platgetreden pagina's van het repertoire nieuw leven in te blazen, hun inspiratie te heroveren: tempo's neigen naar het vlotte, geven toe aan het speelse, maar blijven altijd perfect gekarakteriseerd en gearticuleerd. Wanneer we, na de nonchalante glissando die het ‘Menuet’ afsluit en aankomend in het zilveren licht van ‘Claire de lune’, een schoon, mannelijk verslag ontdekken, vol sentiment maar verre van sentimenteel, dat ons eraan herinnert waarom dit een van de meest geliefde uitingen is die ooit aan een piano zijn toevertrouwd.

Opnieuw hebben we de kans om zowel een geweldige pianist in topvorm als een diepe en scherpzinnige muzikant aan het werk te horen. Mis dit niet.

Steven Osborne’s new Hyperion recording of Debussy is a veritable feast, consisting of the most delicate and delectable dishes served up to perfection. The repertory is weighted more towards the early than the late, spanning from his first known piano piece, the Danse bohémienne of 1880, through works from 1909. The final three works on the disc – The Dressing of the Wounded, Elegy and On Evenings Lit with the Glow of Coals – all date from the Great War, near the end of Debussy’s life.

As engaging as the early dances are, the Two Arabesques are particularly striking in their limpid textures and inevitable harmonic movement. The Ballade is a gently unfolding story, all but palpable in its descriptiveness. The Tarantelle is light of foot, ebullient and carefree. Meanwhile, Rêverie conjures the ephemeral dream state with exquisitely tasteful understatement.

One of the things that makes Osborne’s interpretations so appealing is the spontaneous ease with which they meet the ear. I can’t think of another reading of the Suite bergamasque that sounds so fresh, as though it were improvised on the spot. And what a happy solution to revivifying these well-trodden pages of the repertory, recapturing their inspiration: tempos tend towards the brisk, indulging the playful, yet always remain perfectly characterised and articulate. When, following the insouciant glissando that ends the ‘Menuet’ and arriving in the silvery light of ‘Claire de lune’, we discover a clean, masculine account, full of sentiment but far from sentimental, reminding us why this is one of the most beloved expressions ever confided to a piano.

Once again we have the opportunity of hearing both a superb pianist in top form and a deep and perceptive musician at work. Don’t miss this one.