juni 2022
Beethoven: Piano Concertos Nos. 1 & 3
Kristian Bezuidenhout & Freiburg Baroque Orchestra o.l.v. Pablo Heras-Casado
Kristian Bezuidenhout completeert zijn superset Beethoven-concerten met dit vrolijke duo van nrs. 1 en 3.

Herinnert u zich nog de halve quincentennial van Beethoven? De viering van zijn 250e verjaardag die werd samengedrukt, verdraaid, of zelfs helemaal genegeerd, in het aangezicht van een wereldwijde pandemie? Een van de meest opwindende, frisse en ronduit prachtige projecten die oorspronkelijk gepland waren om samen te vallen met dat verjaardagsfeestje, is nu voltooid. Ik heb het natuurlijk over de vijf pianoconcerten en de Choral Fantasy, gespeeld door Kristian Bezuidenhout en het Freiburger Barokorkest onder leiding van Pablo Heras-Casado. In 2015, toen de muzikanten door Spanje en Duitsland toerden met het C mineur Derde Concert, werd voorgesteld om alle concerten in één keer op te nemen, gedurende een meeslepende periode van 10 dagen. Bezuidenhout schrijft in zijn boekessay dat er meerdere piano's werden overwogen voordat er voor de serie voor één instrument werd gekozen: Rodney Regiers kopie uit 1989 van een Graf uit de collectie van Edwin Beunk. Eerst kwamen de Tweede en Vijfde Concerten (3/20), gevolgd door de Choral Fantasy gepaard met de Negende Symfonie (9/20), en het Vierde Concert, samen met de ouvertures Coriolan en The Creatures of Prometheus (10/20). Nu, anderhalf jaar later, eindigt de serie met de release van de Eerste en Derde Concerten. Het was elke seconde van het wachten waard.
Het C mineur Concert dat Heras‑Casado onthult is gespannen, prikkelbaar, onvoorspelbaar, in your face. Freiburgs fantastische blaasorkest staat weelderig centraal, met texturen in de openingstutti die worden verfraaid door de continuo van de piano. Zodra het sologedeelte op gang komt, is Bezuidenhout minder een Prometheaanse figuur dan de ritmisch behendige geest die het ruige, angstige terrein bedwingt met een oor dat altijd alert is op de veelzeggende details. De cadens van het eerste deel komt grotendeels overeen met Beethovens origineel, maar laat voldoende ruimte voor gelukkige verrassingen. Bezuidenhout versterkt de gedempte heiligheid van het Largo door het moderatorpedaal in te schakelen en toch produceert het, ondanks dit zeer zachte geluid, een voortreffelijk expressieve cantabile. Het Rondo is misschien wel het deel dat het rijkst is aan mogelijkheden voor solist en ensemble om mano a mano te gaan, zowel serieus als speels. Spontaniteit, textuur en de verheven kwaliteit van het ensemble maken dit een van de gelukkigste lezingen van dit deel die ik me kan herinneren.
Na het gepassioneerde drama van Op. 37 lijkt de hartelijke, innemende genialiteit van het Eerste Concerto in C-majeur bijna schokkend. Gemeenschappelijk voor beiden zijn Beethovens liefde voor levendige contrasten en gevoel voor humor. Maar in Bezuidenhout en Heras-Casado's lezing van Op. 15 wordt de volle omvang van de vastberadenheid van de jonge meester om het Weense publiek te charmeren op verleidelijke wijze getoond. Gedurende het hele concert lijkt elk gebaar berekend om overtuigend te winnen. Het is volkomen logisch om de hele reeks concerten af te sluiten met dit meest gedurfde van het stel.
Als geheel vormen deze opnames een belangrijke maatstaf onder interpretaties met originele instrumenten. Maar nog belangrijker is dat ze vensters openen naar nieuwe vergezichten van Beethovens interpretatie die zelden worden ontsloten, en tegelijkertijd ruimtes vol welkome frisse lucht binnenlaten.

Remember the Beethoven semiquincentennial? The 250th-birthday celebration which was squeezed, contorted, if not ignored all together, in the face of a global pandemic? One of the most exciting, fresh and downright beautiful projects originally planned to coincide with that birthday party has now reached completion. I speak of course of the five piano concertos and the Choral Fantasy, played by Kristian Bezuidenhout and the Freiburg Baroque Orchestra under Pablo Heras-Casado. In 2015, as the musicians were touring Spain and Germany with the C minor Third Concerto, it was proposed they record all the concertos at once, during an immersive 10 days. Bezuidenhout writes in his booklet essay that several pianos were considered before settling on a single instrument for the series: Rodney Regier’s 1989 copy of a Graf from the collection of Edwin Beunk. First came the Second and Fifth Concertos (3/20), followed by the Choral Fantasy paired with the Ninth Symphony (9/20), and the Fourth Concerto, along with the Coriolan and The Creatures of Prometheus overtures (10/20). Now, a year and a half later, the series wraps up with the release of the First and Third Concertos. It’s been worth every second of the wait.
The C minor Concerto that Heras‑Casado unveils is tense, irascible, unpredictable, in your face. Freiburg’s superb wind band is luxuriously front and centre, with textures in the opening tutti embellished by the piano’s continuo. Once the solo part proper is under way, Bezuidenhout is less a Promethean figure than the rhythmically agile spirit negotiating the rugged, trepidacious terrain with an ear ever alert to the telling detail. The first-movement cadenza conforms largely to Beethoven’s original but leaves plenty of room for felicitous surprises. Bezuidenhout heightens the hushed sanctity of the Largo by engaging the moderator pedal and yet, this very quiet sound notwithstanding, produces an exquisitely expressive cantabile. The Rondo is perhaps the movement richest with opportunities for soloist and ensemble to go mano a mano, both seriously and playfully. Spontaneity, texture and the lofty quality of ensemble make this one of the happiest readings of this movement I can recall.
After the passionate drama of Op 37, the cordially ingratiating geniality of the C major First Concerto seems almost shocking. Common to both are Beethoven’s love of vivid contrast and sense of drollery. But in Bezuidenhout and Heras-Casado’s reading of Op 15, the full extent of the young master’s determination to charm the Viennese public is beguilingly displayed. Throughout the concerto, every gesture seems calculated to be persuasively winning. Closing the entire series of concertos with this most audacious of the lot makes perfect sense.
As a whole, these recordings stand as an important benchmark among original-instrument interpretations. But even more significantly, they open windows on to new vistas of Beethoven interpretation seldom glimpsed, admitting at the same time rooms full of welcome fresh air.