februari 2022


Maria & Maddalena

Francesca Aspromonte & I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis

Muziek die de Maagd Maria en Maria Magdalena verkent, gecommuniceerd met meeslepende betrokkenheid, in een prachtig barokrecital.

Sopraan Francesca Aspromonte volgt haar prachtige recital van barokke operaprologen (8/18) op met een even ondernemend 'concept'-album gewijd aan de bijbelse figuren van de Maagd Maria en Maria Magdalena, de boetvaardige zondares. Het lijden en de dilemma's van de twee Maria's waren favoriete onderwerpen voor Italiaanse oratoria rond 1700, waarvan de meeste vandaag de dag vergeten zijn. De belangrijkste uitzondering is Händels La Resurrezione, in feite een ongeënsceneerde sacrale opera uit een tijd dat opera in Rome verboden was door een pauselijk decreet. Caldara's La Maddalena ai piedi di Cristo, dat twee bijzonder aangrijpende aria's bevat, heeft een paar complete opnamen gekregen, maar de andere items hier zijn echte zeldzaamheden. Verschillende, waaronder aria's van de cellist-componist Giovanni Lulier en de Bolognese maestro di cappella Giacomo Perti, zijn voor het eerst opgenomen. Elders variëren Aspromontes keuzes van een sobere continuo-aria van de Habsburgse keizer Leopold I, via de angstige scène van de Maagd aan de voet van het kruis uit Alessandro Scarlatti's La Santissima Annunziata, tot drie levendige, melodieus aantrekkelijke solo's van Händels operarivaal Giovanni Bononcini.

In een oprechte, zij het lichtjes uitbundige noot nodigt Aspromonte ons uit om na te denken over de spirituele conflicten van de twee iconische vrouwelijke figuren uit het evangelie. Haar toewijding aan hun verhalen zoals verteld door muziek schittert in elk nummer. Met een warm, sensueel middenregister en vrij zwevende top is haar sopraan een opvallend kleurrijk instrument; en ze zet het in met subtiliteit, gratie en een levendig gevoel voor drama. Niets wordt ooit gegeneraliseerd. Aspromontes natuurlijke intensiteit en zorg voor het geluid en de betekenis van de woorden worden onmiddellijk onthuld in de levendige Lulier-aria die de cd opent. Ze vermengt briljantheid en hartstochtelijke urgentie in aria's van Bononcini en Perti, terwijl Magdalenes visie op verlossing in La Resurrezione waanzinnige vreugdekreten oproept.

Het meest memorabel zijn misschien wel Aspromontes treurende innerlijkheid in de aria's uit Caldara's La Maddalena ai piedi di Cristo en de gedetailleerde verscheidenheid aan expressie die ze in de Scarlatti brengt, van het mijmerende verdriet van de opening tot de blakende laatste aria, aangestuurd door zeisende, spugende strijkers. Hier en elders evenaar ik Barocchisti onder Diego Fasolis Aspromonte helemaal in gevoeligheid en dramatische energie. Fantasierijk gepland, briljant uitgevoerd, dit is een schijf die gegarandeerd plezier zal bezorgen aan elke liefhebber van de Italiaanse barok met een gevoel voor avontuur.

Soprano Francesca Aspromonte follows her fine recital of Baroque operatic prologues (8/18) with an equally enterprising ‘concept’ album devoted to the biblical figures of the Virgin Mary and Mary Magdalene, the penitent sinner. The sufferings and dilemmas of the two Marys were favourite subjects for Italian oratorios around 1700, most of them forgotten today. The prime exception is Handel’s La Resurrezione, in effect an unstaged sacred opera from a time when opera in Rome was banned by papal decree. Caldara’s La Maddalena ai piedi di Cristo, which provides two specially poignant arias, has received a couple of complete recordings but the other items here are real rarities. Several, including arias by the cellist-composer Giovanni Lulier and the Bolognese maestro di cappella Giacomo Perti, are recorded for the first time. Elsewhere Aspromonte’s choices range from a sober continuo aria by the Habsburg Emperor Leopold I, via the Virgin’s anguished scene at the foot of the Cross from Alessandro Scarlatti’s La Santissima Annunziata, to three spirited, melodically appealing solos by Handel’s operatic rival Giovanni Bononcini.

In a heartfelt if slightly gushing note, Aspromonte invites us to reflect on the spiritual conflicts of the Gospel’s two iconic female figures. Her commitment to their stories as told through music shines out in every number. With a warm, sensuous middle register and free-soaring top, her soprano is a notably colourful instrument; and she deploys it with subtlety, grace and a vivid sense of drama. Nothing is ever generalised. Aspromonte’s natural intensity and care for the sound and sense of the words are immediately revealed in the lively Lulier aria that opens the disc. Jousting with Boris Begelman’s solo violin, she mingles brilliance and passionate urgency in arias by Bononcini and Perti, while Magdalene’s vision of salvation in La Resurrezione provokes delirious whoops of joy.

Most memorable of all, perhaps, are Aspromonte’s grieving inwardness in the arias from Caldara’s La Maddalena ai piedi di Cristo and the detailed variety of expression she brings to the Scarlatti, from the musing sorrow of the opening to the blistering final aria, powered by scything, spitting strings. Here and elsewhere I Barocchisti under Diego Fasolis match Aspromonte all the way in sensitivity and dramatic energy. Imaginatively planned, brilliantly executed, this is a disc guaranteed to give pleasure to any lover of the Italian Baroque with a sense of adventure.