februari 2022
Brahms: 3 Sonatas
Michael Collins & Stephen Hough
De derde opname van de klarinetsonates van Brahms van Michael Collins – zie het januarinummer voor zijn redenen om terug te keren naar de werken – en ook nog eens een zeer mooi uitgevoerde.

Dit is Michael Collins’ derde opname van Brahms’ Klarinetsonates. De eerste is gemaakt met Mikhail Pletnev en gekoppeld aan Webers Grand duo concertant (Erato, 5/90), de tweede met Michael McHale naast werken van Carl Reinecke (Chandos, 3/15). Waarom Collins zo snel na de tweede een derde poging wilde wagen is vreemd, vooral omdat die Chandos-cd een echte schoonheid is, maar ik vind deze nieuwkomer op BIS nog verbluffender, dus misschien is het antwoord wel zo simpel.
Eerlijk gezegd zijn de verschillen tussen de twee opnames relatief subtiel. Soms is het een kwestie van kleur. Vergelijk bijvoorbeeld het openings-Allegro amabile van de Tweede Sonate: op Chandos is Collins’ toon rijk en vol, terwijl hij op BIS lichter is. Of luister naar 1'18" waar hij de dolce-markering opmerkt door expressief gewicht toe te voegen zonder enige toename in volume; hij doet iets soortgelijks op de eerdere opname, maar het is hier zelfverzekerder bereikt. Het centrale Allegro appassionato is nu een fractie langzamer, wat net een vleugje weemoed toevoegt die ik nogal ontroerend vind. Of ga naar het Andante un poco adagio in de Eerste Sonate waar de tempo's tussen de twee opnames min of meer hetzelfde zijn, maar waar Collins en Hough nu meer tijd nemen om te genieten van de prachtige filigraan van de melodie - vooral in de tweede verklaring van de melodie op 0'45", waar hij de noten vasthoudt alsof hij ze niet wil loslaten.
McHale is een geweldige partner, zoals blijkt uit een groot deel van Collins' uitgebreide en uitstekende Chandos-discografie, maar Hough is zo'n buitengewoon bedachtzame en gevoelige pianist dat het op zichzelf al een beloning is om hem in deze glorieuze muziek te horen. Ik vind het geweldig hoe hij de dalende lijnen in het derde deel van de Eerste Sonate (op 1'37") zo delicaat vertolkt, zodat ze als regendruppels vallen. En hij en Collins hebben ook een uitstekende verstandhouding: de manier waarop ze hun zinnen op 3'32" in de Tweede Sonate perfect naadloos op elkaar laten aansluiten.
Een andere reden om deze release te verwelkomen is Collins' bewerking van Brahms' Tweede Vioolsonate, een werk dat qua toon opvallend veel lijkt op de Tweede Klarinetsonate, zoals ik niet anders kon dan opmerken. De toon van de klarinet is in hooggelegen passages scherper dan die van de viool, maar Collins hanteert deze behendig en er zijn momenten waarop zijn fluweelzachte toon ideaal lijkt te passen bij deze muziek, zoals in de vloeiende lijn op 2'41" in het tweede deel.
Zelfs als je Collins' eersteklas Chandos-cd al hebt, is deze prachtig opgenomen BIS-cd een waardige investering, niet in de laatste plaats vanwege de uitzonderlijk succesvolle bewerking van de A-majeur Vioolsonate. Misschien kunnen hij en Hough (en BIS) overgehaald worden om ons ook de resterende twee vioolsonates te geven?

This is Michael Collins’s third recording of Brahms’s Clarinet Sonatas. The first was made with Mikhail Pletnev and coupled with Weber’s Grand duo concertant (Erato, 5/90), the second with Michael McHale alongside works by Carl Reinecke (Chandos, 3/15). Why Collins wanted a third go so soon after the second is curious, especially as that Chandos disc is a real beauty, but I think this newcomer on BIS is even more stunning, so perhaps the answer is as simple as that.
Truth be told, the differences between the two recordings are relatively subtle. At times it’s a matter of colour. Compare, say, the opening Allegro amabile of the Second Sonata: on Chandos, Collins’s tone is rich and full, while on BIS he’s lighter. Or listen at 1'18" where he observes the dolce marking by adding expressive weight without any increase in volume; he does something similar on the earlier recording, but it’s more confidently accomplished here. The central Allegro appassionato is a hair slower now, which adds just a hint of wistfulness that I find quite touching. Or turn to the Andante un poco adagio in the First Sonata where tempos between the two recordings are more or less the same but where Collins and Hough now take more time to savour the melody’s exquisite filigree – especially in the second statement of the tune at 0'45", where he holds on to the notes as if loath to let them go.
McHale is a marvellous partner, as is evident on much of Collins’s extensive and excellent Chandos discography, but Hough is such an extraordinarily thoughtful and sensitive pianist that it’s its own reward to hear him in this glorious music. I love how delicately he renders the descending lines in the third movement of the First Sonata (at 1'37"), for example, so they fall like raindrops. And he and Collins have an excellent rapport, too – the way they dovetail their phrases at 3'32" in the Second Sonata is perfectly seamless.
Another reason to welcome this release is Collins’s adaptation of Brahms’s Second Violin Sonata, a work strikingly similar in tone to the Second Clarinet Sonata, as I couldn’t help but notice. The clarinet’s tone is more piercing than the violin’s in high-lying passages but Collins handles these adroitly, and there are moments where his velvety tone seems ideally suited to this music, as in the liquid line at 2'41" in the second movement.
Even if you already have Collins’s first rate Chandos disc, this beautifully recorded BIS CD is a worthy investment, not least for the exceptionally successful arrangement of the A major Violin Sonata. Perhaps he and Hough (and BIS) can be persuaded to give us the remaining two violin sonatas as well?