december 2023


John Pickard: Mass in Troubled Times

BBC Singers o.l.v. Martyn Brabbins

Muziek van John Pickard die zijn carrière bestrijkt, met als hoogtepunt de tot nadenken stemmende, ambitieuze Mass in Troubled Times, die je Pickard kunt horen bespreken in een recente Gramophone Podcast.

De hoofdprijs op de voorkant van deze nieuwste BIS-release gewijd aan John Pickard gaat naar zijn Mass in Troubled Times uit 2018, waarvan de titel opzettelijk verwijst naar die van de Missa in angustiis (de Nelson-mis) die Haydn 220 jaar eerder had voltooid tijdens de Napoleontische oorlogen. Speciaal bedacht voor de superieure vaardigheden van de 18-koppige BBC Singers, zet Pickards belonend meelevende creatie een tot nadenken stemmende tekst op muziek van duizelingwekkende ambitie, onverschrokken emotionele reikwijdte en ontroerend verzoenende kracht, samengesteld door auteur en docent Gavin D'Costa, die niet minder dan vijf talen omvat: Latijn, Engels, Turks, Syrisch en Arabisch. Het volstaat te zeggen dat het hier verbluffend gearticuleerd wordt bepleit, en hetzelfde geldt voor de overige zes a cappella-stukken, waarvan de vroegste – het motet ‘O nata lux’ en een opmerkelijk effectieve behandeling van Shelley’s ‘Ozymandias’ – beide dateren uit 1983, toen Pickard nog student was aan de Universiteit van Bangor.

Elders bundelen trompettist Chloë Abbott en organist David Goode hun krachten voor een prachtig zelfverzekerde en benijdenswaardig geconcentreerde uitvoering van Orion, een set van drie stukken (‘Nebula’, ‘Alnitak’ en ‘Betelgeuse’) in opdracht van de Welsh Arts Council en voor het eerst uitgevoerd op het Presteigne Festival van 2004. Het is een fantasierijke, meeslepende aangelegenheid, waarvan de centrale beweging bestaat uit twee langzame, aangenaam lyrische episodes (waarvoor de solist overschakelt naar een flugelhorn) met een sneller gedeelte waarin de 'Machtige Jager' uit de mythologie wordt uitgebeeld, terwijl het werk eindigt met een aantal angstaanjagend suggestieve stukken voor de trompet. Ook meeslepend is Tesserae, een stevig 11 minuten durend aanbod voor solo-orgel, geschreven voor Goode en door hem in mei 2009 in première gebracht in de Christ Church Cathedral in Oxford.

Zoals inmiddels duidelijk zou moeten zijn, is dit een fantastische verzameling, met onberispelijke productiewaarden en een geluid van vlekkeloos realisme in de beste BIS-traditie. Niet te missen!

Top billing on the front cover of this latest BIS release devoted to John Pickard goes to his 2018 Mass in Troubled Times, its title purposely echoing that of the Missa in angustiis (the Nelson Mass) that Haydn had completed 220 years earlier during the Napoleonic wars. Conceived expressly for the superlative skills of the 18-strong BBC Singers, Pickard’s rewardingly compassionate creation sets in music of giddy ambition, intrepid emotional scope and movingly reconciliatory power a thought-provoking text assembled by author and lecturer Gavin D’Costa embracing no fewer than five languages – Latin, English, Turkish, Syriac and Arabic. Suffice to say, it receives stunningly articulate advocacy here, and the same goes for the remaining six a cappella items, the earliest of which – the motet ‘O nata lux’ and a notably effective treatment of Shelley’s ‘Ozymandias’ – both date from 1983, when Pickard was a still an undergraduate at Bangor University.

Elsewhere, trumpeter Chloë Abbott and organist David Goode join forces for a magnificently assured and enviably concentrated rendering of Orion, a set of three pieces (‘Nebula’, ‘Alnitak’ and ‘Betelgeuse’) commissioned by the Welsh Arts Council and first given at the 2004 Presteigne Festival. It’s an imaginative, absorbing affair, whose central movement comprises two slow, pleasingly lyrical episodes (for which the soloist switches to a flugelhorn) enclosing a swifter section portraying the ‘The Mighty Hunter’ of mythology, while the work concludes with some hauntingly evocative offstage writing for the trumpet. Compelling, too, is Tesserae, a meaty 11-minute offering for solo organ written for Goode and premiered by him at Oxford’s Christ Church Cathedral in May 2009.

As should by now be clear, this is a marvellous collection, featuring impeccable production values and sound of flawless realism in the best BIS tradition. Not to be missed!