oktober 2023


You did not want for joy

Carolyn Sampson & Matthew Wadsworth

Deze uitmuntende artiesten combineren muziek – en songstijlen – die bijna de hele geschiedenis van de klassieke muziek bestrijken en brengen deze samen in een perfect en perfect mooi recital.

Dit is een genot van een schijf. Kort en bondig – teruggebracht tot de essentie van zowel textuur als repertoire – het is een lunchrecital in plaats van een hele avond, iets om je lichter en levendiger dan voorheen terug te sturen naar je dag.

‘Natuur, liefde en de menselijke conditie’ klinkt misschien als een baggy, allesomvattend thema, maar hier – net als het 17e-eeuwse Tree of Life-wandtapijt op de cover – houdt het wemelende werelden in een geordend patroon. Sopraan Carolyn Sampson en luitist en theorbespeler Matthew Wadsworth plaatsen traditionele volksliederen en broadside ballads naast hun meer kunstzinnige tegenhangers van Britten, Dowland, Campion en Purcell, allemaal omlijst door een bijpassend paar muzikale boekensteunen.

Hildegard van Bingens soepele, tastbare coupletten leveren het laatste woord. Haar hymne O viridissima virga vormt de horizonlijn waar de rest van het recital naartoe reikt, te beginnen met een directe hommage van Nico Muhly – in opdracht van pater Andrew Hammond als reactie op de tekst van de abdis in een nieuwe hedendaagse vertaling. You Did Not Want For Joy weerspiegelt de uitgestrekte lyriek van de originele, vrije arioso die zich hoog boven de spaarzaamste ondersteuning van Wadsworth ontvouwt. Het is verrukkelijk, de balans tussen weelderigheid en eenvoud perfect beoordeeld in Sampsons uitvoering.

Sampsons zoete, ware sopraan is op eigen terrein met het vroege repertoire. Van de (aanvankelijk) onbegeleide soberheid van ‘I will give my love an apple’ tot de meer ingewikkelde, schuine Britten folk-song arrangementen (bewerkt voor theorbe door Wadsworth), laat ze de tekst leiden, haar diamantheldere voordracht ondersteund door Wadsworths behendig ingetogen begeleidingen. Alleen in de wat pittigere nummers – zakkenroller broadside ‘Packington’s Pound’ en Campions ondeugende ‘It fell on a summer’s day’ – missen we net iets meer intonatie. Verder zijn dit onberispelijke uitvoeringen – een muzikale meditatie over de natuur, de liefde en al het andere erbij.

This is a delight of a disc. Short and slight – pared back to the essentials of both texture and repertoire – it’s a lunchtime recital rather than a full evening’s commitment, something to send you back to your day lighter and livelier than before.

‘Nature, love and the human condition’ may sound like a baggy, catch-all sort of theme, but here – just like the 17th-century Tree of Life tapestry on the cover – it holds teeming worlds in ordered pattern. Soprano Carolyn Sampson and lutenist and theorbo player Matthew Wadsworth place traditional folk songs and broadside ballads alongside their more artful counterparts by Britten, Dowland, Campion and Purcell, all framed by a matching pair of musical bookends.

Hildegard of Bingen’s supple, tactile verse supplies the last word. Her hymn O viridissima virga supplies the horizon line the rest of the recital reaches towards, starting with a direct homage by Nico Muhly – commissioned to respond to the Abbess’s text in a new contemporary translation by Fr Andrew Hammond. You Did Not Want For Joy mirrors the expansive lyricism of the original, free-form arioso unfolding high above the sparest support from Wadsworth. It’s ravishing, the balance of lushness and simplicity perfectly judged in Sampson’s delivery.

Sampson’s sweet, true soprano is on home ground with the early repertoire. From the (initially) unaccompanied starkness of ‘I will give my love an apple’ to the more intricate, oblique Britten folk-song arrangements (reworked for theorbo by Wadsworth), she lets the text lead, her diamond-clear delivery supported by Wadsworth’s deftly understated accompaniments. Only in the rather spicier numbers – pickpocket broadside ‘Packington’s Pound’ and Campion’s naughty ‘It fell on a summer’s day’ – do we miss just a little more inflection. Otherwise, these are impeccable performances – a musical meditation on nature, love and all else besides.