oktober 2023


Liszt: Eine Faust-Symphonie & Mephisto Waltz

Staatskapelle Weimar o.l.v. Kirill Karabits

De sfeer en het zich ontvouwende verhaal van Liszts epische koorsymfonie worden hier prachtig en levendig gepresenteerd door Krill Karabits en zijn uitstekende Weimar-muzikanten.

Na zijn eerdere opnames van Liszts Sardanapalo (2/19) en A Dante Symphony (4/20) voor Audite, richt Kirill Karabits zijn aandacht nu op de A Faust Symphony van de componist. In zijn recensie van de opname van Sardanapalo schreef Tim Ashley dat ‘Karabits dirigeert met buitengewone passie’, en hetzelfde geldt voor deze nieuwste inzending in de serie. Met een speelduur van 68 minuten is Karabits’ verslag een van de snellere uitvoeringen op plaat, naast die van Chailly, Muti en Sinopoli. Bernstein daarentegen duurt 77 minuten.

Toch is het Bernsteins levendig gekarakteriseerde en gepassioneerde interpretatie waar ik het meest aan word herinnerd als ik naar deze nieuwe opname luister. De uitvoering van de opening van het werk heeft een dwingend gevoel van mysterie en verwachting, en de daaropvolgende episodes van het deel zijn opwindend en dramatisch. In de zachtere passages van de beweging, zoals in de daaropvolgende 'Gretchen'-beweging, is het spel van de altviool, hobo en andere solo-instrumenten wonderbaarlijk poëtisch, en zijn de texturen prachtig in balans en wonderbaarlijk lichtgevend. Zowel Bernstein als Karabits bieden enorm opwindende verslagen van de laatste beweging van het werk, maar uiteindelijk heeft Karabits de overhand met zijn opwindende interpretatie van de afsluitende 'Chorus mysticus', die een vurige bijdrage van tenor Airam Hernández combineert met koorzang van buitengewoon gewicht en gloed.

Het is jammer dat het boekje de tekst van het koorgedeelte niet bevat, aangezien het zo weinig ruimte in beslag zou nemen. Het essay van het boekje maakt op dezelfde manier geen melding van de zelden gehoorde orkestratie van de Mephisto Waltz nr. 3 die op het album staat, behalve dat de gezamenlijke credits voor de bewerking worden gegeven aan Liszt-leerling Alfred Reisenauer en Kirill Karabits. Net als bij de symfonie heeft de uitvoering echter een enorme flair, en de opname is goed uitgebalanceerd en transparant, zelfs in de luidste tuttis. Zeer aan te bevelen.

Following his earlier recordings of Liszt’s Sardanapalo (2/19) and A Dante Symphony (4/20) for Audite, Kirill Karabits now turns his attention to the composer’s A Faust Symphony. In his review of the recording of Sardanapalo, Tim Ashley wrote that ‘Karabits conducts with extraordinary passion’, and the same is true of this latest entry in the series. With a running time of 68 minutes, Karabits’s account is one of the swifter performances on record, alongside those of Chailly, Muti and Sinopoli. By contrast, Bernstein takes 77 minutes.

Nevertheless, it’s Bernstein’s vividly characterised and impassioned interpretation that I’m most reminded of when listening to this new recording. The performance of the work’s opening has a compelling sense of mystery and anticipation, and the movement’s subsequent episodes are stirring and dramatic. In the movement’s gentler passages, as in the subsequent ‘Gretchen’ movement, the playing of the viola, oboe and other solo instruments is marvellously poetic, and textures are beautifully balanced and marvellously luminous. Both Bernstein and Karabits offer enormously exciting accounts of the work’s final movement but ultimately Karabits has the edge with his thrilling interpretation of the concluding ‘Chorus mysticus’, which combines an ardent contribution by tenor Airam Hernández with choral singing of extraordinary heft and incandescence.

It’s a pity that the booklet doesn’t include the text of the choral section given that it would take so little space. The booklet essay similarly makes no mention of the rarely heard orchestration of the Mephisto Waltz No 3 included on the album other than giving joint credit for the arrangement to Liszt pupil Alfred Reisenauer and Kirill Karabits. As with the symphony, however, the performance has tremendous panache, and the recording is well balanced and transparent even in the loudest tuttis. Very highly recommended.