juli 2023
Chesnokov: All-Night Vigil
St John’s Voices o.l.v. Graham Walker
Dit muziekoverzicht van de productieve Russische koorcomponist Pavel Chesnokov – het eerste volledige album met zijn muziek door een Engels koor – is rijk aan spiritueel drama en schitterend opgenomen.

De muziek van Pavel Chesnokov (1877-1944) is in de orthodoxe koorwereld welbekend, maar daarbuiten veel minder. Hij kreeg in zijn jeugd een gedegen muzikale opleiding en studeerde compositie bij Taneyev, Ippolitov-Ivanov en Conus. Hij was niet alleen een productief componist, maar ook een zeer gerespecteerd koordirigent. In 1944 werd zijn grondige The Choir and How to Direct gepubliceerd en (verrassend genoeg) bleek het een groot succes.
Voor zover ik weet is dit de eerste opname die exclusief aan Chesnokovs werk is gewijd door Britse zangers, en het biedt een uitstekende showcase voor zijn werk, in chronologische volgorde. Het begint met een versie uit 1897 van de Cherubijnse Hymne uit de Goddelijke Liturgie van Sint-Johannes Chrysostomus, gevolgd door drie van zijn bekendste werken, Spaseniye sodelal (‘De redding is geschapen’), Angel vopiyashe (‘De engel schreeuwde’) en O Tebe raduyetsia (‘De hele schepping verheugt zich’), gevolgd door een reeks van 10 versies uit de All-Night Vigil van 1912. De uitvoeringen projecteren echt het drama van deze werken (probeer bijvoorbeeld het verrassende ‘Svetisya, svetisya’ uit Angel vopiyashe). Net als Rachmaninov dwaalt Chesnokov in en uit gezangmelodieën – dit was de periode waarin hele repertoires van Russische monofone gezangen werden herontdekt, parallel aan de innovatieve koorstijl, de ‘New Trend’ ontwikkeld door deze componisten, Kastalsky en anderen – en op vergelijkbare wijze worden deze melodieën onderdeel van het eigen vocabulaire van de componist, omdat hij ze zowel respecteert als weet hoe hij zijn eigen vocabulaire eruit kan construeren.
Hoewel ze niet zo memorabel zijn als de beroemde Rachmaninov, zouden de instellingen voor de All-Night Vigil veel bekender moeten zijn: ze omvatten een ‘Blazhen muzh’ met een zeer aangrijpende bas-solo, dramatische, vrij gecomponeerde instellingen van ‘Svete tihiy’ en ‘Nine otpushchayeshi’ en memorabel sonore instellingen van ‘Voskreseniye Hristovo videvshe’ en ‘Vzbrannoy voyevode’. De uitvoeringen zijn over het geheel genomen uitstekend en het opgenomen geluid (de opname is gemaakt in de St John’s College Chapel in Cambridge) is resonant, maar helder genoeg om elk woord te kunnen verstaan.

The music of Pavel Chesnokov (1877-1944) is well known in the Orthodox choral world but far less well outside it. He had a thorough musical training over the course of his childhood and studied composition with Taneyev, Ippolitov-Ivanov and Conus, and as well as being a very prolific composer was a highly respected choir director. In 1944 his thoroughgoing The Choir and How to Direct was published and (surprisingly) proved a great success.
To my knowledge, this is the first recording dedicated exclusively to Chesnokov’s work by British singers, and it provides an excellent showcase for his work, in chronological order. It begins with an 1897 setting of the Cherubic Hymn from the Divine Liturgy of St John Chrysostom, and follows this with three of his best-known works, Spaseniye sodelal (‘Salvation is Created’), Angel vopiyashe (‘The Angel Cried Out’) and O Tebe raduyetsia (‘All of Creation Rejoices’), before a sequence of 10 settings from the All-Night Vigil of 1912. The performances really project the drama of these works (try the startling ‘Svetisya, svetisya’ from Angel vopiyashe, for example). Like Rachmaninov, Chesnokov wanders in and out of chant melodies – this was the period at which entire repertories of Russian monophonic chant were being rediscovered in parallel with the innovative choral style, the ‘New Trend’ developed by these composers, Kastalsky and others – and, in similar fashion, these melodies become part of the composer’s own vocabulary, since he both respects them and knows how to construct his own vocabulary from them.
Though they are not quite as memorable as the famous Rachmaninov, the settings for the All-Night Vigil should be much better known: they include a ‘Blazhen muzh’ with a highly affecting bass solo, dramatic, freely composed settings of ‘Svete tihiy’ and ‘Nine otpushchayeshi’ and memorably sonorous settings of ‘Voskreseniye Hristovo videvshe’ and ‘Vzbrannoy voyevode’. Performances throughout are excellent, and the recorded sound (the recording was made at St John’s College Chapel, Cambridge) resonant but clear enough that every word may be understood.