juli 2023
Beethoven: Piano Concertos
Garrick Ohlsson & Grand Teton Music Festival Orchestra o.l.v. Sir Donald Runnicles
In mei verkenden we de achtergronden van deze Beethovenconcerten; de verstandhouding tussen de artiesten is prachtig om te horen.

In zijn boekje met de vijf pianoconcerten van Beethoven, opgenomen in de loop van een week in juli 2022 in Jackson Hole, Wyoming, schrijft Garrick Ohlsson: ‘Zestig jaar geleden leerde ik mijn eerste Beethovenconcert en vierenveertig jaar geleden speelde ik eindelijk het laatste van de vijf.’ Hij vervolgt met te zeggen dat hij ze allemaal meer dan honderd keer heeft uitgevoerd. Donald Runnicles voegt toe dat wanneer hij en Ohlsson samenwerken, er nooit tijd wordt besteed aan gesprekken over tempo, frasering of andere details. Ze beginnen gewoon samen muziek te maken en komen zo, in een oefening van intuïtieve symbiose, tot hun gezamenlijke interpretatie. Het resultaat, zoals hier te horen, is een ruim, ongehaast verslag van deze canonieke werken, openhartig en toch diep persoonlijk.
Van alle pianisten voor het publiek vandaag de dag, is Ohlssons techniek een van de meest eerlijke. Elke noot is aanwezig en verantwoord, er is nooit iets verdraaid, alles binnen een voortreffelijk berekende evenredigheid. Zijn aanpak is bovenal lyrisch. Als je naar de langzame delen van deze concerten luistert, zou je moeite hebben om een andere uitvoering te noemen die met meer contouren, evenwicht en helderheid zingt. Harde of lelijke geluiden zijn gewoonweg nergens te horen, hoewel Ohlssons dynamische palet gevarieerd en immens is. Trillers sprankelen behoorlijk en passagewerk, hoe opwindend ook, dringt zich nooit op aan het kritische element van het sonateprincipe: thematische karakterisering en ontwikkeling. Dat Ohlsson een van de minst exhibitionistische muzikanten is, blijkt uit de cadensen, die organisch uit de structuur van de muziek voortkomen en perfect geïntegreerd lijken in de verhalende context. Ondertussen lijken de afsluitende rondo's klaar om te barsten van een gevoel van verrukking en puur plezier.
In het C mineur Derde Concerto weegt een gevoel van uitbundigheid zwaarder dan het tragische. De Keizer (nr. 5) is een schitterend spel van licht en kleur, het Adagio een wandeling door Elysische velden, met de finale een oefening in kinesthetisch genot. Mijn favoriet van deze set is echter de Vierde. Hier overtreffen solist en dirigent zichzelf in de uitvoering van Beethovens subtielste expressie. De orkestrale balans is voortreffelijk, er is veel drama, de finale is vrij uitbundig en Ohlsson peilt de diepten van het Andante con moto met de grootste eenvoud. Dit is een boeket van Beethovenconcerten als geen ander.

In his booklet note to the five Beethoven piano concertos, recorded over the course of a week during July 2022 in Jackson Hole, Wyoming, Garrick Ohlsson writes: ‘Sixty years ago I learned my first Beethoven concerto and forty-four years ago I finally performed the last of the five.’ He goes on to say that he has performed each of them well over a hundred times. Donald Runnicles adds that whenever he and Ohlsson collaborate, time is never spent in conversation beforehand about tempos, phrasing or other details. They simply begin making music together and thus, in an exercise of intuitive symbiosis, arrive at their joint interpretation. The result, as heard here, is a spacious, unrushed account of these canonic works, forthright and yet deeply personal.
Of all pianists before the public today, Ohlsson’s technique is among the most honest. Every note is present and accounted for, nothing ever fudged, all within an exquisitely calculated proportionality. His approach is, above all, lyrical. In fact, listening to the slow movements of these concertos, one would be hard-pressed to name another performance that sings with greater contour, poise and clarity. Harsh or ugly sounds are simply nowhere to be heard, though Ohlsson’s dynamic palette is varied and immense. Trills fairly sparkle and passagework, however exciting, never obtrudes on the critical element of the sonata principle: thematic characterisation and development. That Ohlsson is one of the least exhibitionistic of musicians is evident in the cadenzas, which emerge organically from the fabric of the music and seem perfectly integrated into the narrative context. Meanwhile, the concluding rondos seem ready to burst with a sense of elation and sheer fun.
In the C minor Third Concerto, a sense of ebullience outweighs the tragic. The Emperor (No 5) is a resplendent play of light and colour, its Adagio a stroll through Elysian fields, with the finale an exercise in kinaesthetic delight. My favourite of this set, however, is the Fourth. Here soloist and conductor outdo themselves in the execution of Beethoven’s subtlest expression. Orchestral balances are exquisite, drama abounds, the finale is fairly rollicking and Ohlsson plumbs the depths of the Andante con moto with the utmost simplicity. This is a bouquet of Beethoven concertos like no other.