april 2023


Traces

Sansara o.l.v. Tom Herring

Een krachtig programma van tot nadenken stemmende werken, zowel actueel als tijdloos, waarbij de onberispelijke uitvoeringen van Sansara ons meeslepen en vasthouden tijdens de diep reflecterende reis.

In een tijdperk van hapklare, hapklare, hypergelinkte, vrij associatieve streaming is het heerlijk om een ​​echt recital tegen te komen. De individuele tracks op ‘Traces’ – het vijfde album van het in Londen gevestigde Sansara en hun oprichter-directeur Tom Herring – zijn onberispelijk: dit zijn eersteklas kooruitvoeringen. Maar dat spreekt voor zich in de huidige overvloedige Britse koormarkt.

Wat het onderscheidt, zijn niet alleen een aantal ongebruikelijke repertoirekeuzes, maar ook de dialogen, muzikaal, tekstueel en thematisch, die erin voorkomen. Dit is niet zomaar een ‘stuk dat we leuk vinden over de nacht’-klus. Ethel Smyths onverwacht knorrige Komm, süsser Tod – een stuk waarvan we absoluut meer zouden moeten horen – komt rechtstreeks voort uit Brahms’ ‘Warum ist das licht gegeben?’, een muzikale keten van invloed en evolutie die in realtime wordt ervaren. Een centrale reeks hedendaagse werken biedt het oor de kans om te resetten en te verfrissen tussen de twee omlijstende panelen van Duitse romantici en hun erfgenamen. De oorsprong van het programma ligt in een onderzoeksinitiatief van de Universiteit van Oxford gericht op de verzetsbeweging van de Witte Roos in de Tweede Wereldoorlog: vijf studenten en een professor aan de Universiteit van München die zich verzetten tegen het naziregime en als gevolg daarvan werden geëxecuteerd.

Hoewel het Duitse en Britse repertoire domineert, belichaamt het programma verzet op bredere manieren. Er worden bijvoorbeeld verbanden gelegd met antisemitisme in een verbluffende première-opname van Psalm 126 van de in Duitsland geboren Israëlische componist Paul Ben Haim – een ambitieuze setting voor achtstemmige mannenstemmen vol extravagante effecten (hoewel het moeilijk is om een ​​gevoel te krijgen voor de signatuur van de componist in zoveel variatie). En het centrale thema wordt scherp geactualiseerd in het aangrijpende A Quiet Night van de Oekraïense componist Natalia Tsupryk. In opdracht van Sansara in 2022 is het een stuk ingetogen uithoudingsvermogen. Pedaalpunten houden ons in de wacht, terwijl liturgische gezangen terug- en vooruitblikken door de tijd.

Het is heerlijk om te zien dat de Britse componist Philip Moore momenteel aandacht krijgt in verschillende releases. Hier krijgen we zijn typisch gedistilleerde Three Prayers of Dietrich Bonhoeffer: drie bewegingen die het gebed in zijn vele stemmingen schilderen, van gekwelde nood tot stille zekerheid. Er is geen overtollig vlees op de elegante muzikale botten, die lijken te gloeien onder zo'n zorgvuldige koorbehandeling.

Dit zijn prachtig vormgegeven verslagen, een nauwkeurig gekalibreerde balans van tonaal zacht en hard, smelten en aanvallen.

In an era of chunk able, bitesize, hyperlinked, free-associative streaming, it’s lovely to come across a proper recital. The individual tracks on ‘Traces’ – the fifth album from London-based Sansara and their founder-director Tom Herring – are impeccable: these are top-notch choral performances. But that sort of goes without saying in today’s over-abundant British choral market.

What sets it apart are not only some unusual repertoire choices but also the dialogues, musical, textual and thematic, that run through it. This isn’t just another ‘pieces we like about night’ job. Ethel Smyth’s unexpectedly knotty Komm, süsser Tod – a piece that we should definitely be hearing more of – grows directly out of Brahms’s ‘Warum ist das licht gegeben?’, a musical chain of influence and evolution experienced in real time. A central sequence of contemporary works offers a chance for the ear to reset and refresh between the two framing panels of German Romantics and their heirs. The programme’s origins are in an Oxford University research initiative focused on the White Rose resistance movement of the Second World War: five students and a professor at the University of Munich who opposed the Nazi regime, and were executed as a result.

While German and British repertoire dominates, the programme embodies resistance in broader ways. Connections are drawn with anti-Semitism, for example, in a stonking premiere recording of German-born Israeli composer Paul Ben Haim’s Psalm 126 – an ambitious setting for eight-part male voices full of extravagant effects (though it’s hard to get a feel for the composer’s signature among so much variety). And the central theme is brought keenly up to date in Ukrainian composer Natalia Tsupryk’s poignant A Quiet Night. Commissioned by Sansara in 2022, it’s a piece of understated endurance. Pedal points hold us suspended, while liturgical-style chant looks back and forwards through time.

It’s lovely to see British composer Philip Moore enjoying some attention across various releases currently. Here we get his typically distilled Three Prayers of Dietrich Bonhoeffer: three movements that paint prayer in its many moods, from anguished distress to quiet certainty. There’s no spare flesh on the elegant musical bones, which seem to glow under such careful choral handling.

These are beautifully shaped accounts, a finely calibrated balance of tonal soft and hard, melt and attack.