februari 2023


Schumann: Piano Works

Fabrizio Chiovetta

‘Opvallend origineel en toch volkomen idiomatisch’, schrijft Patrick Rucker ter ere van dit schitterende recital van bekende Schumann-werken van Fabrizio Chiovetta, waarbij lyriek en virtuositeit in evenwicht zijn.

De Zwitserse pianist Fabrizio Chiovetta heeft de afgelopen twaalf jaar een indrukwekkende discografie opgebouwd op de labels Claves, Palexa en Aparté. Chiovetta was een leerling van Dominique Weber, Paul Badura-Skoda en John Perry en geeft nu les aan het Superior Conservatory in zijn geboortestad Genève. Zijn benadering van deze bekende werken van Schumann is opvallend origineel en toch perfect idiomatisch.

De C majeur Fantasie uit 1836 wordt door velen terecht beschouwd als Schumanns meesterwerk voor de piano. Chiovetta verkent de volledige dimensionaliteit van zijn prachtige architectuur met een onfeilbaar gevoel voor retorische geschiktheid. Met een altijd aandachtig oor voor Schumanns polyfonie zijn Chiovetta's texturen perfect gedoseerd en vakkundig afgebakend. Lyriek regeert oppermachtig, met prachtig gevormde lijnen. In het kinetische rijk zijn versnellingen en vertragingen organische, natuurlijke functies van muzikale expressie, die nooit abrupt of overlappen lijken. En wat te denken van die gevaarlijke sprongen die het tweede deel afsluiten, waarvan de gedachte alleen al de meest onverschrokken pianisten in het zweet doet uitbreken? Hier klinken ze evenwichtig en evenwichtig, en laten een indruk achter die aan gemak grenst. Over het geheel genomen is dit een Fantasie waarvan het verhaal zich ontvouwt met natuurlijke onvermijdelijkheid en enorme tederheid.

De Arabeske golft met onbezorgdheid voorbij, onderbroken door introspectieve episodes van ontwapenende oprechtheid. Chiovetta ontmoet Scenes from Childhood op zijn eigen voorwaarden, zonder valse naïviteit of een knipoog. ‘An Important Event’, ‘Blind Man’s Buff’, ‘Almost Too Serious’ en ‘The Poet Speaks’ behoren tot de hoogtepunten in deze voortreffelijk uitgevoerde uitvoering. Het programma wordt afgesloten met nr. 30, het enige titelloze stuk uit het tweede deel (met als ondertitel ‘For more grown-up ones’) van Album for the Young.

Chiovetta heeft een grote verscheidenheid aan toetsen en kleuren tot zijn beschikking, maar het is de rijkdom van zijn muzikale verbeelding die het meest boeiend is. Deze release zal ongetwijfeld veeleisende Schumann-liefhebbers en liefhebbers van individueel pianospel op het hoogste niveau tevreden stellen. Van harte aanbevolen.

The Swiss pianist Fabrizio Chiovetta has amassed an impressive discography on the Claves, Palexa and Aparté labels over the past dozen years. A student of Dominique Weber, Paul Badura-Skoda and John Perry, Chiovetta now teaches at the Superior Conservatory in his native Geneva. His approach to these well-known works of Schumann is strikingly original and yet perfectly idiomatic.

The C major Fantasie from 1836 is justifiably considered by many to be Schumann’s masterpiece for the piano. Chiovetta explores the full dimensionality of its magnificent architecture with an inerrant sense of rhetorical aptness. With an ever-attentive ear to Schumann’s polyphony, Chiovetta’s textures are perfectly gauged and expertly delineated. Lyricism reigns supreme, with beautifully shaped lines. In the kinetic realm, accelerations and retardations are organic, natural functions of musical expression, never seeming abrupt or superimposed. And what of those perilous leaps that conclude the second movement, the mere thought of which causes the most fearless of pianists to break into a cold sweat? Here they sound poised and balanced, leaving an impression that approaches ease. Overall, this is a Fantasie whose narrative unfolds with natural inevitability and enormous tenderness.

The Arabeske ripples by with insouciance, punctuated by introspective episodes of disarming sincerity. Chiovetta meets Scenes from Childhood on its own terms, without false naivety or the wink of an eye. ‘An Important Event’, ‘Blind Man’s Buff’, ‘Almost Too Serious’ and ‘The Poet Speaks’ are among the standouts in this exquisitely wrought performance. The programme concludes with No 30, the only untitled piece from the second part (subtitled ‘For more grown-up ones’) of Album for the Young.

Chiovetta has a wide variety of touch and colour at his disposal but it is the richness of his musical imagination that is most captivating. This release will doubtless satisfy discriminating Schumann aficionados as well as devotees of individual piano-playing at the highest level. Heartily recommended.