februari 2023


Les nuits de Paris

Les Siècles o.l.v. François‑Xavier Roth

Neem plaats voor een heerlijke ontdekkingsreis door minder bekende Franse dansmuziek, van de altijd onberispelijke muzikale krachten van François-Xavier Roth en zijn historische instrument Les Siècles.

Stel je voor dat je het traditionele nieuwjaarsconcert uit de Musikverein in Wenen zou halen en zou verplaatsen naar de Opéra-Comique in Parijs. En waarom ook niet? De populariteit van viennoiserie begon immers in Parijs. Deze cd zou mogelijk het resultaat zijn – een viering van Franse dansmuziek van revues in de Folies-Bergère tot balletten in de Opéra.

Terwijl de Weners hun walstraditie hebben behouden, heeft Frankrijk zijn dansmuziek nogal verwaarloosd. Ik vermoed dat slechts een paar van de nummers hier bekend zullen zijn – de uitzonderingen zijn bewegingen van Coppélia en Gounods balletmuziek tot Faust, plus Waldteufels De schaatserswals en misschien Ambroise Thomas’ ooit populaire ouverture tot Raymond. Wie kan de muzikale opgravingen beter leiden dan het onvermoeibare Palazzetto Bru Zane, gewijd aan de herontdekking van verwaarloosde Franse muziek uit de 19e eeuw, en François-Xavier Roth?

Met de altijd stijlvolle Les Siècles hebben ze een aantal echte pareltjes opgegraven. De duizelingwekkende wals uit Saint-Saëns’ Le timbre d’argent – die ontbreekt in hun Bru Zane-opname van de complete opera (10/20) – is een genot, net als de wals uit Le chevalier Jean van Victorin Joncières. Ernest Guiraud, vooral bekend van het componeren van de recitatieven voor Carmen en The Tales of Hoffmann, wordt vertegenwoordigd door een fragment uit zijn eenakter Gretna-Green, met een vleugje tartan.

Ik heb vooral genoten van de twee nummers van Hervé, pseudoniem voor de zanger Louis-Auguste Florimond Ronger, die wordt gecrediteerd voor het creëren van het genre operette. Hij verhuisde voor zes jaar naar Londen, waar de twee hier gepresenteerde balletten in première gingen: Paris Exhibition (de Espagnoles et Séguedille gespeeld met Spaanse verve) en Sports in England, waaruit we de misselijkmakende Valse du mal de mer (‘Zeeziekwals’) horen, die erg grappig is.

Les Siècles en François-Xavier Roth schitteren gewoon in deze muziek. Er zit veel lef en verheffing in de luchtige walsen, zoals de charmante Valse lente uit Coppélia, die ze in 2013 opvoerden bij de BBC Proms. De afwezigheid van Offenbach kan een wenkbrauw of twee doen fronsen, hoewel hij wel een verschijning maakt in Isaac Strauss’ Quadrille on Themes from ‘Orphée aux Enfers’. Strauss werd geboren in Straatsburg – Berlioz noemde hem ‘le Strauss de Paris’ – maar zijn muziek heeft een gedurfde Weense bravoure. Eerlijk gezegd zou je de partituur van zijn Hébé-Polka (of Waldteufels galop Grande vitesse, trouwens) op 1 januari voor de Wiener Philharmoniker kunnen zetten en het publiek van de Musikverein zou het verschil met hun gebruikelijke muzikale kost niet kunnen horen!

Prachtig opgenomen en voorzien van Bru Zane's gebruikelijke uitstekende boekje met toelichtingen, is dit een schijf om Francofielen te plezieren, vooral zoetekauwen zoals ik.

Imagine uprooting the traditional New Year’s Day concert from Vienna’s Musikverein and transporting it to the Opéra-Comique in Paris. And why not? After all, the popularity of viennoiserie began in Paris. This disc would possibly be the result – a celebration of French dance music from revues at the Folies-Bergère to ballets at the Opéra.

Whereas the Viennese have maintained their waltz tradition, France has rather neglected its dance music. I suspect only a few of the tracks here will be familiar – the exceptions being movements from Coppélia and Gounod’s ballet music to Faust, plus Waldteufel’s The Skaters’ Waltz and perhaps Ambroise Thomas’s once-popular overture to Raymond. Who better to lead the musical excavations than the indefatigable Palazzetto Bru Zane, dedicated to the rediscovery of neglected French music of the 19th century, and François-Xavier Roth?

With the ever-stylish Les Siècles, they have unearthed some real gems. The giddy waltz from Saint-Saëns’s Le timbre d’argent – missing from their Bru Zane recording of the complete opera (10/20) – is a joy, as is the waltz from Le chevalier Jean by Victorin Joncières. Ernest Guiraud, best known for composing the recitatives for Carmen and The Tales of Hoffmann, is represented by an excerpt from his one-act ballet Gretna-Green, with its hint of tartan.

I particularly enjoyed the two numbers by Hervé, pseudonym for the singer Louis-Auguste Florimond Ronger, who is credited with having created the genre of operetta. He moved to London for six years, where the two ballets represented here were premiered: Paris Exhibition (the Espagnoles et Séguedille played with Spanish verve) and Sports in England, from which we hear the queasy Valse du mal de mer (‘Seasickness Waltz’), which is very amusing.

Les Siècles and François-Xavier Roth simply sparkle in this music. There is plenty of lilt and lift to the airy waltzes, such as the charming Valse lente from Coppélia, which they performed at the BBC Proms in 2013. The absence of Offenbach may raise an eyebrow or two, although he does put in an appearance in Isaac Strauss’s Quadrille on Themes from ‘Orphée aux Enfers’. Strauss was born in Strasbourg – Berlioz called him ‘le Strauss de Paris’ – but there’s a bold Viennese swagger to his music. Honestly, you could put the score of his Hébé-Polka (or Waldteufel’s galop Grande vitesse, for that matter) in front of the Vienna Philharmonic on January 1 and the Musikverein audience would not be able to tell the difference from their usual musical fare!

Beautifully recorded and with Bru Zane’s customary excellent booklet notes, this is a disc to delight Francophiles, especially sweet-toothed ones like myself.